Kystverket bekrefter i rapport: «Helge Ingstad» seilte uten AIS-signal

Hverken Forsvaret, politiet, eller Kystverket har ønsket å bekrefte at krigsskipet seilte uten AIS-signalene som viser hvem de er og hvor de er. Det gjør en rapport til regjeringen.

  • Oda Leraan Skjetne

AIS-senderne om bord i skip sender ut informasjon om dets identitet, posisjon, fart og kurs. KNM «Helge Ingstad» dukket først opp på det offentlige AIS-kartet etter det krasjet med tankskipet «Sola».

Flere artikler

  1. Var ikke «usynlig» hele veien – her slo KNM «Helge Ingstad» på signalene

  2. Feilinformerte om «Helge Ingstads» reiserute

  3. Marinen: Mener de vet årsaken til «Helge Ingstad»-ulykken

  4. Tankskip og fregatt kolliderte: 20 mystiske minutter

  5. Loslogg: «Sola TS» med morsekode og motoren for å bremse før kollisjonen med «Helge Ingstad»

Fra andre aviser

  1. Hva gikk galt da Norges største krigsskip kolliderte med tankskipet Sola TS? I dag får vi svarene.

    Aftenposten
  2. Hva gikk galt da Norges største krigs­skip kolli­derte med tankskipet Sola TS? I dag får vi svarene.

    Fædrelandsvennen
  3. På det første bildet skal kollisjonen ha skjedd. Først minutter etterpå dukker fregatten opp på kartet.

    Aftenposten
  4. Slik skjedde kollisjonen: Først minutter etter kollisjonen, dukker fregatten opp på kartet

    Bergens Tidende
  5. Kystverket bekrefter at Helge Ingstad seilte med AIS-senderne avslått

    Aftenposten
  6. Dette er baugpartiet som knuste skipssiden på milliardfregatten

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no