- Forsvaret undervurderer meg med rumpebilder

Publisert: Oppdatert: 01.12.09 13:18

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Pia Mari (17) ikke fristet av Facebook-kopi

Forsvaret: - Kan være nødvendig å kle av seg

(VG Nett) Pia Mari Aune (17) ble møtt av to nakne mannerumper da hun logget seg inn på Forsvarets Futurebook. Hun ble ikke imponert - og merkevareeksperter slakter stuntet.

- Hvis de ville friste meg til å ta ett år i militæret før studiene med dette, så har de bommet. Måten Forsvaret får militærtjenesten til å virke med Futurebook, får det egentlig bare til å virke som et bortkastet år, sier Pia Mari Aune (17) til VG Nett.

- Klarer ikke ta de seriøst

Hun er en av landets rundt 60.000 ungdommer i 1992-kullet, som Forsvaret i disse dager retter en enorm sjarmoffensiv mot. Samtlige av dem har, uten å bli informert om det først, fått opprettet en profil i Forsvarets fiktive sosiale medium Futurebook.

Ifølge Forsvaret må vernepliktige regne med å kle seg nakne i løpet av sesjonstiden.

- Bildene viser en aktivitet som kan forekomme når man er på øvelse. Og ta av seg utstyret for å bevare klærne kan være nødvendig i situasjoner der man for eksempel må kaste seg ut i vann eller gjørme. Det er en måte å trene på, sier stabssjef i Vernepliktsverket Per-Ivar Norman til VG Nett.

Forsvaret har bevisst laget nettstedet Futurebook slik at det likner på det populære nettsamfunnet Facebook, komplett med fiktiv venneliste, veggmeldinger og fotoalbum som ungdommene tilsynelatende har lagt ut selv.

Men det eneste som er reelt i en Futurebook-profil er den enkeltes personlige opplysninger, som ligger fritt tilgjengelig for vedkommendes «venner». Konseptet har fått mange kritikere på kort tid.

LES OGSÅ:- En naken kvinne har ingenting med Forsvaret å gjøre

På Pia Maris vegg er det blant annet postet et bilde av to gutter som med unntak av en feltsekk går splitter nakne i skogen på det som fremstår som en øvelse. En fiktiv bruker kommenterer syrlig at det ser ut som mennene har glemt å «lukke døra», med henvisning til de bare rumpene som åpenbarer seg blant trær og busker. 17-åringen er ikke imponert over stuntet. Tvert i mot føler hun seg undervurdert.

- Jeg syns ikke dette har noe med Forsvaret å gjøre. Det virker som de vil gi innblikk i hva det går i, men istedenfor dummer de seg ut. Jeg klarer ikke å ta det seriøst, og det virker knapt som de tar seg selv seriøst. Det fremstilles som om det eneste man får ut av Forsvaret er tull og tøys. Hvis de vil friste meg, må de fortelle meg hva det egentlig dreier seg om. De kan ikke bare komme med fjas fordi jeg er ung, sier Pia Mari.

DISKUTÉR:Er Futurebook smart markedsføring eller usmakelig og respektløst?

- Som folkehøyskole

Heller ikke merkevareeksperter lar seg imponere av Forsvarets nye måte å fri til ungdommen på. Etisk og markedsføringsmessig er helt på kanten, mener førsteamanuensis Adrian Peretz ved Markedshøyskolen i Oslo.

- Dette minner om de gamle amerikanske armyfilmene, hvor man viste bilder av soldatene på spennende, eksotiske steder i verden, for å lokke menn til å verve seg. Det var et falskt bilde, sier Peretz til VG Nett.

På samme måte minner fremstillingen til Forsvaret mer om en koselig folkehøyskole enn Forsvaret, påpeker han.

DATATILSYNET:- Dette er respektløst av Forsvaret

- Her gir Forsvaret en fremstilling av militæret som en glanshistorie, hvor det er fokus på smilende, glade mennesker, sosiale sammenhenger, spennende helikopterturer og kos. Jeg ser de har en video av noen som øver på gassing og sånn, men dette blir stort sett alt for lekent. Et viktig etisk prinsipp i markedsføring er at man ikke skal lokke med noe man ikke kan levere. Dette er på kanten med prinsippet, sier han.

- Helikopterturer og kos

Han skjønner godt at rumpebilder og flåsete kommentarer kan få ungdom til å føle seg undervurdert, og miste lysten på en militærkarriere. Og frykter samtidig også det motsatte - at 17-åringer med lite livserfaring ikke resonnerer kritisk rundt det de får presentert. Han får støtte av Christian Sinding, direktør i Brand Consulting.

Artikkelen fortsetter under bildet...

- Dette senker inntrykket av hva det dreier seg om. Jeg syns ikke Forsvaret skal drive med det. Det må være reelt og ordentlig. Forsvaret handler jo, bunn i grunn, om krig og krigstrening, og dette kan skape et falskt bilde av hva det dreier seg om, sier han til VG Nett.

Begge synes imidlertid det er prisverdig av Forsvaret å prøve å tenke nytt og prøve å nå ungdom i informasjonskanalene de ferdes mest i.

Forsvaret sier kampanjen er viktig for å gjøre ungdommene oppmerksomme på verneplikten.

- I januar får alle som er sesjonspliktige - også kvinner - en legeerklæring i posten som må svare på. Med Futurebook ønsker vi å skape interesse og øke kunnskapsnivået om Forsvaret. Det var viktig for oss å nå alle de 60.000 i 92-kullet, sier han.

- I stedet for å sende dem et kjedelig brev i posten, ville vi å invitere dem på deres egne premisser. Vi har valgt ut en del situasjoner som skildrer dagliglivet til en soldat. Det sosiale er en viktig del av Forsvaret, sier Norman.

Ifølge stabssjefen har Forsvaret fått en rekke positive tilbakemeldinger fra ungdommer som liker konseptet.

- Vi ønsker å henvende oss på en måte som trigger interesse og nysgjerrighet. At noen opplever konseptet som fjollete er synd, men ikke uventet, sier han.

Normann understreker at Futurebook er helt frivillig og at de som ikke ønsker å delta kan slette profilen umiddelbart ved å trykke på en link nederst på siden.

- I utgangspunktet smart

- For all del, sosiale medier må man ta på alvor. Men dette blir feil, og dessuten er det ikke et reelt sosialt medium, Futurebook er egentlig bare en passiv reklameplakat. Forsvaret skyter i riktig retning, men de bommer likevel, sier Peretz.

I PR-byrået Halogen, som er eksperter på internettmarkedsføring, betegnes stuntet i utgangspunktet som smart. Det gir en annen opplevelse av Forsvaret enn det man er vant til gjennom annonser og nettsteder man må klikke seg igjennom. Men effekten kan bli uønsket.

- Skinnet av personlighet gjør at man vil klikke seg rundt. Jeg tror det er en ganske kortsiktig kampanje, rettet mot en enkelt målgruppe. Målgruppen blir oppmerksom på Forsvaret, men det kan være en motsatt effekt om folk føler seg støtt. Det kan være at de ødelegger det langsiktige forholdet til sine «kunder», sier Jørgen Helland i byrået til VG Nett.

Denne artikkelen handler om