PUBDRIVER: Olaf Loly, daglig leder og innehaver av Dubliner pub i Oslo, håper en positiv effekt av et bilfritt sentrum kan være at det blir rom for mer uteservering.

PUBDRIVER: Olaf Loly, daglig leder og innehaver av Dubliner pub i Oslo, håper en positiv effekt av et bilfritt sentrum kan være at det blir rom for mer uteservering. Foto: JOSTEIN MATRE ,

Bilfritt sentrum: – Jeg kommer til å slite

Oslos nye byregjering har ambisjoner om et bilfritt sentrum
innen 2019. Det vil påvirke hverdagen til både beboere, næringsdrivende og arbeidstagere innenfor Ring 1. Foreløpig vet de lite om hvordan.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Personbilen min er registrert som firmabil, men jeg aner ikke om jeg vil få den registrert som varebil, sier Olaf Loly, innehaver og daglig leder av puben Dubliner i krysset Rådhusgata, Øvre Slottsgate.

Les også: Her blir det bilfritt innen 2019

Han frykter at han ikke skal kunne bruke bilen som i dag, med et bilfritt sentrum.

– Jeg kommer til å slite, sier han.

BAKGRUNN: Slik blir de rødgrønnes Oslo

Frykter for småbutikker

Å parkere utenfor Ring 1 og gå til jobb hadde ikke Loly, som bor på Bestum, sett på som noe problem dersom det ikke hadde vært for at han stadig er avhengig av bilen til å hente og levere varer til puben.

– Men jeg tror det er andre som kommer til å slite mer enn oss. Småbutikker og nisjebutikker i sentrum vil nok få det vanskeligere. For eksempel når selgere skal komme til dem og vise vareprøver.

BILER FORBUDT: Karl Johans gate med sidegater, Kvadraturen, Stortingsgata og ned til Aker Brygge, området rundt Tinghuset, Grensen, Stortorget, deler av Torggata, området rundt Oslo City og Operakvartalet skal stenges for privat biltrafikk. GRAFIKK: KENNETH LAUVENG/VG KART: GOOGLE Foto: ,

I sin byrådserklæring (Se hele erklæringen nederst i denne linken) skriver Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Sosialistisk Venstreparti at hensyn til forflytningshemmede, varetransport, kollektivtransport, beboere og transport til viktige samfunnsfunksjoner skal ivaretas. De sier de også vil invitere næringsliv, beboere og andre interessenter til dialog om gjennomføringen.

Innenfor Ring 1 bor det 1063 personer, og det jobber om lag 90.000 mennesker der. På pressekonferansen mandagen kom det få detaljer rundt hvordande rødgrønne konkret ser for seg å ivareta hensynene til disse.

– Det er klart det er spørsmål knyttet til unntakene som vi må vurdere. Da tenker jeg både på dem som bor innenfor Ring 1, næringstransport, taxier og annen nyttetransport. Så nøyaktig hvordan vi løser det kan jeg ikke svare på. Det vi skal gjøre er å hente inspirasjon fra andre byer som har innført bilfritt sentrum, sa Raymond Johansen (Ap), som blir byrådsleder.

– Det skal bli spennende å se, sier pubdriver Olaf Loly.

Les også: Hun er Oslos nye ordfører

Vil bruke 45 minutter ekstra

SKEPTISK: Jon Rønsen kjører daglig bil i sentrum mens han er på jobb for DNB. Foto: JOSTEIN MATRE ,

Jon Rønsen er en annen som er avhengig av å kunne kjøre bil innenfor Ring 1. Han jobber for driftsavdelingen til DNB, og har sin arbeidsplass i Bjørvika. Å pendle kollektivt fra hjemmet på Kalbakken til sentrum ser han ikke på som noe problem, men når han skal rundt med diverse utstyr til de ulike filialene blir det verre dersom han ikke kan kjøre bil. Han er krystallklar på at unntak må gjøres.

– Man er nødt til å få på plass dispensasjonsløsninger for de som er avhengige av å kjøre bil i sentrum, sier Rønsen.

Nina Botn ser positivt på at et forbud kan bedre luftkvaliteten i byen, hun liker likevel ikke at hun om noen år ikke lenger får kjøre bil til jobben på Akershus festning, området innenfor Ring 1 som trolig ligger lengst bort fra parkeringsmuligheter på utsiden forbudsgrensen.

– Jeg bor på Prinsdal, og selv om det går en del kollektivtrafikk derfra, vil jeg trolig bruke 45 minutter ekstra hver dag for å komme meg til og fra jobb. Dessuten koster det mye med kollektivtransport.

Botn tror likevel at det er andre som kjører til jobb som får det verre enn henne.

– Det blir nok mange frustrerte kolleger her på festningsområdet. Særlig blant de som bor lenger unna byen enn jeg.

VG Pluss: Pappas krigshistorie gjør Miljøpartiets Oslo-leder takknemlig (krever innlogging)

KJØRER TIL JOBB: Nina Botn synes man kunne vurdert å gjøre noen dager bilfri i stedet for et forbud som skal gjelde hele tiden. Foto: JOSTEIN MATRE ,

Kan bli vanskelig for drosjene

At Raymond Johansen og co ikke ga noen tydelige lovnader om at drosjene fortsatt skal få kjøre innenfor Ring 1 gir grunn til bekymring for drosjesjåfør Mustafa Dahir.

– Det blir veldig vanskelig å drive drosjevirksomhet dersom vi ikke kan kjøre i sentrum. De aller fleste turene våre er enten til eller fra steder innenfor Ring 1, sier Dahir.

Les også: En krigserklæring!

Han mener det er viktig at man tenker nøye gjennom et bilforbud i de mest sentrale delene av hovedstaden.

– Dersom mange må bruke mer tid på å komme seg til og fra steder i sentrum, så kan det få samfunnsøkonomiske konsekvenser.

DROSJESJÅFØR: Mustafa Dahir mener man må bygge flere parkeringsplasser utenfor Ring 1 dersom før sentrum kan bli bilfritt. Foto: JOSTEIN MATRE ,

Dahir er likevel positiv til et forbud dersom de rette unntakene gjøres.

– Det er bra for miljøet med mindre biler i sentrum, og så vil vi drosjene selvsagt komme enklere frem dersom vi fortsatt får kjøre her. Jeg tror derimot ikke vi vil få spesielt mange flere kunder. Det er det nok trikken, bussen og t-banen som får.

Vil kjøre hjem

Marius Eriksen Fagernes bor i Prinsens gate. Hver dag kjører han bil til jobben på Gjelleråsen. Han mener det vil være veldig rart dersom beboerne i sentrum ikke skal kunne få kjøre til sitt eget hjem.

BOR I BY'N: Marius Eriksen Fagernes er blant de så vidt over 1000 menneskene som bor innenfor Ring 1. Der parkerer han hver dag bilen sin etter jobben på Ringnes på Gjelleråsen. Foto: PRIVAT ,

– De som har bil som bor innenfor Ring 1 har mest sannsynlig behov for det av veldig gode grunner. Jeg kan ikke se noe årsak til at de ikke skal få kjøre hjem. Man kan si at det er et gode å bo i sentrum, men det er ikke et gode ikke å få frakte seg selv hjem, sier Eriksen Fagernes.

Han synes i det hele tatt begrunnelsen for tiltaket er rart, for han tror også de som kjører der på dagtid faktisk har behov for det.

– Det er veldig vanskelig å parkere i sentrum, så de som gjør det har nok en veldig god grunn til det.

Selv har ikke Fagernes Eriksen egen parkeringsplass, men han har sjelden problemer med å finne et ledig sted å parkere når han kommer hjem fra jobb om ettermiddagene. Der kan han stå gratis til han kjører på jobb igjen neste morgen.

– Dersom vi ikke lenger får kjøre inn til sentrum blir alternativet enten å kjøpe en dyr parkeringsplass utenfor Ring 1, eller nærmeste gratisparkering, som er 1,5 kilometer fra hjemmet mitt.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder