Her blir jenta nesten drept for en russeknute

UP-sjef: - Åpenbart straffbart ** Rektor: - Forferdelig og uholdbart ** Ruter: - Hasardiøs oppførsel av russen

(VG Nett) De utrolige bildene viser hvordan rødrussen berger livet med et nødskrik før rutebussen dundrer over fotgjengerfeltet.

  • Sindre Murtnes
  • Dyveke Nilssen
  • Mathias Jørgensen
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

19-åringen fra Ålesund overnattet på Ekebergssletta i Oslo før «Russens dag» på Tusenfryd 2. mai.

VGTV: Se den dramatiske videoen her!

Ved 07.00-tiden bestemte hun seg for å ta en av russeknutene ved Fagerlia videregående skole: Stoppe en buss ved fotgjengerfeltet og hoppe ti spensthopp.

Har du bilder/video eller tips til russeknuter ved din skole? Har du andre innspill til russetiden? Kontakt VG Netts journalisterher .

Men etter å ha stått og trippet på fotgjengerfeltet i flere sekunder, viser ikke bussjåføren noen tegn til å stoppe.

Bussen dundrer over fotgjengerfeltet, og russen er kun tiendedeler unna å bli jevnet med asfalten.

- Det hele føltes ganske uvirkelig, jeg klarte egentlig ikke å tenke. Den eneste tanken var vel at dette holder på å gå galt. Det eneste jeg kunne gjøre var å hoppe unna så fort som mulig, sier hun til VG Nett.

- Hadde ikke drukket

Videobildene ovenfor viser hvordan bussen kommer kjørende i stor hastighet på en lang strekning. Det er lyst og ingen forstyrrende elementer foran rødrussen, men 19-åringen blir likevel ignorert.

- Dersom sikten hadde vært dårlig eller jeg hadde vært påvirket av alkohol, tviler jeg på at jeg hadde sluppet fra hendelsen med livet i behold, sier hun.

KRITISK TIL RUSSEN: Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg. Foto: RUTER AS


Russen sier at hun ikke hadde drukket alkohol kvelden før, og at reaksjonsevnen trolig reddet livet hennes.

- Politiet har tidligere advart mot farlige russeknuter. Hvorfor ville du risikere å ta denne russeknuten?

- Jeg sto i et overgangsfelt og bussen har vikeplikt her. Derfor tenkte jeg at den helt sikkert kom til å stoppe, eller i det minste gi signal om at den ikke hadde tenkt til å gjøre det, sier hun.

Hun rakk å oppfatte hvordan sjåføren reagerte.

- Han så veldig sint ut. Han viste meg fingeren, men han tutet ikke, sier 19-åringen.

- Lek med døden

Ole Høiby er politioverbetjent og fungerende sjef for Utrykningspolitiet (UP). Han blir sjokkert da VG Nett viser ham videoen.

- Dette er en lek med døden. Å finne på ablegøyer i trafikalt miljø, er forbundet med livsfare. Russen skal ha mulighet til å ha det morsomt, men i trafikken kan det ha fatale følger, sier Høiby, før han understreker sjåførens klandreverdige oppførsel:

- Her tyder alt på at det er en rett og oversiktelig strekning, men det er likevel ingen antydning til at den stopper. Det er meget betenkelig - sjåføren burde åpenbart ha sett russen og senket farten.

- Russen forteller at sjåføren viste fingeren?

- Det er kritikkverdig oppførsel av sjåføren. Formelt er det et brudd på vikepliktsbestemmelsen. Her har sjåføren sikkert øyekontakt i lang tid, og han eller hun burde ha stanset. Det er åpenbart klandreverdig og straffbart.

- Kunne sjåføren blitt siktet for uaktsomt drap?

- Det måtte en jurist ha tatt stilling til, men det er selvfølgelig teoretisk tenkelig, sier Høiby.

- Hasardiøs oppførsel av russen

Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter som koordinerer kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, har selv sett videoen.

Hun mener russen må skille mellom dumdristighet og lek i russetiden.

- Det er en hasardiøs oppførsel av russen som i verste fall kan sette mange liv i fare. Sjåføren har et ansvar for de om bord, men også for sikkerheten for et helt trafikkbilde, sier Isberg, og understreker at mange bussjåfører har hatt ubehagelige opplevelser med russ som blant annet tagger ned bussen.

- Så sjåføren er redd for å stoppe?

- Nå vet ikke jeg hva han tenker, men det virker som han bremser ned. Om han gjør det, er vanskelig å si, men det er vanskelig å vite hva man skal gjøre når russen driver bajas i trafikken. Man bør ikke sette seg selv og andre i fare, sier Isberg.

REAGERER: Fungerende UP-sjef Ole Høiby. Foto: JON OLAV NESVOLD / VG


Ruter har undersøkt saken nærmere, og bussjåføren tilhører operatøren Norgesbuss AS.

Atle Rønning, administrerende direktør i Norgesbuss, er klar på hva han mener om saken.

- Jeg har ikke sett videoen, men ut i fra beskrivelsen er det ikke slik våre sjåfører skal oppføre seg. Vi skal selvfølgelig stoppe selv om en russ står og tuller på fotgjengerfeltet. Det er ganske enkelt: Vi skal ikke sette liv og helse i fare, sier Rønning, som sier han vil ta opp saken med den aktuelle sjåføren.

- Det kan bli en personalsak hos oss, sier Rønning.

- Forferdelig og uholdbart

Denne russeknuten er spesiell for Fagerlia videregående skole, og den er dermed ikke blant de «offisielle» russeknutene.

Ingve Omenås, rektor ved Fagerlia videregående skole, sier han aldri har hørt om denne russeknuten.

- Dette er helt forferdelig og uholdbart. For det første er det strid med lovverk, og vi har gitt klar beskjed om at knutene skal være innenfor både loven og skolens reglement, sier Omenås til VG Nett, og legger til at han vil forfølge saken.

- Burde dere ikke ha oversikt over de forskjellige knutene?

- Det er et vanskelig spørsmål, fordi det berører alt med russeaktivteten. Vi har bedt dem fjerne alt som innebærer lovbrudd eller individuell risiko. Denne har jeg ikke sett, og slikt skal vi ikke ha noe av, sier Omenås.

- Hver enkelt har ansvar

Sondre Kvam, russepresident i Oslo og Akershus, sier at russen har dialog med politiet om russeknutene.

- Dette er jo ikke en av våre knuter, men vi har dialog med politiet for å sikre trygghet, og derfor har vi også fjernet enkelte knuter.

- Er de «lukkede» russeknutene ved skolene et problem?

- Det kan bli problematisk hvis de er farlige slik som denne. Men hver enkelt må ta ansvar for egen sikkerhet, det er ingen som tvinger deg til å ta knutene, sier Kvam til VG Nett.

Rødrussen som nesten ble påkjørt sier hun skal vurdere å anmelde hendelsen til politiet.

- Jeg har ikke annmeldt det ennå, fordi jeg registrerte ikke nummeret på bussen, og jeg visste verken navnet på selskapet eller sjåføren. Dersom jeg hadde visst dette hadde jeg gjort det med en gang, sier hun.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder