Slik reddet det norske skipet 600 mennesker i Middelhavet

To båter overfylt med mennesker, midt ute på havet. Den ene tok inn vann. Mandag kveld brakte styrkesjef Tore Barstad og resten av mannskapet på «Siem Pilot» over 600 båtflyktninger i trygghet.

Cathrine Ekehaug
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Mandag morgen fikk Tore Barstad og resten av mannskapet på det norske skipet «Siem Pilot» beskjed fra hovedredningssentralen i Roma om å bevege seg sørover. Posisjonen var cirka 30 nautiske mil nord for Libya. To båter var i nød.

GOD PLASS: – Vi trodde vi hadde plass til cirka 500, men ser vi kan håndtere enda noen hundre, oppimot tusen, sier styrkesjef Tore Barstad. Foto:KRIPOS,

Seks timer senere var de fremme. Det er en mye lengre utrykningstid enn det Barstad er vant med fra Oslo, hvor han vanligvis jobber som innsatsleder i Oslopolitiet.

– Når vi kom dit finner vi to overfylte båter. I den ene båten var det 400 stykker fordelt på to dekk. Båten var cirka 13 meter lang og fire meter bred, og under dekket var det så trangt at du vil ikke tro det. Båten var fylt til randen, forteller styrkesjefen.

Bakgrunn: Norsk skip reddet 600 båtflyktninger i Middelhavet

Mannskapet har trent på hva de skal gjøre. De satte lettbåtene på vannet, og tok med seg redningsvester for å dele ut til flyktningene. Så begynte de å føre over mennesker.

Tok inn vann

I MIDDELHAVET: Styrkesjef Tore Barstad. Han og resten av mannskapet på «Siem Pilot» er på plass til månedskiftet. Da kommer det et nytt mannskap. Tre ulike mannskap vil rullere frem til oppdraget er over i november. Foto:KRIPOS,

– Den ene båten tok inn vann, så vi tok den først. Vi kom over en kvinne som var bevisstløs, så vi fikk tatt henne om bord med en gang. Etter å ha fått kyndig helsehjelp kviknet hun til igjen, sier Barstad.

Ingen av de over 600 menneskene det norske mannskapet reddet i går var alvorlig syke eller omkomne. Men Barstad tviler på at båtene hadde klart hele veien over Middelhavet.

– Om de hadde hatt flaks med været kan det hende det hadde gått. Men den ene båten var lekk, så det er vanskelig å si. Det er et langt stykke fra Libya til Lampedusa, som er første faste punkt de kan dra til, sier Barstad.

– Innerst inne føler jeg meg trygg på at vi sannsynligvis har reddet liv med den innsatsen vi gjorde i går. Hadde det blitt dårlig vær hadde båten klappet sammen, fortsetter han.

Bakgrunn: Den grufulle dødsflukten (krever innlogging)

REDDET: Mer enn 5000 flyktninger har druknet under forsøk på å krysse Middelhavet i 2014 og 2015. Mandag reddet mannskapet på «Siem Pilot» over 600 båtflyktninger i trygghet. Foto:KRIPOS,

Besto eksamen

Mer enn 5000 flyktninger har druknet under forsøk på å krysse Middelhavet i 2014 og 2015. Regjeringen bestemte i april i år at Norge skulle sende et skip til Middelhavet for å delta i Operasjon Triton. Også en redningsskøyte er en del av det norske bidraget, men den setter kursen sørover først i juli.

PÅ DEKK: Tirsdag ettermiddag har migrantene fått salt og sukkerholdig væske. Mannskapet har drakter anbefalt av helsevesenet og Forsvaret. Foto:KRIPOS,

Mer informasjon:Slik er Norges skip i Middelhavet

Helt siden skipet forlot Bergen for Middelhavet 31. mai har mannskapet forberedt seg på situasjoner som dette. De har brukt internett og andre lands erfaringer på hvordan bygge og organisere arbeidet.

– Vi har øvd og trent, og justert på planer og metodikk og tilnærmingsmetoden. I går var eksamen, og den besto vi med glans. Det vi har tenkt har fungert så godt det er mulig å få til, sier Barstad.

Perspektiv

Om bord på skipet er det tirsdag god stemning, forteller styrkesjefen. Folk er glade og stolte av kollegaene sine, og forberedelsene har betalt seg. Mannskapet har snakket både om opplevelsen og viktigheten av å ta vare på den gode følelsen de har nå.

– Jeg tror hver og en som la seg på lugaren for å hvile etter en lang og tung dag i går har tatt noen minutter for seg selv og tenkt på hvor utrolig godt vi har det. Det sitter noen skjebner på dekk jeg ikke aner historien til, men hver og en har sin historie.

– Det setter mitt eget liv i perspektiv. Vi får et helt annet syn på hva som er viktig, og det kommer vi til å ta med oss. Det er jeg sikker på.

I SIKKERHET: Styrkesjef Tore Barstad føler seg sikker på at aksjonen i Middelhavet reddet liv. Foto:KRIPOS,

Les også: Menneskesmuglere med forbindelse til Norge

Plass til flere

Arbeidet startet rundt klokken to på mandag, og først klokken kvart over syv var den siste de reddet trygt om bord på «Siem Pilot». Deretter tok det norske skipet imot folk fra to andre båter. Et italiensk fartøy med 50 om bord, og 99 fra båt registrert på Sierra Leone. Totalt har de nå 770 mennesker om bord.

– Vi trodde vi hadde plass til cirka 500, men ser vi kan håndtere enda noen hundre, oppimot tusen. Alle har plass til å strekke på beina, som er viktig. Mange har sittet sammenkrøket og trenger å strekke på seg, sier han.

Med oppimot tusen mennesker, kan båten få noe problemer med teppebeholdning, vann og toalett. Barstad sier at de derfor kan bli nødt til å sette en strek på hvor mange de kan ta med fra andre skip.

– Men de vi kan redde fra havet finnes det ingen grenser for. Da skal vi ta imot alle vi kan stable i høyden. Vi reiser ikke fra noen, sier han.

Mannskapet om bord på «Siem Pilot» har begrensede muligheter for å kontakte mennesker hjemme i Norge. De ønsker å formidle til familier og venner hjemme at de har det bra.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder