Slo fyllealarm

Norsk direktør: Fikk aldri svar fra DFDS-ledelsen

Den norske direktøren Jan Karlsen truet DFDS-ledelsen i Norge med politianmeldelse, etter at han hadde opplevd mannskapsfyll på danskebåten.

  • Camilla Ryste
ARTIKKELEN ER OVER 14 ÅR GAMMEL

KLAGET: Direktør Jan Karlsen fra Lørenskog sendte en lang klage om berusede besetningsmedlemmer til DFDS-ledelsen etter en overfart nyttårsaften 2001. Rederiet hevdet i går at de aldri hadde hørt om fyll blant mannskapet. Foto: Jan Petter Lynau

Det som skulle vært en hyggelig nyttårsaften for direktøren og familien for tre og et halvt år siden, ble et mareritt på «Crown of Scandinavia».

- Så godt som alle ansatte som vi så, var beruset eller overstadig beruset. Vi ble oppriktig skremt av tanken på at noe kunne skje med båten. Det var ikke mange av de ansatte som kunne ha hjulpet til i en krisesituasjon, forteller Karlsen til VG.

Adm. direktør Jan Karlsen (55) eier og leder det norske firmaet Normeca A/S, som blant annet importerer medisinsk utstyr fra Danmark.

Klaget umiddelbart

Umiddelbart etter at Lørenskog-mannen kom til havn 1. nyttårsdag 2002, tok han en telefon til administrerende direktør Morten Fure i DFDS Norge, som han kjente fordi firmaet hans gjennom flere år har samarbeidet med rederiet. Karlsen informerte DFDS-toppen om at han ville sende over en fire sider lang faks, som inneholdt en klage på forholdene om bord.

Ifølge Karlsen ringte den norske DFDS-direktøren tilbake rundt en time senere og bekreftet at han hadde mottatt klagen.

- Han sa at det var hektisk møtevirksomhet i selskapets ledelse i København. De skulle ringe meg tilbake senere, men jeg satt igjen med en følelse av at han ikke helt trodde på historien min, sier Karlsen.

DFDS-direktør Morten Fure bekreftet i går kveld overfor VG at han mottok samtalen og klagen fra Karlsen.

Søndag kveld sa imidlertid Fure at han aldri i løpet av sine 18 år i rederiet hadde sett eller hørt noe som skulle tilsi at ansatte drikker under overfarten.

Fure ønsket i går ikke å kommentere saken videre.

- I og med at denne saken kommer opp i Norge og Danmark samtidig, har vi valgt å la hovedkontoret i Danmark håndtere saken, sier Fure.

- Hvis det har vært saker i fortiden som vi har kjent til, benekter vi ikke at de har funnet sted. Det vi ikke har kunnet bekrefte, er de indisier som har vært fremme i pressen denne uken, før vi kjenner resultatet av den interne granskingen, sier Annette Teilmann, kommunikasjonskoordinator i DFDS i Danmark.

I går besluttet rederiet å skjerpe kontrollene blant besetningen på danskebåtene. Hver kveld og natt vil en offiser gå runder for å kontrollere at besetningen ikke overtrer rederiets alkoholpolitikk.


VG har en kopi av klagen som Karlsen sendte til rederiet. Klagen levner ingen tvil om at den norske direktøren var dypt sjokkert over det han og familien opplevde på danskebåten:

«Vi finner det som skjedde om bord i «Crown of Scandinavia» skandaløst og at kapteinen med sin manglende inngripen satte flere hundre passasjerers liv i unødvendig fare. Det er helt på det rene at de fleste i besetningen som var synlig for passasjerene, var fra beruset til overstadig beruset,» skriver Karlsen, som fortsetter:

«Det er ingen tvil om at de fleste i den synlige besetningen ville hatt mer enn nok problemer med å ta vare på seg selv hvis en prekær situasjon skulle oppstått, om de ikke også skulle tatt hånd om passasjerene.»

Vurderte anmeldelse

Avslutningsvis skriver Karlsen at han vurderer å politianmelde både rederiet og kapteinen for grov uforstand i tjenesten, og for å sette mange hundre passasjerers liv i unødvendig fare.

Senere valgte han likevel å ikke gå videre med saken, selv om han ble skuffet over rederiledelsens håndtering av saken.

Etter å ha sett hvordan DFDS-ledelsen i går både i norske og danske medier sa at de aldri hadde hørt om at mannskapet om bord i København-båtene har drukket alkohol mens de var på vakt, valgte han å fortelle sin historie.

- Det går ikke an å behandle menneskeliv på en så skjødesløs måte, sier Karlsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder