VARSLER NY POLITIKK: Ap-leder Jonas Gahr Støre (t.h.) og partiets byrådsleder-kandidat i Oslo, Raymond Johansen, varsler en rekke konkrete miljøtiltak i dette intervjuet, hvor målet er at folk ikke skal bruke bilen til jobb. FOTO: FREDRIK SOLSTAD, VG

VARSLER NY POLITIKK: Ap-leder Jonas Gahr Støre (t.h.) og partiets byrådsleder-kandidat i Oslo, Raymond Johansen, varsler en rekke konkrete miljøtiltak i dette intervjuet, hvor målet er at folk ikke skal bruke bilen til jobb. FOTO: FREDRIK SOLSTAD, VG Foto: ,

Nå konkretiserer Ap eiendomsskatten i Oslo: Ap vil øke skatten med 3 milliarder

For å gi til de eldre og sikre full barnehagedekning

Ap vil ta inn tre milliarder kroner i eiendomsskatt i Oslo for å finansiere eldresatsning og barnehager. Her forteller Raymond Johansen og Jonas Gahr Støre hvordan de skal vinne valget.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Aps byrådslederkandidat Raymond Johansen og Ap-partileder Jonas Gahr Støre tok med seg VG til skogs torsdag for å fortelle hvordan de skal vinne valget om 200 dager: De valgte å dra til østkanten og skitur:

– Oslo trenger et taktskifte, fordi vi må forme en offensiv politikk for å håndtere veksten. På to år vokser Oslo like mye som det er innbyggere i Molde, rundt 22.000, sier Johansen.

– Vi får dessverre ikke med fotballaget deres, sier Støre, leende Molde-misunnelig.

– Dere vil innføre eiendomsskatt i Oslo, som vil berøre rundt 20 prosent av innbyggerne?

– Ja, vi vil innføre en moderat eiendomsskatt som vil gi noe mer skatt for rundt 25 prosent av boligene, men med et bunnfradrag på fire millioner kroner.

– Er det smart å gå til valg med løfte om økt skatt?

– Ja, jeg synes det er ærlig å si og jeg tror folk vil skjønne hvorfor vi gjør det.

– Hvorfor tar dere sjansen?

– Fordi veksten gjør at vi trenger penger til to sentrale formål: Barnehager og eldresatsing. I dag har Oslo lavest barnehagedekning blant alle de store byene, helt nede i 85 prosent. Vi skal sørge for full barnehagedekning, sier Johansen.

300 millioner fra boliger

– Det garanterer du?

– Alle barn over ett år skal få barnehageplass når de trenger det. Det skal vi klare i løpet av fireårsperioden.

– Hvor mye får dere inn i eiendomsskatt?

– Det ligger an til rundt 300 millioner kroner i året fra boliger og opp mot en milliard på næringseiendom i året. Med ikrafttredelse i 2016 vil det gi rundt tre milliarder kroner, sier Johansen.

AP-GUTTA PÅ TUR: Raymond Johansen (t.h.) måtte innrømme at partileder Jonas Gahr Støre var råere i skiløypa enn ham selv. – Men så har han smørefrie ski. Det har ikke jeg, forsvarte, Johansen seg med etter en times skitur. FOTO: FREDRIK SOLSTAD, VG Foto: ,

– Vi ser at ordfører Fabian Stang gjør stort poeng ut av noe som nærmest ser ut som en prinsipiell motstand mot eiendomsskatt. Men han sier ikke at alle de andre Høyre-styrte storbyene har innført eiendomsskatt. I Bergen drakk de champagne da de fjernet den, men de måtte drikke gravøl da de innså at de måtte gjeninnføre den, sier Støre.

Eldrebølgen

– Den andre delen av denne tvilling-reformen gjelder eldreomsorgen, som allerede er hardt presset. Om få år slår eldrebølgen for alvor inn og da må vi ha nok varme hender. Vi må bruke ressurser og teknologi som gjør at eldre kan bo lenger hjemme. Det betyr styrking av hjemmehjelpstjenesten, sier Johansen.

Vi sitter på Skullerudstua, sydøst i Oslo. To halvsvette menn. Kaffe og vafler etter en skitur.

– Med en så stor vekst trengs det store grep, som det sittende byrådet i Oslo ikke evner. De er slitne og tomme for ideer, sier Johansen.

– Hva vil du gjøre?

– Vi må skape helt nye bydeler nær kollektivknutepunktene, slik at folk lar bilen stå. All trafikkvekst må tas gjennom kollektivtrafikken, sykkel og gangfelt. Dette er en kraftsatsing som markedet ikke greier, men som må drives politisk.

– Med denne veksten fremover; står Marka-grensen fast?

– Ja, marka skal få fred, men vi må bygge tettere og bygge nye bydeler i byen. Oslo har et etterslep på 20 000 boliger, noe som bidrar til å presse prisene opp. Prognosesenteret anslår at det må bygges 7000 boliger årlig for å holde tritt med veksten. Dagens byråd har som mål at det bygges 4500, men klarer bare 2500. Det holder rett og slett ikke, sier Johansen.

– Og hvordan skal dere gjøre en bedre jobb med det?

– Vi skal ikke bare prioritere store boliger, men et mangfold av boliger i alle størrelser, som gjør at også unge kan komme inn i boligmarkedet. Vi vil sette oss ned med entreprenørene og planleggerne for å legge en plan for å bygge opp nye boliger i nye bydeler langs kollektivnettet, sier Johansen.

– Et mulig område som skal bygges ut er Gjersrud/Stensrud. Her vil det kunne bo så mange som 60.000 mennesker dersom vi får et godt kollektivtilbud på plass, sier Johansen.

– Dette er et globalt fenomen, hvor byene vokser. Det gjelder også de andre storbyene i Norge; Tromsø, Trondheim, Bergen og Stavanger, sier Støre.

– Ap skal bli et storbyparti: Hva med dem som bor på landet?

– Når vi vet hvor mye innbyggertallet vil øke i byene, må vi legge til rette for det, gjennom boligbygging og kollektivsatsing. Men alle kan og vil ikke bo i byene. Vi har og skal ha en stor produksjon utenfor de store byene og det viktige er at de har skikkelig kommunikasjonsveier som gjør at de kan bo der og at varene kommer fort frem, sier Støre.

Han viser til at Trondheim har fått til et slikt samspill med kommunene rundt.

– Da trenger ikke folk bo i byen, men rundt.

Da ordfører Fabian Stang (H) i går fortalte i VG hva de vil gjøre for å vinne valget, trakk han frem hvor vellykket de mener privatiseringen har vært.

GARANTI: Ingen eiendomsskatt så lenge jeg er ordfører, lovte Fabian Stang i VG onsdag. Foto:Trond Solberg,VG

– 28 av 50 sykehjem er privatisert under dagens byråd; skal dere redusere andelen?

– Jeg ønsker ikke å privatisere mer av omsorgen i Oslo. I dag er det mange som gjør en flott jobb i kommunale, ideelle og private sykehjem. Men sittende byråd ser nærmest ut til å ønske å privatisere det meste som er kommunalt og har på seg ideologiske skylapper. Etter min mening er det fornuftig at det er det offentlige som har hovedansvar for en så viktig velferdsoppgave som eldreomsorg, sier Johansen.

Angriper de private

– Med private inn i eldreomsorgen skal det også tjenes penger. Selskapene gjør ikke det ved å kutte i bleieskift, men i antall ansatte, kutt i pensjon og lønn. Det vil vi kjempe mot, fordi vi trenger så mange varme hender i årene fremover at de vil være velferdssamfunnet bærebjelke. Da skal vi ta vare på dem, slik at vi får vi engasjerte og fornøyde ansatte, sier Støre.

Oslo – Europas klimaby?

De varsler en stor omlegging av trafikken.

– Vi ønsker å utvikle Oslo til Europas klimaby. Ser vi rundt oss, skjønner vi at politikerne kan utgjøre en stor forskjell. Atalanta er en bilby som har ti ganger høyere utslipp pr. innbygger enn Barcelona, hvor de har satset på kollektive løsninger.

– Dere vil ha en by uten biler?

– Det vil fortsatt være biler, men vi ønsker å bygge en fremtidsby hvor det skal være så enkelt å bruke kollektivtrafikk, sykkel eller gangfelt, at folk vil velge å bruke det i stedet for bilen.

– Det betyr kraftige rushtidsavgifter og færre parkeringsplasser?

– Ja, det er naturlige virkemidler. Vi ser det allerede; det er mye færre parkeringsplasser på Barcode enn tidligere utbygginger. Det viktige blir å sikre at folk kommer frem kollektivt, sier Johansen.

Vil gi kommunene miljøpenger

– Derfor går Ap nå inn for at staten skal ta opptil 70 prosent av kollektivinvesteringene til storbyer som virkelig vil satse kollektivt, sier Støre.

– Vil dere forby dieselbiler på dager med store partikkelforurensning?

– Vi er nødt til å vurdere dette både i Oslo og Bergen, som er spesielt utsatt, sier Støre.

På parkeringsplassen utenfor står hans dieselbil.

– Jeg skal kvitte meg med den. Jeg har nettopp kjøpt meg en hybridbil, som går på el i bykjøring og samlet sett bruker rundt 0,2 liter bensin pr mil på langturer, sier Støre.

– Vil dere skjerpe inn gode for elbilene når vi når 50 000 elbiler?

– Der hvor elbiler skaper kø for kollektivtransporten, må vi finne løsninger. Kollektivtrafikken er viktigst. Men det gjelder bare noen få tilførselspunkter. Utover det må vi tvert imot se på hvordan den gode utviklingen kan fortsette også utover 2017 og 50 000 elbiler, sier Støre.

Tunnelsatsing

De varsler konkrete trafikk-løft.

– Når intercitytogene kommer fra svenskegrensen, Vestfold og Hamar trengs det nasjonal forståelse for at vi også må foreta investeringer i hovedstaden, sier Støre.

– Det betyr at vi trenger å bygge en ekstra togtunnel under Oslo sentrum og en ny t-banelinje mellom Majorstua og Grünerløkka, sier Johansen.

– Miljøsatsingen vil også gjelde alle de nye boligene, hvor vi har mulighet til å få med utbyggerne på å bygge en hel ny bydel med miljø-hus, sier han.

LUNSJ: Jonas Gahr Støre unnet seg en vaffel med syltetøy etter skituren. FOTO: FREDRIK SOLSTAD, VG Foto: ,

Søndagsåpen strid

Regjeringen ønsker søndagsåpne butikker og Venstre vil kunne gi flertall, men de krever at kommunene selv skal få bestemme.

– Med deg som byrådsleder, Raymond Johansen risikerer man at Oslo er stengt, mens kjøpesentre i Bærum, Ski og Oppegård holder åpent?

– Jeg er skeptisk til søndagsåpne butikker. Fafo fastslår at det vil gi så mye bilkjøring at hele løftet elbilen har gitt, blir nullet ut.

– Men holder du søndagsstengt hvis det er åpent i nabokommunene?

– I en slik situasjon, må vi vurdere det. Det er ingen ønsket situasjon at våre innbyggere skal kjøre ut av byen, så da må vi finne løsninger sammen med våre nabokommuner.

– Jeg synes det illustrerer svakheten ved en slik løsning. Kommuner er mot å åpne, men kan bli tvunget til det, sier Støre.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder