BUCURESTI: Mari Reppe og samboeren Christian Vatn sitter lørdag kveld fast i Bucuresti etter at flyet fra Oslo til Doha måtte nødlande, fordi en av motorene skal ha fått problemer. Foto: Privat

Over 500 flypassasjerer strandet i Europa: – Det så ut som det kom røyk fra vingene

To langdistansefly fra Oslo måtte lørdag lande på andre flyplasser enn planlagt på grunn av tekniske problemer.

  • Caroline Isabell Ørvik
  • Eirik Røsvik
Publisert:

I to-tida lørdag måtte en Boeing 787 Dreamliner fra Qatar Airways på veg fra Oslo til Doha nødlande i Bucuresti, melder den franske avisen Le Figaro.

– Først stoppet skjermene de viste film på å virke. Det så ut som det kom røyk fra vingene. Vi fikk lite informasjon og folk ble stresset, sier Mari Reppe til VG.

– Jeg så at flyverten da ringte kapteinen og ba han forklare passasjerene hva som skjedde, sier Reppe.

Flyet skal ha sirklet i 10-15 minutter før det fikk nødlande. Årsaken til nødlandingen skal ha vært problemer med en av flymotorene. Det som så ut som røyk, var drivstoff som måtte slippes ut fra Qatar Airways-flyet før nødlandingen skulle finne sted.

STRANDET: Turen til New York endte på et hotell i Kastrup, der Jacob Rognlien (19) og hans far venter på beskjed om hvor og når de kommer seg videre med SAS. Foto: Privat

Trøbbel for SAS-fly

Flyet var ikke det eneste i trøbbel. Et SAS-fly fra Oslo til New York måtte lørdag fly tilbake til København etter 1,5 time i luften.

Jakob Rognlien (19) fikk billetter fra SAS som plaster på såret da flyet til Nice var overbooket. Men turen til New York endte med 4,5 time med kaos og venting på flyplassen i København.

– Det komiske er at vi fikk disse billettene fordi flyet vårt var overbooket da vi skulle på ferie til Nice, men flyet vårt til New York måtte snu på grunn av tekniske problemer. Nå har vi ventet 4,5 timer på flyplassen i København, sier Rognlien.

Ifølge SAS førte en teknisk feil på flyet fra Oslo til New York til at det måtte snu. 264 passasjerer måtte vente på Kastrup.

Fikk 50 kroner i matkuponger

På Kastrup ventet passasjerene i mange timer.

– Norwegian får alltid pepper i media, men SAS er mye verre. Vi har flere ganger fått beskjed om å komme tilbake for å få ny informasjon, uten at de har fortalt oss hva som skjer. Jeg kan ikke se et menneske fra SAS her, sier Eva Bauer Jacobsen.

Les også: SAS-fly lettet uten bagasje – måtte fylle med sandsekker

Bauer Jacobsen forteller at passasjerene bare fikk 50 kroner hver i matkuponger.

– Du får bare en croissant og kaffe for 50 kroner. Men problemet var at vi var fanget i transfer-området. Der gikk de raskt tom for mat, forteller Rognlien.

SNUDDE: Her tar SAS-flyet en usving. Nå er det på vei til København. Foto: Skjermdump: Flightradar24.com

Beklager på det dypeste

SAS-flyet til New York hadde vært i luften i omtrent 1,5 time da det måtte snu. Da var det fremdeles 1,5 time tilbake til Kastrup.

– Vi beklager på det dypeste at folk føler at de ikke har fått god nok informasjon, sier kommunikasjonsdirektør Karin Nyman i SAS til VG.

I fire-tiden fikk SAS tak i et erstatningsfly, men problemene fortsatte.

– Vi fikk tak i et erstatningsfly og et nytt mannskap, men da var det store problemer med systemene for å fylle drivstoff på Kastrup, sier Nyman.

– Mannskapet var klare til å dra, men vi fikk ikke fyllt nok drivstoff. Vi ble tvunget til å kansellere flygningen. Nå booker vi om alle passasjerene. Vi jobber så hardt vi kan, men det tar tid å få booket om alle, forteller hun.

Rognlien mener SAS har gitt altfor lite hjelp til passasjerene.

– Vi ble alle henvist til en skranke. Den skulle hjelpe alle passasjerene, selv om andre skranker i nærheten så ut til å ha ledig kapasitet. Jeg hadde forstått problemene om vi landet på en liten flyplass, men Kastrup er en hovedbase for SAS. Her burde de ha nok folk til å hjelpe oss, og hatt god tilgang på fly og mannskap, sier Rognlien.

Fikk problemer med motor

I Bucuresti venter fremdeles Mari Reppe og samboeren Christian Vatn på å komme seg videre. Årsaken til at Dreamlineren fra Qatar Airways måtte nødlande skal ha vært problemer med en av motorene.

VENTER: 254 passasjerer måtte nødlande i Bucuresti da flyet fra Qatar Airways fikk problemer i lufta. Foto: Mari Reppe

– Flyet hadde tekniske problemer med en av motorene og fulgte prosedyrene da det nødlandet på nærmeste flyplass, sier kommunikasjonssjefen ved Bucuresti-Otopeni-flyplassen til den Le Figaro. Han understreker flyet kan fly med bare en motor.

De 254 passasjerene og mannskapet på Qatar Airways-flyet har ifølge Reppe fått tilgang til business-loungen mens de venter på å komme videre.

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder