JUL PÅ KRITA: Banker, brukerorganisasjoner, samvirke, alle lokker sin kunder og medlemmer med ekstra bonuser og rabatter om de bruker kredittkort. Oppmuntringene er aggressive i forbindelse med julen, mener Forbrukerombudet.

JUL PÅ KRITA: Banker, brukerorganisasjoner, samvirke, alle lokker sin kunder og medlemmer med ekstra bonuser og rabatter om de bruker kredittkort. Oppmuntringene er aggressive i forbindelse med julen, mener Forbrukerombudet. Foto:Espen Sjølingstad Hoen,VG

Gjeldskrisen: Storaktører ber nordmenn handle julegaver med kredittkort

1 av 10 bruker kredittkort til julehandel

610 000 betaler ikke kredittkort ved forfall

12 prosent tyr til kredittkort når de er blakke

Coop og DNB lokker med bonuser og rabatter til de som handler maten og juleshoppingen på krita. Må bli ulovlig, sier Forbrukerombudet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Coop tilbyr sine 1,4 millioner medlemmer kredittkort. Bonusfordeler er knyttet direkte til Coop mastercard. Det innebærer blant annet at medlemmene får bonus dersom de kjøper maten på kreditt.

– Dette er rå kapitalisme. Ideologien til Coop var, av folk for folk, nå kjenner jeg ikke igjen samvirket. Hvorfor tilbyr de kredittkort, når ingen andre gjør det, sier et Coop-medlem fra Melbu. Vedkommende ønsker å være anonym.

VG har i en serie artikler satt søkelyset på nordmenn i gjeldskrise. Over 235 000 nordmenn er svartelistet og til sammen skylder de 36 milliarder i inkassogjeld.

Medlemsfordel

Fagfolk mener kredittkort er den fremste årsaken til de rekordstore tallene. Over 300 finansieringsselskaper tilbyr kredittkort, deriblant stororganisasjoner som LO, YS, Coop og Norgesgruppens Trumf.

Enkelte Coop-kunder har tatt kontakt med VG og fortalt om reklamemail hvor de er blitt fristet med å inngå avtale om Coop-kredittkort mot å være med i trekning om mat.

– Coop har aldri forsøkt å verve medlemmer til å inngå avtale om kredittkort ved å friste med gavekort på mat. Dette vil vi avvise på det sterkeste, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop.

– Det vi imidlertid vet, er at enkelte useriøse aktører misbruker vårt gode navn og rykte og sender ut den typen «spam»-mailer til Coop-medlemmer og andre.

På sine hjemmesider skriver Coop inngående om hvordan samvirket skal være bærekraftig og drive etisk og forsvarlig overfor medlemmene og samfunnet for øvrig.

– Lokker folk

En helt fersk undersøkelse, utført av Respons analyse på oppdrag fra Sparebank 1, viser at flere hundretusen nordmenn ikke betaler kredittkortregningene ved forfall.

BÅNN GASS: Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank1 mener det kan være godt med innstramming i markedsføringsreglene for kredittkort. Foto:,NTB scanpix

– En del av markedsføringen spiller på folks uvitenhet og lokker folk. Den oppfordrer til lettvint tankegang: det er ikke så farlig, det er ikke så nøye. Å låne penger til forbruk er ganske kostbart og for alvorlig til å behandle så lettvint, sier Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank 1.

En av landets største banker, DNB, har også i anledning julehandel sendt ut en reklamemail til sine kunder hvor kunder oppfordres til å brukte kredittkortet på juleshopping og få rabatter hos utvalgte leverandører.

– Finansieringsselskapene er temmelig aktive med markedsføringen av kredittkort rett før jul. Det vi ser er at kredittkortreklamene er overalt og kommer fra alle kanaler. På gaten, i postkassen, på e-post, på sms. Trykket er omfattende og svært pågående. Det er dette omfanget som må diskuteres. Å knytte rabatter til kredittkort er lov i dag. Vårt forslag er at dette skal forbys, sier fagdirektøren.

DNB på sin side viser til strenge rutiner for å utstede kredittkort og at de fleste betaler inn før rentene begynner å løpe. I 2014 har DNBs kunder til sammen fått over 75 millioner i rabatt på tilbud gjennom MasterCard, opplyser banken.

– Vi tror ikke rabatter er en del av problemet, det er mye viktigere å slå ned på hissig markedsføring og dårlige kredittsjekker, sier Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

LOKKER MED RABATTER: DNB sendte ut denne på mail til hundretusenvis av sine kunder i starten av desember. Her oppfordres kunder til å bruke kredittkort for å kjøpe julegaver. Foto:Skjermdump,

Juleshopping på krita

I forkant av julehandelen har flere av Coops egne medlemmer reagert på den aggressive pushingen av kredittkortet.

RETT FØR JULESHOPPING: Dette brevet dumpet i postkassen til enkelte Coop-medlemmer i slutten av november, rett i forkant av julehandel-sesongen. Det står ingenting om effektiv rente eller totalpris ved bruk av kortet i dette brevet. Forbrukerombudet mener ordlyden kan være ulovlig. Foto:Coop,

– Jeg fikk et brev som reklamerte om litt ekstra penger på kontoen før jul. Ingen informasjon om at dette er lån og at man faktisk må betale renter om det ikke betales i tide. Hvordan Coop, som har et solid markedsnavn, sender ut ulovlig reklame om lån forkledd som «overfør penger til kontoen», forstår jeg ikke, sier en annen Coop-medlem som har tatt kontakt med VG.

Forbrukerombudet har sett reklamen fra Coop og mener den kan være i strid med loven.

– Vi har ikke saksbehandlet brevet fra Coop, men effektiv rente og totalpris skal alltid være med i markedsføringen. Ikke å oppgi slik informasjon er brudd på lovgivningen, sier Jo Gjerdrem, fagdirektør hos Forbrukerombudet.

– Å overføre penger fra kredittkort til bankkonto kan være aktuelt for å betale regninger rett og slett. Dette kan bli en veldig kostbar affære, sier Gjerdrem.

Coop avviser at de pusher kredittkort rett i forkant av juleshopping og understreker at reklamen bare ble sendt til de som allerede har kredittkortet og at de derfor er klar over kostnaden ved bruk av kort.

– Meningen med brevet var å informere brukerne om en av mulighetene som ligger i kortet. Vi beklager at ordlyden i brevet har opprørt enkelte mottakere, og vil gjennomgå teksten for å sikre at denne blir utfyllende og presis før en eventuell ny utsending, sier Paus.

KREVER FORBUD: Forbrukerombudet Gry Nergård sendte forslag til innstramminger i regelverket til statsråd Solveig Horne (Frp) for ett år siden. Ingenting skjedde. Nå forsøker hun på nytt. Foto:,NTB scanpix

Ber om innstramminger

I fjor la Forbrukerombudet frem et konkret forslag til forskrift om «god kredittmarkedsføringsskikk» for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.

I forslaget er det tatt inn et forbud mot ulike former for kredittmarkedsføring som Forbrukerombudet mener er problematiske.

Forslaget har ikke resultert i innstramminger. Forbrukerombudet sendte derfor departementet forslaget på nytt etter VGs avsløringer om gjeldskrisen.

– Opptak av lån og kreditt kan få store konsekvenser for enkeltpersoner og deres familier. Forslaget vårt kan bidra til å dempe det høye reklamepresset og gjøre markedsføringen mindre påtrengende, sier forbrukerombud Gry Nergård.

– Man bør forby reklame som spiller på forbrukernes impulsivitet, eller som gjemmer kredittkostnadene bak fristende rabatter og bonuser.

Ta ansvar selv

Minst en av ti kjøper julegaver på krita. Like mange bruker kredittkort når de er blakke, viser undersøkelsen til Sparebank 1. Forbrukerøkonomen mener forbrukerne selv også må ta et ansvar.

– Jeg er positiv til innstramming. Det er krevende å være forbruker i dag. Men folk må skjønne at å gi bånn gass på kreditten er like farlig som å gi bånn gass på bilen. Hold igjen og bruke kortet på fornuftig måte, sier Gundersen.

– Formålet vårt er å fjerne den mest påtrengende og aggressive markedsføringen av lån og kreditt. Denne typen markedsføring kan særlig ramme sårbare grupper. Dette forsterker behovet for en strengere lovregulering, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Coop er en av Norges største aktører innen dagligvarehandel. Det medlemseide samvirkelaget har nær 1,4 millioner nordmenn som medlemmer.

Les også: Derfor går vi inkassofellen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder