NY KLIMARAPPORT: Vi må ikke la oss deprimere. VI må la oss inspirere, sier Jens Stoltenberg til VG etter at han la fram sin ferske klimaraapport tirsdag.

NY KLIMARAPPORT: Vi må ikke la oss deprimere. VI må la oss inspirere, sier Jens Stoltenberg til VG etter at han la fram sin ferske klimaraapport tirsdag. Foto:Jon Olav Nesvold,NTB scanpix

Stoltenberg: Bo tett og reis kollektivt

Ny FN-rapport angir 10-punkts  plan for å overleve klimakrisen

Bo tett. Reis kollektivt. og still krav til bygningene. Ifølge Jens Stoltenberg vil klodens byplanleggerne være frontsoldatene i kampen mot klimakrisen.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Den påtroppende NATO-sjefen legger tirsdag ettermiddag fram planen for hvordan økonomisk vekst og lavere utslipp kan gå hånd i hånd for å berge kloden fra en enda verre klimakrise.

Han sier at slaget mot uønskede virkninger av de globale utslippene best kan nedkjempes i byene, som vil ta omtrent hele befolkningsveksten på en milliard mennesker de nærmeste 30 årene.

- Vi må ikke la oss deprimere, vi må la oss inspirere, sier Stoltenberg til VG.

2-gradersmålet

VG meldte tidligere tirsdag at rapporten slår fast som «nærmest sikkert» at den globale oppvarmingen vil passere grensen på to graders global temperaturøkning – grensen som man etter bred internasjonal enighet ikke skulle krysse.

Slik rapportskriverne ser det nå, kan oppvarmingen globalt passere fire graders økning innen utgangen av dette århundret – med ekstreme og mulig ikke-reverserbare konsekvenser.

Utvalget svarer likevel «ja» på spørsmålet om det er mulig å forene fortsatt vekst i verdensøkonomien, med tiltak som kan bedre klimaet og redusere risikoen for dramatiske klimaendringer, ifølge VGs opplysninger.

«De neste 15 årene blir kritisk», understreker rapporten, og legger til:

«Det blir ikke business as ususal».

- Det er både grunn til pessimisme og til optimisme, sier Stoltenberg til VG.

- Det er skuffende at utslippene fortsetter å vokse og at det tar lang tid å få til en avtale. Samtidig er det viktig å la seg inspirere av at utslippene går ned i mange land, i Europa, og at de har sluttet å vokse i Norge - land som kombinerer økonomisk vekst med lavere utslipp. Samtidig skjer det mye i land som er land som Kina, som satser på fornybar energi og infører karbonprising og kvoter, legger han til.

Mobilisering

– Dette er en viktig rapport fordi den skal bidra til politisk mobilisering, til en global avtale i Paris i 2015, men også til nasjonal handling i regjeringer og bedrifter, sier Stoltenberg.

Han oppfordret også verdens ledere til å ta opp kampen mot subsidiering av fossil energi som kull, olje og gass - men avviser kritikken fra Bellona og Frederic Hauge, som tidligere torsdag kritiserte den norske oljeskatteregimet som rene subsidier av olje og gass.

Ingen planer om endring

Norge «taper» i år 21 milliarder kroner i skatteinntekter på avskrivningsordningene for leting og utbygging.

- Oljeselskapene i Norge betaler 78 prosent skatt på overskuddet. Dette er avskrivingsregler og ikke subsidier. Det er noe annet enn å bevilge tilskudd til lavere bensinpris, sier Stoltenberg.

Heller ikke statsminister Erna Solberg (H) vil endre reglene:

- Dette er ikke subsidiering. De betaler skatt fullt ut når de produserer olje og gass. Ordningen er en del av en strategi for å lete etter mer, vi hadde ikke funnet Sverdrup-feltet uten disse reglene, så vi har ingen planer om å endre dette, sier Solberg til VG.

Rapporten avslutter Stoltenbergs klima-oppdrag for FN, før han blir NATOs generalsekretær om to uker.

Tirsdag ettermiddag overleverte han FN-rapporten til statsminister Erna Solberg (H) og klimaminister Tine Sundtoft (H) på en konferanse i Oslo.

En av rapportens viktigste anbefalinger er å fase ut alle offentlige subsidier til fossilt brensel, som kull, olje og gass.

FN-rapporten oppsummeres i 10 konkrete anbefalinger til verdens ledere fram mot klimatoppmøtet i Paris i 2015.

Gruppen mener at det må settes inn store ressurser på å gjøre byene mer klimavennlige.

Fremtidens byutvikling må baseres på kompakte byer med effektive kollektivtilbud, fordi transport er en betydelig kilde til globale utslipp fra fossil energi.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder