E-helse: Tilgjengelighet viktigere enn sikkerhet for pasientene

TROMSØ (VG) Sikkerheten i elektroniske helsetjenester prioriteres av myndighetene, men er ikke like viktig for folk flest.

  • Eirik Linaker Berglund

Artikkelen er over seks år gammel

Det kommer frem i en fersk undersøkelse om e-helsetjenester gjort for Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (NST).

Undersøkelsen viser at det er flere som er bekymret for at deres helseopplysninger ikke skal være tilgjengelige i en akutt situasjon enn de som er bekymret for at sensitive opplysninger skal komme på avveie.

Få godkjente løsninger

Det viser seg også at ti prosent av de over tusen spurte har stilt spørsmål til fastlegen sin elektronisk - uten at det er særlig utbredt med godkjente løsninger for pasientkontakt over nett i Norge.

- Enten har de e-postkontakt uten sensitiv informasjon med en lege de kjenner, eller så skriver de sensitiv informasjon uten å vite at de ikke er så lurt, sier Tove Sørensen, seniorrådgiver og prosjektleder ved NST, samt leder for WHO samarbeidssenter for telemedisin og e-helse, til VG.

- Mangler innhold

I en kronikk i VG i dag fremholder hun og forsker Hege Andreassen at det mangler innhold i e-helsetjenestene i Norge i dag.

Ifølge undersøkelsen er etterspørselen etter elektroniske helsetjenester er langt større enn tilbudet, til tross for at e-helse har vært et satsningsområde i over et tiår.

- På alle disse årene har det gått ganske seint i helsevesenet sammenlignet med samfunnet forøvrig. Det finnes gode grunner til det også, men når man kikker seg rundt kan man lure på hvorfor det skal ta så lang tid, sier Sørensen.

Skal være enkelt

Forskerne ber myndighetene satse på nasjonale programmet samtidig som man bygger ut tjenester som allerede er utviklet enkelte steder i landet.

- På tilbudssiden kan man gjøre ganske mye ganske fort hvis man har gode strukturer. Det er klart at man trenger nasjonale satsinger på sikker kommunikasjon og en nasjonal helseportal. Likevel er de fleste pasientene er mest opptatt av at det skal være enkelt å fornye en resept, bestille time eller ha elektronisk kontakt med fastlegen. Der er det ganske mye å gå på, påpeker Sørensen.

- Politisert felt

Sikker kommunikasjon mellom pasient, fastlege og spesialisthelsetjeneste har også vært tema lenge.

- Det er ikke gjort i en fei. Vi hadde prosjekter på dette tidlig på 2000-tallet - og i dag er det fortsatt ikke et utbredt tilbud, sier Sørensen og legger til at helse er et veldig politisert felt med mange interesser å ta hensyn til, sier Sørensen.

Hun understreker at elektroniske tjenester aldri vil kunne erstatte legebesøk fullt ut.

- Det skal være et supplement. Dessuten er langt fra alle pasienter på nett, sier hun.

Mer om

  1. Helse

Flere artikler

  1. Pluss content

    Har vi e-helse nå?

  2. Oslo universitetssykehus først ute i Norge: Pasienter får legejournal på nett

  3. Høie måtte svare om tvangsbruk: – Uholdbart

  4. Riksrevisjonen: Helseforetakene svikter

  5. Regjeringen vil bruke ti år og ti milliarder på en helseløsning som allerede er lansert

Fra andre aviser

  1. Mail meg, doktor!

    Fædrelandsvennen
  2. Hvilke digitale helsetjenester du får, avhenger av hvor i Norge du bor

    Aftenposten
  3. Fremtiden er digital, også for legene

    Bergens Tidende
  4. Kritikken hagler fra dommere, jurister og Helse-Norge: Massiv motstand mot overvåkingsforslag

    Bergens Tidende
  5. Doktor Smarttelefon er klar til å se deg

    Aftenposten
  6. Ikke alt kan løses på telefon

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder