Skled av rullebanen

Premiair-maskin med 399 personer landet i åkeren

Like før den danske kapteinen skulle ta ned flyet, fikk han beskjed om at rullebanen ikke var glatt. Flyet landet normalt, men stoppet ikke før 250 meter bortenfor rullebanen.

Artikkelen er over 20 år gammel

Kapteinen mener rullebanen var såpeglatt, stikk i strid med opplysningene fra tårnet.

Såpeglatt

- Før vi landet fikk jeg vite at rullebanen var tørr. Men store deler av den er såpeglatt, sa den danske flykapteinen over høyttaleranlegget etter at DC-10-flyet hadde stanset opp i 21.00-tiden i går.

Flere passasjerer VG snakket med, sier de merket at flyet begynte å skli etter landing.

- Jeg kjente at det bråket og humpet noe skikkelig, men jeg forstod ikke at vi var ute av rullebanen før jeg så at vi traff lysmaster på siden, sier Else Kahrsbaardvik (80), som kom fra fire ukers opphold ved Røde Kors' feriesenter Casas Heddy.

Ifølge Premiairs administrerende direktør Tom Clausen forløp landingen normalt i starten.

- Men ved inngangen til tredje del av rullebanen ble det mot forventning konstatert en speilglatt bane. På grunn av isen kunne pilotene ikke registrere noen bremseeffekt på flyet. Hastigheten på dette tidspunkt var ca. 75 km/t, sier Tom Clausen.

Vingen knuste lys

Pilotene klarte ikke stanse flyet før rullebanen sluttet. Kjempemaskinen fortsatte videre, ca. 250 meter bak den røde linjen som på flyspråket kalles terskelen på rullebanen. På den ville ferden ble minst fire innflygingslys knust av venstre vinge.

VG var i natt ved enden av østre rullebane. Rullebanen var såpeglatt. I det tynne laget med slaps på bakken var det tydelige bremsespor etter den flygende kolossen.

De brede isete sporene fortsatte rett ut fra den sementerte rullebanen, og tyder trolig på at kapteinen hadde maksimal bremsekraft da det forlot rullebanen.

Flere passasjerer VG snakket med i natt forteller at kapteinen sa at han måtte kjøre ut av rullebanen for å bremse.

Konfrontert med uttalelsene fra Premiair om rullebanens beskaffenhet, sier informasjonsdirektør ved Gardermoen lufthavn Knut Egil Hansen:

- Vi har hatt perioder med underkjølt regn utover dagen, og har behandlet rullebanene med kjemikalier og mekanisk for å unngå ising. Det skal ikke ha vært glatt på rullebanen da Premiair-flyet landet, men det var glatt utenfor selve banelegemet.

Umiddelbart etter at Premiair-flyet landet, foretok teknikerne ved Oslo Lufthavn flere bremsetester, eller friksjonsmålinger, på rullebanen.

- Ingen forklaring

- Testene viste tilfredsstillende resultat, med verdier innenfor det tillatte, hevder Knut Egil Hansen. Dokumentasjonen ble overlatt til Flyhavarikommisjonen som var i arbeid ved Gardermoen utover kvelden og natten.

- Det er jo merkelig at de skal ta bremseprøvene etter at vi har landet og ikke før. Piloten kan jo ikke komme seg ned og sjekke bremseforholdene før han lander. Han er helt avhengig av at de opplysningene han får fra flyplassen stemmer, sier en oppgitt administrerende direktør i Premiair, Tom Clausen, til VG.

Han sier det er opp til norske myndigheter å vurdere hva konsekvensen av flyuhellet skal bli.

- De må vurdere om det skal strammes inn på prosedyrene, sier Clausen.

Like før midnatt ble både flyets taleregistrator og ferdskriver tatt ut av flyet. Opplysninger herfra vil i detalj fortelle Flyhavarikommisjonen hva som skjedde i cockpiten da DC-10-maskinen landet.

Vel to timer etter at Premair-maskinen skled av rullebanen gjentok administrerende direktør Nic. Nilsen ved Oslo Lufthavn at rullebanen var i orden.

- Vi kan ikke gi noen forklaring på det som skjedde. Bremseeffekten var normal, sier Nilsen.

En lignende episode skjedde i februar i år da en SAS-maskin fra Bergen skled av rullebanen etter landing.

- Den gang innrømmet vi at rullebanen var glatt. Det gjør vi ikke i dag, sier direktør Erik Gill ved Oslo Lufthavn.

Les også

  1. - Unøyaktige opplysninger

    Også lederen i Norsk Flygerforbund, Harald Stephansen, gir uttrykk for at flytårnet hadde gitt ham unøyaktige…
  2. Flydramaet: - Informasjonsskandale

    I over en time ventet pårørende i det uvisse på passasjerene fra DK 830 før de fikk vite at flyet var sklidd av…

Mer om

  1. Gardermoen

Flere artikler

  1. Premiair sender regning: Krever fem mill. etter flydrama

  2. Flydramaet: - Informasjonsskandale

  3. Gransker landingsdramaet

  4. - Ekstrem flaks under flyulykken på Jamaica

  5. Drama på Gardermoen

Fra andre aviser

  1. Pilotene hevder teknikken sviktet

    Aftenposten
  2. Lammer hele Norge

    Aftenposten
  3. Granskere reiser til Torp

    Aftenposten
  4. Fly skled på rullebanen på Gardermoen

    Aftenposten
  5. Pilotene hevder teknikken sviktet

    Fædrelandsvennen
  6. Bergensfly skled av rullebanen

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no