HELSEBÆR: Tyttebær som vokser vilt rett utenfor mange norske hjem og hytter viser seg å ha en fantastisk helsekraft. Kortreiste og usprøytede er de også. Foto: TERJE MORTENSEN

Ny forskning: Tyttebær stopper effektene av høyt fettinntak

Tyttebær ga gode verdier på blodsukker, kolesterol og vekt hos mus som spiste fettrik mat. Men å hive innpå med tyttebærsyltetøy anbefales ikke.

  • Bodil Sundbye

Artikkelen er over seks år gammel

Det er forskere ved Lunds universitet som har kommet frem til de oppsiktsvekkende resultatene. De vil nå forske videre for å undersøke hvorfor tyttebær gir så gode resultater, og om de syrlige og bitre bærene har like helsefremmende effekter hos mennesker.

Bak studien om fedme og diabetes står forsker Karin Berger og stipendiat Lovisa Heyman. De har forsket på en type mus som lett legger på seg fett, og som derfor kan sammenlignes med mennesker som er disponert for overvekt og diabetes.

Noen av musene fikk en diett som inneholdt lite fett. Men de fleste av dyrene ble gitt et kosthold med høyt innhold av fett.
Åtte typer bær

Musene ble delt inn i ulike grupper der alle unntatt én kontrollgruppe fikk én type bær: Tyttebær, blåbær, bringebær, krekling, bjørnebær, svisker, solbær og acaibær.

Når musene ble sammenlignet etter tre måneder, viste det seg at tyttebærgruppen hadde de beste resultatene. Musene som spiste det røde skogsbæret hadde ikke gått opp i vekt mer enn musene som fikk en kost lav på fett - og verdiene deres for blodsukker og insulin var lik verdiene til «slankemusen». Kolesterolnivået og fettinnholdet i leveren var også lavere enn hos dyrene som fikk en diett med mye fett, men uten bær.

- Tyttebær skiller seg ut fra andre bær med at de har høyt innhold av proanthocyanidiner, en type polyfenol. Laboratoriestudier har vist at tyttebær og solbær er noen av bærene som har hemmeeffekt på lipase som er involvert i fettfordøyelse, opplyser Linda Holtung, doktorgradsstipendiat ved matforskningsinstituttet Nofima overfor VG.

Ifølge Lund-teamet har det aldri vært gjort noen lignende studie med tyttebær før.

- Dette er sannsynligvis fordi de fleste tyttebær blir spist i Skandinavia. På internasjonale konferanser måtte jeg alltid starte med å forklare hva tyttebær var, og ha med meg en boks med tyttebær, forteller Lovisa Heyman i en pressemelding.

Danket ut «superbær»

Solbær og blåbær hadde også god effekt, men ikke så sterk som tyttebær. Acaibær endte opp på en klar sisteplass, selv om de faktisk var inkludert i studien av motsatt grunn.

IKKE SÅ SUPERT: Acaibær kalles for «Supermat». Men acaibæret i den svenske studien ga både økt vekt og høyt fettinnhold i leveren hos forsøksmus. Foto: REUTERS

Forskerne ønsket å se hvor godt de nordiske bærene gjorde det i sammenligning med brasilianske «superbær». Det ble antatt at acaibær ville gi de beste resultatene.

- I stedet ble det motsatt. Acaibær ga i studien både økt vekt og høyt fettinnhold i leveren, sier Karin Berger i pressemeldingen fra Lund.

Berger mener acaibær i hovedsak gis som energitilskudd i sitt hjemland Brasil. Det er i USA og Europa hvor acai blir markedsført som en «superbær» med en rekke fine helsemessige fordeler, inkludert vekttap.

Tyttebærs gode resultater kan skyldes innholdet av bestemte såkalte polyfenoler, mener forskerne. I sitt videre arbeid prøver de å forstå virkningsmekanismene på et molekylært nivå.

De skal også undersøke om effekten kan ses hos mennesker.

- Våre mus ble gitt så mye som en femtedel av sin mat i form av tyttebær. En så høy andel er ikke realistisk for folk. Men målet er ikke å ha en så dramatisk innvirkning som i «høyfett-musen», men snarere forebygge fedme og diabetes med et tilskudd av bær i et mer normalt kosthold, sier Karin Berger.

Tyttebær naturell best

Forskningen har funnet sted hos Food Centre, et forskningssenter ved Universitetet i Lund der målet er nettopp å forebygge diabetes med et sunt kosthold.

Men mengder av tyttebærsyltetøy ønsker Lund-forskerne ikke å anbefale. Ikke bare kokes bærene, syltetøy inneholder også sukker. Frosne tyttebær i for eksempel en smoothie er betydelig bedre.

- Jo mindre bearbeidet, jo bedre, dette gjelder især plantestoffer, som er skjøre, påpeker overlege i norske Fraiva, Berit Nordstrand.

- Spis dem ferske fra skogen, gjerne blandet med andre skogsbær, eller strø bare bittelitt rørsukker over eller ørlite honning ved servering, oppfordrer Nordstrand.

Mer om

  1. Mat og drikke
  2. Helse

Flere artikler

  1. Ny forskning: Tyttebær kan forebygge vektøkning

  2. Middagen som kan forebygge overvekt

  3. Pluss content

    Sjekk disse MR-bildene: Dette fjerner bukfettet best!

  4. Steinalderkost bra for helsa etter overgangsalderen

  5. Pluss content

    Jørn (54) tok test: Genene styrer hva du bør spise

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder