TIDSPLAN RYKER: Tidsplanen for de nye InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Fredrikstad holder ikke, ifølge en ny handlingsplan fra Bane Nor. Foto: Ovind, Jan / VG

Ap om forsinket togutbygging: – Skandaløst dårlig planlegging!

Bane Nor foreslår å utsette InterCity-utbyggingen – noe som gir lengre togreiser på Østlandet i enda flere år. Ap mener det er «skandaløst dårlig planlegging» av regjeringen.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Hamar, Tønsberg, Fredrikstad og Hønefoss skulle alle få raskere togforbindelse til Oslo innen 2024.

Nå foreslår Bane Nor å utsette utbyggingen der – og flere andre steder på Østlandet – i flere år. Det kommer frem i en handlingsplan de har lagt frem for Jernbanedirektoratet.

– Dette vitner om skandaløs dårlig planlegging! sier Aps transportpolitiske talsperson Sverre Myrli til VG.

Her kan du se hvordan reisetiden i teorien skal reduseres:

KNYTTER SAMMEN BYENE: Dette er den planlagte InterCity-traseen. Tidene i parentes viser reisetidene i dag, de uthevede tallene er hva målet for ny reisetid er. Foto: Illustrasjon: Bane Nor

– Praktisk umulig

Det var Aftenposten som først omtale den nye handlingsplanen. Byggingen av Intercity betyr moderne dobbeltsporet jernbane som vil kutte reisetiden mellom Oslo og flere omkringliggende byer.

Dobbeltspor til Hamar, Fredrikstad og Tønsberg skulle ifølge NTP stå ferdig i 2024.

– Dette er marsjordren fra Stortinget til samferdselsministeren. Det forutsetter vi at han gjennomfører til vi eventuelt vedtar noe annet, sier Myrli (Ap).

Bane Nor foreslår nå imidlertid 2026 for Hamar, 2027 for Fredrikstad (fordi utbyggingen til Seut utsettes) og 2025 for Tønsberg. Sarpsborg utsettes fra 2026 til 2029

les også

Slik splitter jernbaneutbyggingen byene

Konsernsjefen i Bane Nor, Gorm Frimannslund, sier til Aftenposten at det med bevilgningene i statsbudsjettet for 2018 er «praktisk umulig å nå eksempelvis Hamar i 2024».

Ber regjeringen rydde opp

Ap mener regjeringen setter «nye rekorder i løftebrudd». De mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må forklare Stortinget hva som har skjedd.

– Det som er spesielt er at det bare er åtte måneder siden Stortinget vedtok Nasjonal Transportplan. Nå må samferdselsministeren rydde opp, sier Myrli.

TRANSPORT: Sverre Myrli (t.h.) er transportpolitisk talsperson for Ap. Han vil at Ketil Solvik-Olsen (t.v.) skal orientere Stortinget om kostnadsendringene. Foto: Hansen, Frode

– Hvordan skal han rydde opp? Bare bevilge de pengene som Bane Nor mener kreves for å få dette på plass til Stortingets frist?

– Ja, om det er penger, ved penger til utbygging eller penger til planlegging, eller om det er regelendringer for at planleggingen skal gå lettere, det aner ikke Stortinget. Det har vi ikke hørt et pip om. Det må han rett og slett bare finne en løsning på og komme til Stortinget med, sier Myrli.

Solvik-Olsen besvarer ikke VGs spørsmål om saken. Han skriver i en pressemelding at Bane Nor har kommet med nyttige innspill som Jernbanedirektoratet kan jobbe videre med.

les også

Forslag til ny nasjonal transportplan 2018-2029: Prioriterer ikke Intercity helt til Lillehammer, Halden og Skien

Bane Nor: Dette er utfordringene

Jernbanedirektoratet skal se på forslagene fra Bane Nor og sende ut et forslag på høring den 6. april. I handlingsplanen påpeker Bane Nor følgende utfordringer:

* At å åpne mange nye togprosjekter samtidig vil bety at flere jernbanestrekninger blir stengt samtidig. Det blir da en utfordring blant annet med nok busser til alternativ transport.

les også

Regjeringens transportplan:
179 milliarder kroner i netto tap

* Kostnadsestimatene lagt til grunn i Stortingsmeldingen fra regjeringen er for lave.

* Prosessen med planlegging har ikke kommet langt nok for enkelte av strekningene.

* At mange tunneler og jernbanetekniske anlegg skal bygges samtidig gir store svingninger i markedet og høyere priser.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder