VGs matbørs utløste Rimis katastrofeår

(VG) Det har vært et katastrofeår for Rimi. Tapte markedsandeler, feilslått prispolitikk og indre uro har rystet matvaregiganten. En rekke sjefer er uten forvarsel fjernet med ordre om å holde kjeft.

Artikkelen er over 18 år gammel

Der satt Hagen selv med kalkulatoren. Han gikk gjennom hver eneste pris. De skulle ned, bokstavelig talt for enhver pris.

PR-rådgiverne, den tidligere hardtslående journalisten i Dagens Næringsliv Jarle Aabø og den tidligere markante Frp-politikeren Tor Mikkel Wara, deltok på møtet, sammen med blant andre administrerende direktør Øyvind Winther i Hakon-gruppen.

De satt sammen lørdag og søndag og gikk gjennom prisene på VGs matbørs. Spørsmålet var ikke bare hvordan de skulle få ned prisene, men også hvordan de skulle reagere på boikotten til landbruksministeren.

Mandag 2. pinsedag var det nytt møte. Enda flere fra Hagens innerste kabinett var innkalt.

Først ble prisene kuttet på de 150 produktene som inngikk i VGs Matbørs. Deretter kuttet man prisene på ytterligere 300 produkter.

- Det meste av prisreduksjonen gikk ut over vår fortjeneste. Bare i liten grad fikk vi med oss leverandørene på priskutt, sier en som kjenner til prisdannelsen i Hakon-gruppen.

Intervjuet av VG

Flere internt i Hakon-gruppen fikk gjennomgå av Hagen. Mange synes han overreagerte, og at han reagerte på feil grunnlag.

- All ære til Matbørsen, men det blir jo galt når den skal styre hele dagligvarebransjen. Det var det som skjedde, sier en kilde til VG.

Rett over pinsehelgen lot Stein Erik Hagen seg intervjue av VG. Hans PR-rådgivere hadde anbefalt ham dette, til tross for at Hagen var meget irritert på avisen.

I intervjuet med VG sa Hagen blant annet:

«Det gikk en kule varmt da jeg så VG torsdag... I april, da Rimi havnet på tredjeplass, ga jeg beskjed til ledelsen i Hakon-gruppen om at de måtte skjerpe seg. Men det er tydeligvis noen hos oss som har sovet i timen.»

Sjokkert

De ansatte i Hakon-gruppen var sjokkert over sin sjef. De hadde ikke i sin villeste fantasi forstilt seg at han skulle skyve ansvaret fra seg. Han la all skyld på sine medarbeidere, og frikjente seg selv.

- Dette var en offentlig henrettelse av oss i mediene, sier en sentral kilde til VG.

- Hagen gikk med bredsiden ut i VG og sa at vi hadde «sovet i timen». Han la skylden på oss som utgjorde den administrative ledelsen i selskapet. Men han var jo enig i den strategien som vi fulgte. Strategien var langt på vei bestemt av Hagen selv, sier en annen.

Fra og med pinsehelgen tok Stein Erik Hagen full kontroll. Han begynte å detaljstyre mer enn noen gang.

- Da var det ikke akkurat morsomt å være sjef, sier en som på det tidspunktet fortsatt hadde en ledende stilling i selskapet.

Fire av Hagens mest trofaste medarbeidere ble i løpet av kort tid uten jobb.

VG har kontaktet alle fire, men de vil ikke la seg intervjue. VG kjenner til at flere har skrevet under avtaler om at de ikke skal snakke om sin tid i Hakon Gruppen.

- Hagen har råd til å sette en advokat på meg i 70 år. Jeg tør ikke si noe. Jeg har ingenting å stille opp med dersom han bestemmer seg for å ta meg, sier en tidligere sentral medarbeider.

Kastet kortene

19. juni kastet administrerende direktør Øyvind Winther kortene. Han leverte frivillig sin egen oppsigelse, men ingen VG har snakket med, er i tvil om at han ikke lenger var med i Hagens fremtidsplaner.

Winther fikk bare ni måneder som administrerende direktør. I løpet av få år har Hakon-gruppen hatt fem administrerende direktører.

Bare noen dager etter Winthers oppsigelse får Johannes Hagen og Per Gunnar Evje beskjed om at de ikke lenger er ønsket i sine sjefsposisjoner.

De har jobbet i henholdsvis 20 og 14 år for Stein Erik Hagen, og har hele tiden ofret alt for sin sjef.

Johannes Hagen er på det tidspunktet sjef for dagligvarevirksomheten i Hakon-gruppen, og Per Gunnar Evje er fersk kjededirektør for Rimi.

Da Johannes Hagen begynte i Hakon-gruppen 25 år gammel var det bare 13 Rimi-butikker. Omsetningen var mikroskopisk.

Da Johannes Hagen spaserte arbeidsløs ut av Hakons hovedkontor på Sinsen, var det over 600 Rimi-butikker i Norge. Omsetningen i disse butikkene er i dag på over 16 milliarder kroner.

Like etter sluttet også markedsdirektør Eivind Smith. Heller ikke det beskrives av VGs kilder som en avskjed i nåde.

- Stein Erik Hagen tjente ikke nok penger. Det er årsaken til at han sparket Johannes Hagen og andre sentrale medarbeidere, sier en kilde til VG.

Norges rikeste

Hakon-gruppen har gjennom årene tjent milliarder av kroner. Gründeren er blitt Norges rikeste mann. Ifølge bladet Kapital har Hagen en formue på 11,5 milliarder kroner. Bare i rekordåret 2000 var overskuddet over 700 millioner kroner.

Hvordan kunne da Rimi - Norges største billigkjede - bli slått sønder og sammen av de andre lavpriskjedene? Hvorfor steg prisene?

Svaret finnes i Nederland.

Sentrale kilder forteller at mye ble annerledes etter at Hagen solgte seg til nederlandske Royal Ahold, Europas største innen dagligvarebransjen med en årlig omsetning på 300 milliarder kroner.

- Stein Erik Hagen solgte til Royal Ahold til en veldig høy pris. Derfor er Aholds krav til inntjening enorme. Det gjør at Rimi ikke lenger kunne være en billigkjede, tett etter Rema, sier en som har fulgt Hakon-gruppen i en årrekke.

Flere artikler

  1. Tar avgjørelse i forsvinningssakene

  2. Kirkemo i kirkebryllup

  3. Frykter misbruk av egenmelding

  4. Kaldt vær, men bra skiføre

  5. Krever lovens strengeste straff

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder