Luftambulansen hadde tilgang til både analogt og digitalt nødnett

VET IKKE SIKKERT: Stabssjef i Nordre Buskerud politidistrikt, Kjell Magne Tvenge, vil ikke spekulere i hvorfor politiet ikke fikk kontakt med ulykkeshelikopteret. - Jeg vil helst vite, ikke spekulere, sier han. Foto: JAN PETTER LYNAU/VG

Politiet: Prøvde å advare piloten om høyspentledninger - fikk ikke kontakt

Politipatruljen som var på stedet like før luftambulansen styrtet, klarte ikke å komme i kontakt med helikopterpiloten via det analoge nødnettet.

  • Audun Jahren
  • Hanna Haug Røset

Artikkelen er over seks år gammel

To politimenn hadde rykket ut til den alvorlige trailervelten på E16 tirsdag formiddag, og ankom kort tid før luftambulansen kom til stedet. Politipatruljen prøvde å komme i kontakt med ambulansehelikopteret, men lyktes ikke.

- Patruljen prøvde å anrope helikopteret via det analoge nødnettet. Dette gjorde de for å informere piloten om at det gikk flere kabelstrekk i området, og at det i tillegg var mye snø på bakken. De oppnådde ikke kontakt med helikopteret, sier politistasjonssjef og stabssjef i Nordre Buskerud politidistrikt, Kjell Magne Tvenge, til VG.

Ambulansehelikopteret traff en høyspentledning og falt rett i bakken. Flyger Bjørn Nergård (52) og anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) omkom i ulykken, mens en 51 år gammel mann ble alvorlig skadet.

VGTV: Her treffer helikopteret høyspentledningen

Politipatruljen på stedet parkerte bilen sin på den avstengte biten av E16 like utenfor Nestunnelen for å markere at de anså dette som et egnet landingssted. Veistubben ble senere på dagen brukt av et annet ambulansehelikopter.

- Patruljen mente dette var et egnet landingssted, men det er piloten som selv velger hvor helikopteret skal lande. Nå vet vi ikke hvor piloten prøvde å lande, men ulykken skjedde bare noen meter unna stedet hvor politibilen sto parkert, sier han.

TO OMKOM: Dette helikoptret fra Norsk Luftambulanse styrtet på vei til landingsstedet ved det ene utløpet av Sønsterudtunnelen på E16. En flyver og en lege som var ombord er bekreftet omkommet. Foto: Espen Braata / VG

Vet ikke hvorfor

Tvenge vil ikke spekulere i hva som gjorde at politipatruljen ikke fikk kontakt med helikopteret.

- Jeg vet ikke om akkurat dette ambulansehelikopteret hadde tilgang til det analoge nødnettet som vi benytter. Det får være opp til etterforskningen å avdekke hvorfor vi ikke fikk kontakt med helikopteret. Jeg vet ikke om ulykken kunne vært avverget hvis patruljen hadde fått kontakt med piloten, men vi kunne i alle fall gitt dem den informasjonen vi på bakken hadde, sier Tvenge.

Han sier at patruljen ikke rakk å forsøke andre kommunikasjonsformer enn det analoge nødnettet.

- Dette skjedde veldig fort, vår patrulje hadde bare så vidt ankommet da luftambulansen kom. Hadde vi hatt bedre tid, kunne vi forsøkt å kontakte helikopteret på andre måter. Men vi hadde ikke noe direktenummer til helikopteret, og rakk ikke å prøve annet enn nødnettet, sier Tvenge.

Alle de omkringliggende politidistriktene til Nordre Buskerud benytter seg av det nye, digitale nødnettet. Dette skal etter planen også Nordre Buskerud bytte til i løpet av våren.

- Vi skal starte å bruke dette i uke 20, sier stabssjefen til VG.

Hadde tilgang

Direktør i Norsk Luftambulanse, Syver Leivestad, sier til VG at helikopteret som styrtet hadde tilgang til både det analoge og det digitale nødnettet.

- Alle våre luftambulanser har tilgang til det analoge nødnettet. I tillegg jobber vi gradvis med å gi alle helikoptrene tilgang til det digitale nødnettet. Helikopteret som styrtet hadde tilgang til det digitale nødnettet, sier Leivestad til VG.

Han vet ikke hvorfor politiet ikke fikk kontakt med luftambulansen før ulykken, og vil ikke spekulere i hva som kan ha skjedd.

- Foreløpig vet vi ikke hvem som har gjort hva, så vi vet ikke hvorfor politiet ikke fikk kontakt, sier han.

BÅDE ANALOG OG DIGITAL: Direktør i Norsk luftambulanse, Syver Leivestad, sier at helikoptret som styrtet hadde tilgang til det analoge nødnettet. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/NTB SCANPIX

Kommunikasjon en utfordring

Leivestad sier at kommunikasjonen med andre generelt kan være en utfordring for luftambulansene.

- Jeg kan bekrefte at det kan være ulike utfordringer når det gjelder kommunikasjonen. Ulike distrikter bruker ulikt nødnett, og det er også ulik praksis på hvordan nødnettene brukes. Men dette er utfordringer vi er fullt klar over. Vi har levd og lever fremdeles med både det analoge og det digitale nødnettet, men ser frem til at det digitale nødnettet er ferdig utbygget og kan brukes av alle, sier han.

Han sier at det alltid er en mobiltelefon om bord i luftambulansene. Nummeret til denne er det vanligvis AMK-sentralen som har. I tillegg har ofte besetningen mobiltelefoner med seg.

- I nødstilfeller bruker vi alt har, men i utgangspunktet skal man ringe mobiltelefonen som er fast i luftambulansen hvis man ikke får kontakt via nødnettet, sier Leivestad.

- Svært vanskelige landingsforhold

UNDERSØKER: Leder for Havarikommisjonen på ulykkesstedet, Tor Nørstegård. Foto: JØRGEN BRAASTAD/VG

Landingsforholdene på stedet der ambulansehelikopteret som havarerte på Sollihøgda tirsdag formiddag skulle lande var svært vanskelige, sier Havarikommisjonens leder på åstedet.

- Det er et komplisert område som ligger trangt mellom fjell og med flere høyspentlinjer. Det er mulig å lande der, men ikke enkelt, sier Tor Nørstegård, Havarikommisjonens leder på åstedet, til VG.

Årsaken til ulykken er foreløpig ikke kjent, og det er ikke klart om høyspentmasten var merket på kart som mannskapet i helikoptret hadde tilgang til.

VET DU NOE? TIPS OSS!

Det har i flere år vært veiarbeid i området, men den aktuelle høyspentledningen har ikke vært flyttet i samarbeid med dette, ifølge Ringeriks-Kraft som eier linjen.

- Det er snakk om en eldre 22-kV-linje som har stått der den står siden lenge før 1990, sier nettsjef i Ringeriks-Kraft Jan Erik Brattbakk.

BILDESPESIAL: Se bildene fra ulykkesstedet

Han opplyser at linjen er 26 meter høy på stedet, ifølge kraftselskapets kart.

VGTV: Se opptak av VGTVs direktesending

I Statens Kartverk sin database over luftfartshindre er høyspentledningen merket, men Ringriks-Kraft kan ikke bekrefte at traseen på kartet er korrekt.

Legehelikopteret skulle lande ved det ene utløpet av Sønsterudtunnelen på E16 i forbindelse med at en trailer hadde veltet. Føreren av traileren er også alvorlig skadet, og er innlagt ved OUS.

VG har tidligere skrevet at politipatruljer på stedet mente en avstengt del av E16 var en fornuftig landingsplass for helikoptret.

VGTV: Se video av styrten og hør Tommys beskrivelse

Les også

  1. Filmet helikopterulykken: Det var helt forferdelig

    Lastebilsjåfør Martynas Varanius skulle bare ta noen naturbilder mens han sto og ventet i kø på E16.
  2. Politiet mente avstengt vei var egnet landingssted

    HØNEFOSS/OSLO (VG) Politipatruljer på stedet mente den avstengte delen av E16 var en fornuftig landingsplass for…
  3. Bjørn (52) og Anders (38) omkom i helikopterulykken

    Anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) og pilot Bjørn Nergård (52) døde da helikopteret de satt i styrtet ved…
  4. Tonje (22) filmet helikopterstyrten: - Det kom en veldig høy lyd, nesten som en eksplosjon

    SOLLIHØGDA/OSLO (VG) Tonje Jahnsen Sørlie (22) stod i kø bak traileren i påvente av at redningsmannskapene skulle…
  5. Luftambulansedirektøren: - En tragisk hendelse

    DRØBAK (VG) To personer er bekreftet omkommet og en 51 år gammel mann er alvorlig skadet etter et helikopter fra Norsk…
  6. Øyenvitne: - Snuten gikk rett i bakken

    Pål Thomassen var øyenvitne til den dramatiske helikopterstyrten på Sollihøgda tirsdag.
  7. Ambulansehelikopter styrtet i Buskerud - to omkom

    Et helikopter fra Norsk Luftambulanse var tirsdag formiddag på oppdrag i Buskerud da det fikk problemer og styrtet.

Mer om

  1. Helikopterstyrten på Sollihøgda
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Helikopteret sendte ut «går inn for landing»-varsel

  2. Filmet helikopterulykken: Det var helt forferdelig

  3. Flygesjef: Høyspentledninger kan ha blitt forvekslet

  4. Luftambulansedirektøren: - En tragisk hendelse

  5. Helikopterulykken på Sollihøgda: Lastebilsjåføren (44) ligger alvorlig skadet på Ullevål

Fra andre aviser

  1. Politiet fikk ikke kontakt med helikopteret

    Aftenposten
  2. De nærmeste kollegene måtte rykke ut til ulykken

    Aftenposten
  3. Helikopteret var i kontakt med hjelpemannskap på bakken

    Aftenposten
  4. Omkom i helikopterstyrt på vei til ulykkessted

    Aftenposten
  5. Politi og luftambulanse brukte to forskjellige radiosamband

    Aftenposten
  6. Legehelikopter styrtet i Buskerud

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder