PRISSJEKK: Norske forbrukere skal i fremtiden kunne gå inn på forbrukerportalen og sjekke matprisene før eller når de handler. Foto:Lise Åserud,NTB scanpix

Nå skal du få sammenligne matpriser

Norske forbrukere skal i fremtiden kunne gå inn i dagligvareportalen og se hvor de får de billigste matvarene.

  • Bjørn Haugan
  • NTB

Artikkelen er over fem år gammel

VGs matbørs har i mange år vært ledende medium for å gi forbrukerne informasjon om hvilke av dagligvarekjedene som er billigst og hvem som har de dyreste varene.

Opposisjonen vant frem

I fremtiden kan dagligvareportalen ta over mye av den funksjonen i det daglige.

I mai i fjor stanset barne- likestillings og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp) arbeidet med å opprette en dagligvareportal. Ap varslet omkamp, og de fikk sin første seier i forrige uke. Venstre, KrF og Senterpartiet sørget for flertall i Stortingets næringskomité.

Forbrukerrådet jubler og vil at portalen samler all lovpålagt informasjon, som ingredienser, allergener, næringsverdi, ulike merkeordninger og pris.

Rema positive

Norske dagligvarekjeder er uenige om dagligvareportal er en god idé, men Rema 1000 er positive.

– Vi har lenge ønsket å vise våre priser mot konkurrentene, for det er store avstander, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, til Nationen.

Coop, som er i ferd med å kjøpe opp ICA, samt NorgesGruppen, som representerer Ultra, Meny, Joker, Spar, Meny og Kiwi, mener derimot at investeringen i IKT-systemer vil koste mer enn det smaker.

48 millioner i året

– Om et IKT-prosjekt på denne størrelsen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom og vil tjene kundene er vi i tvil om, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop. Han har ingen tro på at det vil føre til billigere mat.

Også Konkurransetilsynet er kritisk.

– Om det er snakk om perfekt og detaljert prisinformasjon i sanntid er Konkurransetilsynet svært kritisk. Dagligvarekjedene vil kunne enkelt, billig og til enhver tid overvåke hverandre i hvert enkelt lokalt marked, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet til Nationen.

– Det vil gjøre det lettere for kjedene å koordinere prisingen. Det vil føre til svekket konkurranse som går ut over forbrukerne i form av høyere priser, sier han.

Forskningssjef i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Eivind Jacobsen, har forsket på forbrukere og ny teknologi i varehandelen. Han frykter i likhet med Konkurransetilsynet prissamarbeid.

Ifølge beregninger gjort for Forbrukerrådet, vil de totale kostnadene over en tiårsperiode komme på 607 millioner 2013-kroner, hvorav kjedene står for 480 millioner.

Det betyr at dagligvarekjedenes kostnad blir 48 millioner kroner i snitt i året.

Den årlige omsetningen er rundt 150 milliarder kroner.

Mer om

  1. Mat og drikke

Flere artikler

  1. Eksperter om VGs matbørs: Derfor er matprisene så jevne

  2. Nå kan du sjekke hvem som har billigst mat i nabolaget

  3. VGs store matbørs: Rema billigst igjen

  4. Regjeringen stopper pris-app for dagligvarer

  5. Priskrig i dagligvarebransjen: Coop kaster seg inn i prisfelle-feiden

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder