De største bilnyhetene i statsbudsjettet: Ingen skattefradrag for bompenger

En av de store Frp-seirene i ny regjering var at det skal innføres skattefradrag for dem som betaler mest bompenger. Men det skjer ikke nå.

*I denne saken har vi samlet de viktigste nyhetene for bilistene fra statsbudsjettet*

  • Ingen skattefradrag for bompenger

Da Høyre, Frp, Venstre og KrF i starten av året ble enige om en regjeringsplattform, sto det nemlig at det skal innføres et fradrag for bompengeutgifter.

Altså at det skal være mulig for folk som har store utgifter til bompenger, å trekke det fra på skatten. Frp feiret dette som et av sine største gjennomslag på bompenger.

Den bilistene må smøre seg med tålmodighet. Det ble klart da statsbudsjettet for 2020 ble lagt frem i dag, uten noen ordning for skattefradrag på bompenger.

– Vi har prioritert å følge opp bompengeavtalen, som gir mer lettelse i bompenger og som gir raskere effekt for bilistene, skriver statssekretær Lars Joakim Hanssen, som nå er Siv Jensens rådgiver, i en sms til VG.

– Dette er veldig skuffende, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til VG.

NAF argumenterer med et bunnfradrag på rundt 3300 kroner, og mener det ville gitt 1,7 millioner bilister et skattefradrag for bompenger – ikke bare de med aller høyest utgifter.

– Et skattefradrag kunne bidratt til å lette bompengebelastningen, sier Ryste.

  • Ny avgift på biodrivstoff med palmeolje

93 millioner liter av biodrivstoff solgt i Norge i fjor kom fra palmeolje. Regjeringen vil ikke forby palmeolje, men endrer avgiftene. Regjeringen fjerner et fritak for veibruksavgift som denne typen biodrivstoff tidligere hadde. Les mer om det her.

  • 1,4 milliarder til bompenger i distriktene

Regjeringen påpeker at de derimot vil redusere bompengene med 1,4 milliarder i distriktene.

– Dette er en ny ordning for nedbetaling av bompengegjeld. I 2020 prioriteres E18 Arendal-Tvedestrand, riksvei 13 Hardangerbrua, E6 Hålogalandsbrua og E136, påpeker statssekretær Hanssen.

  • Taper stort på elbilfordeler

Elbilfordelene – som fritak for engangsavgift og moms – er fredet. Og det skal de være til neste stortingsvalg i 2021.

Dette byr imidlertid på store inntektstap for staten, noe som er verdt å merke seg.

les også

Stor test av vinterdekk: De beste dekkene med og uten pigger

For når 45 prosent av alle biler som er solgt så langt i år er elbiler, betyr det altså at 45 prosent av alle nye biler er fritatt engangsavgift. Allerede i september i år var det blitt solgt like mange elbiler som i hele fjor til sammen.

Fritaket for moms (merverdiavgift) for elbiler kostet staten 7,7 milliarder kroner i tapte inntekter i 2019, anslår statsbudsjettet. Fritaket for engangsavgift er anslått til 3,6 milliarder kroner.

  • Dyrere å forurense, men bilistene vernes

Finansminister Siv Jensen lekket i forrige uke nyheten til VG om at den økte CO₂-avgiften på fem prosent ikke skal ramme bilistene. Venstre feiret den økte CO₂-avgiften som en stor seier, men Frp har fått inn at det ikke skal gå ut over bensin- og dieselprisene.

les også

Bilutstilling i Frankfurt: Her er 25 viktige nyheter

Pluss content

TAPER PÅ ELBILER: Elbiler har en rekke fordeler – som at de slipper å betale moms og engangsavgift. Når andelen og antallet elbiler øker, synker inntektene til staten. Foto: Jan Petter Lynau

Avgiften på bensin og diesel består nemlig av både CO2-avgift og veibruksavgift. Så når Venstre har fått økt CO2-avgiften, har Frp fått inn å senke veibruksavgiften.

Prisene skal ikke gå opp. Bilistene er dermed skjermet for avgiftsøkningen.

  • Endrer engangsavgiften - men stopper prishopp

Etter de store avsløringene om juks med utslippstall, har det kommet en ny og mer realistisk måte å regne ut hvor mye CO₂ biler faktisk slipper ut. Denne nye regnemetoden innføres nå i 2020.

Da de forrige målemetodene var unaturlig lave, skal alle biler egentlig betale mer engangsavgift. Fordi de tross alt slipper ut mer CO₂ enn det som tidligere var antatt. Dette avgiftshoppet hadde blitt spesielt stort for biler som slipper ut veldig mye CO2.

les også

Ladehybrid-revolusjon: Mange nye modeller – mye lengre rekkevidde

Pluss content

De 23.000 kjøretøyene som Vegdirektoratet har levert beregninger for, hadde i snitt 24 prosent høyere utslipp med ny målemetode.

Men regjeringen har slått fast at endringen i målemetoden skal skje uten økte inntekter til staten. Altså justerer de bare avgiften sånn at de fleste biler betaler tilnærmet det samme som før. Noen biler kan imidlertid bli dyrere – og noen billigere.

Det som ikke kom

  • Ingen veiprising
    Hva er det egentlig som skal erstatte bompenger i fremtiden? Skal vi alle ha GPS på bilene som ser hvor mye vi faktisk bruker veiene – og regningen bli deretter? Det får vi ikke svar på i dette statsbudsjettet. For bompengeavtalen mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre sier at veiprising uansett ikke skal innføres før neste stortingsvalg – i 2021.
  • Vrakpant
    Her skjer det ingen endringer.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder