Dette er kravene til pilotene

Parat angrer på ordbruken

Møter hos Riksmekleren kl. 13.00 i dag

Etter et dramatisk døgn i går, vil Norwegian og Parat i dag møtes til samtaler for å få slutt på konflikten.

  • Sverre Holm-Nilsen
  • Maren Løhre/E24
  • Kristin Norli
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier til VG fredag morgen at partene i løpet av dagen skal samles til nye møter om den pågående streiken.

– Jeg har ikke flere detaljer enn det, sier han til VG.

Det har ikke vært noen samtale mellom selskapet og Parat i siden den TV-sendte debatten på NRK torsdag kveld.

Partene i Norwegian-streiken møtes til nye samtaler hos Riksmekleren fredag klokka 13. Det bekrefter kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat overfor VG.

Det er foreløpig kun snakk om samtaler for å sondere om det er grunnlag for formelt å gjenoppta meklingen mellom partene.

Dette er kravene til pilotene

Leder for pilotene i Norwegian Halvor Vatnar håper å møte en motpart som er forhandlingsvillig og som vil gå inn i reelle drøftelser også om de prinsipielle spørsmålene.

Vatnar sier det ikke er satt noen tidsfrist i forhandlingene hos Riksmekler, skriver NTB.

– Vi mener det er på tide å finne løsninger på konflikten både med tanke på alle passasjerene som ikke kommer dit de skal og vi forventer å kunne diskutere de viktigste spørsmålene som så langt i konflikten ikke har vært oppe til reelle drøftelser, sier Vatnar.

Dette er kravene:
1) Pilotene krever avtale med reell arbeidsgiver og at inngåtte avtaler følges.
2) Pilotene krever likeverdige avtaler i Skandinavia og konkurranse på like vilkår.
3) Felles karrieremuligheter og fleksibilitet for piloter i hele konsernet.

Partene har siden streiket startet kranglet om hvordan forhandlingene skal foregå. Norwegian mener at de har tilbudt pilotene en pakke, men sier at pilotene ikke ønsket å møte.

Parat på sin side sier at de hele tiden har vært villige til å snakke sammen om tariffavtalen, men at det aldri har foreligget reelle forhandlinger, slik de ønsker.

– Tonet ned

ANALYTIKER: Espen Andersen, BI. Foto:Alexander Hagstadius Alexander H,

Luftfartsanalytiker Espen Andersen ved BI tror at begge partene til slutt må gå på noen kompromisser for å få slutt på konflikten.

Han beskriver den siste meldingen fra Parat som interessant og vesentlig tonet ned.

– Hvis jeg var Kjos, ville jeg gått med på nummer 2 og 3, men ikke 1. Dette fordi 2 og 3 er levelige og relativt pragmatiske, litt avhengig av detaljer i ansiennitetsberegning, reisekostnader, og lignende, sier han til VG.

Angrer på ordbruk

– Det er aldri bra at en konflikt eskalerer mer enn det som er nødvendig, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NRK Dagsnytt fredag morgen.

Overfor E24sier Parat-leder Skjæggerud at han i dag angrer på noe av retorikken han brukte, som han sier har påkalt «sterke og også berettigede reaksjoner» i etterkant:

– Det handler om konfliktnivå. Det var mye som skjedde i går og en skal vokte seg for retorikk som kan eskalere konflikten. Når det er høyt konfliktnivå bør begge parter være ekstra vare.

På spørsmål om hvilke sitater han angrer på er det en ting han trekker frem:

– Det var metaforen om at det føltes som en pistol mot tinningen. Det ønsker jeg å trekke tilbake.

ISFRONT: Bjørn Kjos (t.v.) møtte Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud om streiken i Debatten på NRK torsdag kveld. Programleder Ingunn Solheim i midten. Foto:Terje Bendiksby,NTB scanpix

Kommentar:– I have a Dreamliner

Dette er ikke den første beklagelsen Parat har kommet med i løpet av konflikten med Norwegian.

Parat hevdet at bemanningsselskapet OSM bedrev en massiv ringerunden der de tilbød deres medlemmer jobb. Det viste seg ikke å stemme.

– Jeg burde ha sjekket fakta bedre, uttalte kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad.

Dramatisk døgn

Dagens møte kommer etter at Parat i går ikke møtte opp til «nok er nok»-møte til Norwegian. En pressemelding ble sendt ut kl. 13.20 med frist om at Parat skulle møte opp til forhandlingsbordet innen kl. 15.00.

Krav blir imidlertid bryskt avvist av arbeidstagerorganisasjonen Parat.

– Dette er en klar trussel. Det føles som å få en pistol mot hodet, hvor man skal leies inn i et rom for å signere noe som de har bestemt, uttalte Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB.

Klokken 15.31 kom det melding om at Oslo Børs har innstilt handelen med Norwegian-aksjer i påvente av en børsmelding fra selskapet.

Litt senere ble det kjent at Norwegian på et ekstraordinært styremøte bestemte seg for å overføre pilotene i Skandinavia til tre nye datterselskaper.

Les mer: Slik var streikedramaet time for time

Må finne en løsning

Professor og ekspert i luftfartsøkonomi ved NHH, Frode Steen, sier til VG at han tror det er bra at partene har tonet ned den sterke retorikken fra i går, og at begge nå skjønner at de må finne en løsning på konflikten.

Han mener at gårsdagens strukturendring kan være negativt for pilotene.

– Deres samlede forhandlingskraft vil reduseres gjennom tredelingen. Men hvis Norwegian har rett i at det er store ulikheter blant pilotene på tvers av land, så vil tredelingen legge til rette for en delt løsning, der svenskene og danskene kommer til enighet først, og de norske står igjen alene, sier han til VG.

– Hvis det siste er det mest sannsynlige sett med Parats øyne, vil de ha sterke insentiver til å komme til enighet med Norwegian uten en tredeling. På sett og vis har Norwegian nå flyttet problemet fra mor vs datter til datter vs døtre, legger han til.

Dansk sympati

Det danske fagforbundet Fagligt Fælles Forbund (3F) har sendt varsel om sympatistreik med de streikende flygerne i Norwegian, skriver NTB.

Torsdag varslet Serviceforbundet at det vil ta ut rundt 3.000 medlemmer i sympatistreik dersom det ikke blir enighet mellom Norwegian og pilotene. Streiken kan først begynne om to uker.

– Det er ikke hverdagskost at en konflikt mellom ansatte og en bedrift i et annet nordisk land kan spre seg til Danmark, men luftfartsansatte er for tiden utsatt for et svært hardt press når det gjelder lønn og vilkår, sier 3F-formann Jan Villadsen.

BAKGRUNN: Dette strides pilotene og Norwegian om

Boikott

IFALPAs Foreningens visepresident, sørafrikanske Fanie Coetzee, kommer samtidig med en oppfordring i et brev til alle forbundets medlemsorganisasjoner rundt om i verden om å avstå fra å hjelpe Norwegian med å få leid fly og mannskap, skriver Aftenposten.

– Antallet piloter uten fast ansettelse i et flyselskap er økende, og Norwegian utnytter dette ved å sende piloter på løse kontrakter inn i konfliktområdet Skandinavia. Selv om Norwegian Pilot Union ikke er en medlemsorganisasjon, har flere av deres piloter valgt å være medlemmer hos Norsk Flygerforbund, skriver Coetzee.

Flygerne i Norwegian hadde fra før bedt IFALPA om å svarteliste flygere som bidrar til streikebryteri. Det var Svensk Pilotförening som sendte forespørselen til organisasjonen, opplyste Parat.

Les også: Parat: – Vi tar kampen for hele arbeidslivet

Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilots Union, har også sendt henstillinger til transportarbeiderorganisasjonene NTF, ETF og ITF.

Flere utenlandske flygerforbund har gitt uttrykk for støtte til Norwegian-flygernes krav.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder