KAOS: Det hoper seg opp med folk i ankomsthallen på Gardermoens utenlandsterminal. Flyplassen jobber med å finne ut hva som har skjedd. Foto: Paula Lesto

Bagasjekaoset på Gardermoen skyldtes nødstoppfeil

Etter flere timer med stans i bagasjebåndene på Gardermoen, har båndene begynt å gå igjen. Flyplassen vet fremdeles ikke årsaken til stansen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Bagasjekaoset på Gardermoen, som pågikk i flere timer onsdag ettermiddag, skyldtes sannsynligvis en feil på nødstoppanlegget. Det bekrefter kommunikasjonssjef ved Oslo lufthavn, Joachim Westher Andersen.

– Det har vært en teknisk feil på nødstoppanlegget. Vi vet ikke nøyaktig hva som skjedde, men det gjorde altså at bagasjebåndene gikk ned for telling, sier Westher Andersen til VG.

Til tross for at ansatte ved flyplassen ikke har funnet den konkrete årsaken til stansen, er bagasjebåndene i gang igjen.

– Alle bånd er oppe og går, og nå skal vi sørge for å få flest mulig passasajerer utr av ankomsthallen med bagasjen i hånd, sier Westher Andresen.

– Vi har stått her over en time og ventet på bagasjen vår, forteller Paula Lesto, som ankom Gardermoen fra Kreta like før klokken 16.

– Vi har problemer med bagasjebåndene, nå er det bare ett bånd som fungerer. Vi jobber med å få så mye bagasje som mulig på båndene som virker, og ellers bæres bagasje manuelt fra flyene og inn i ankomsthallen, sa Westher Andersen i 17-tiden onsdag.

– Dette er svært beklagelig, og en kjedelig situasjon for alle de reisende, det skjønner jeg godt. Vi jobber så raskt vi bare kan med å finne ut av hva som er galt, sier Westher Andersen til VG.

Ved 19-tiden forteller passasjer Lesto til VG at hun og familien har funnet bagasjen sin og har kommet seg ut av flyplassen.

– Vi ble utålmodige, så vi gikk rundt og lette etter bagasjen vår selv. Til slutt fant vi den inne i et hjørne for seg selv. Så nå er jeg ganske irritert, men nå har vi i det minste kommet oss på flybussen, forteller Lesto.

Det er knappe to måneder siden Gardermoen hadde lignende problemer. Da varte stansen, som skyldtes en teknisk svikt, i fem timer. Frustrerte passasjerer opplevde en enda større stans i marsj, på toppen av store flyforsinkelser.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder