DAGENS SATSER: I rushtiden skal det koste 58 kr per passeringer for dieselbiler og 53 hvis du kjører bensin. Utenom rush er prisene foreslått satt til hhv 48 og 43.

DAGENS SATSER: I rushtiden skal det koste 58 kr per passeringer for dieselbiler og 53 hvis du kjører bensin. Utenom rush er prisene foreslått satt til hhv 48 og 43. Foto: Jan Petter Lynau VG

NAF-ja til bommer innenfor Oslo-ringen, men da må prisen ned

NAF mener det er fornuftig å regulere trafikken i Oslo sentrum med flere bommer, men da må det bli betraktelig billigere å kjøre gjennom den ytterste bomringen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Tidligere i dag bekreftet miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) overfor NRK at det også kan komme bomstasjoner inne i selve sentrum.

Dermed kan rushtidsavgift og økte priser i bomringen vise seg å bare være starten for bilister som skal inn til Oslo. Nå skal det utredes å sette opp bomstasjoner innenfor bomringen.

– Vi synes det er greit med flere innkrevingspunkter også innen for den eksisterende bomringen. Flere bomsnitt er fornuftig for å regulere trafikken. Men da kan man ikke beholde den høye prisen i dagens bomring. Kostnadene må spres på bomsnittene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef hos NAF.

Les også: Dette er Oslopakke 3

NAF mener at man uansett må gjøre noe med takstene som ble snekret sammen i Oslopakke 3 for få dager siden. Her skal dieselbilistene betale 58 kroner i rushtiden og en tier mindre utenom rush mens bensinbileierne må ut med 53 i rush og 43 ellers.

– Symbolsk køprising

NAF synes disse forskjellene er alt for små til å kunne kalles køprising.

– Dette er bare symbolsk køprising og gir ikke regulering av trafikken, sier Sagedal.

– Så hvor mye mener du det må koste for å kjøre inn i hovedstaden på de tidspunktene hvor det er aller mest trafikk?

– Det bør være minst dobbelt så dyrt å kjøre i rushtiden enn ellers, sier Sagedal.

Bakgrunn: Oslo innfører elbil-bompenger

NAF mener at politikerne ikke klarer å velge.

– Skal du få ned biltrafikken må du tåle at det gir et inntektstap og det må stat og kommune kompensere for. Bilistene kan ikke betale for alt, i alle fall ikke hvis det blir færre av dem, sier Sagedal.

NAF savner også at politikerne ikke premierier teknologisk utvikling.

– Vi mener det er helt urimelig at nye dieselbiler, for eksempel med AdBlue systemer, skal måtte betale det samme som en bil med gammel teknologi. Dette må gjøres ordentlig slik at folk forstår logikken, sier Sagedal.

Oslo Frp negative

Frp i Oslo ønsker, ikke overraskende, ikke flere bomringer.

– Vi er veldig, veldig negative. Det kan ikke være slik at bare de rike har råd til å kjøre bil til slutt. Dette ønsker vi ikke og vi kommer nok i bystyret til å stemme nei til Oslopakke 3, sier Aina Stenersen (Frp) til VG.

Stenersen mener det er kritikkverdig at bomprisene – og rushtidsavgiften – er satt opp så høyt allerede.

– Det er kritikkverdig fordi pengene ikke går tilbake til vei men kollektivtrafikk. Dette er en måte flå bilistene på, mener Stenersen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder