BRANN: 159 mennesker mistet livet under brannen om bord på «Scandinavian Star» i 1990. Foto: Christian Fougner, VG
BRANN: 159 mennesker mistet livet under brannen om bord på «Scandinavian Star» i 1990. Foto: Christian Fougner, VG

Ny «Scandinavian Star»-gjennomgang: Mistenkte var død ett døgn før siste brann

INNENRIKS

Den fjerde og siste brannen på «Scandinavian Star» startet mer enn et døgn etter at den mistenkte danske mordbrannstifteren beviselig var død.

Publisert: Oppdatert: 17.08.13 15:44

Det kommer frem i en gjennomgang som en uavhengig ekspertgruppe av branningeniører, brannfolk og andre eksperter legger frem i dag, på dagen 23 år etter tragedien.

Hva som egentlig skjedde den mørke aprilnatten i 1990 langt ute i Skagerak har vi ennå ikke fått svar på.

Det synes en av brannekspertene bak rapporten, Håkon Winterseth fra Skansen Consult, er en skandale.

- Dårlig etterforskning

- Det eneste som er gjort av brannteknisk etterforskning av det som sannsynligvis er Nord-Europas største mordbrann med 159 omkomne, er skandaløst dårlig. Per i dag har vi undersøkt litt over en time helt i starten av de i alt 36 timene brannen herjet båten. Det holder bare ikke mål, sier Winterseth til VG.

Kort tid etter brannen ble en dansk lastebilsjåfør pekt ut som mannen bak tragedien.

Han døde ifølge både denne ekspertgjennomgangen og en norsk offentlig utredning på sin lugar klokken 02.30 den første natten.

Mannskapet ombord

Etter dette startet ytterligere minst to store separate branner på skipet ifølge brannetterforskerne. På dette tidspunktet skal det i tillegg til brannmannskaper bare ha oppholdt seg tre besetningsmedlemmer på båten. Alle passasjerene og annet mannskap var evakuert.


Brann nummer tre startet midt på dagen, cirka tolv timer etter at den mistenkte danske trailersjåføren skal ha dødd og flere timer etter at brann to var slukket. Her skal hydraulikkolje ha tatt fyr. For at denne skal kunne utvikle seg til en større brann er flammene avhengig av luft.

- Flere av de solide koøyene i lugarene der denne brannen startet er slått i stykker for å få inn luft til brannen. På bildene har vi også sett hvordan flere koøyer er forsøkt slått i stykker uten at det lyktes, forklarer Winterseth.

Enda tolv-tretten timer etter dette startet en ny stor brann enda lengre fremover i skipet. Da denne startet hadde det ifølge Winterseth gått mer enn ett døgn siden norsk politis eneste mistenkte mordbrannstifter døde.

Overforsikret

- Dere mistenker mannskapet. Hvorfor?

- «Scandinavian Star» ble overforsikret for mer enn dobbelt så mye som det den ble kjøpt for bare kort tid etter brannen oppsto. Vi tror dette er grunnen til at brannen ble påsatt av mannskapet. Det er akkurat dette vi nå håper påtalemyndigheten vil se på igjen. Det vi har lagt frem er beviser på unnlatelsessynder fra dem. Dette må de ta på alvor, sier han til VG.

Ifølge gruppens gjennomgang skal skipet ha blitt kjøpt for ti millioner dollar og på samme tid forsikret for 24 millioner dollar.

Riksadvokat Tor-Aksel Busch mener de har gjort den jobben de er satt til å gjøre.

- Det er umulig å forholde seg til påstander om bevisst løgn. Vi har prøvd å gjøre en samvittighetsfull jobb og har foretatt en grundig gjennomgang og gransking av saken. Vi kom fram til at det ikke var grunnlag for gjenopptagelse, sier riksadvokat Tor-Aksel Busch til VG.

Her kan du lese mer om