LIVSVIKTIG ZZZ: Hvis du ikke føler deg uthvilt når du står om morgen og det har pågått en stund, bør du oppsøke lege. Foto: SCANPIX

For mye eller for lite søvn kan gjøre deg syk

Sover du mer enn ti timer om natten, har du økt risiko for hjertesykdom, diabetes og fedme, viser en ny undersøkelse.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Å sove for lenge er faktisk verre enn å sove for lite, skriver Daily Mail.

De som får mindre enn seks timer under dynen har større risiko for å utvikle hjertesykdom, diabetes, angst og fedme. Folk som får den optimale mengden søvn - syv til ni timer hver natt - er mindre utsatt for å få disse sykdommene

En studie av mer enn 50.000 personer viser at de som får for mye eller for lite søvn har større risiko for å utvikle en rekke fysiske og psykiske helseplager, som hjertesykdom, diabetes, angst og fedme.

Folk som sliter med å sove i mer enn seks timer hver natt har større risiko for hjertesykdom, slag, diabetes, fedme og psykiske lidelser.

Verre å sove lenge

På den andre siden hevder forskere at for mye søvn heller ikke er bra for helsen. American Academy of Sleep Medicine fant ut at risikoen for hjertesykdom, hjerneslag og diabetes var enda høyere blant folk som sover lenge.

Å få best mulig mengde søvn hver natt reduserer risikoen for å utvikle sykdommer. Nok hvile kan også hjelpe de som allerede lider av helseproblemer som er vanlige blant de over 45 år, skriver Daily Mail.

Indremedisiner Fedon Lindberg er opptatt av at vi må tenke søvn som en del av sunn livsstil.
- Kost og mosjon er ikke alt. Bra søvn, stressmestring, god arbeidssituasjon og bra forhold til ens nærmeste
er minst like viktig som mat og mosjon, påpeker Fedon.

Så mye søvn trenger du

Søvnbehovet varierer mye fra person til person, men
generelle retningslinjer er:
* 16 timer for spedbarn
* 9 timer for tenåringer
* 7-8 timer for voksne

- Husk at noen voksne klarer seg bra med 5-6 timer søvn. Andre trenger så mange som 10 timer per natt, sier Fedon.

For å finne ut hvor mye nettopp du trenger: Registrer hvor mange timer du sover i ferien, når du ikke trenger å bli vekket. Eksperimentet bør foregå i ferier som varer mer enn én uke. For i starten trenger de fleste å hente seg inn på søvn.

Indremedisineren mener søvn har blitt en salderingspost for travle, stressede mennesker.

Økt risiko for brystkreft

Minst hver tredje nordmann har problemer med søvnen. Noen studier tyder på at halve befolkningen sliter med et søvnproblem. I hvert fall i perioder, ifølge Fedon.

For lite søvn over tid har en rekke negative konsekvenser: Nedsatt immunforsvar. Økt fare for infeksjoner. Kroniske betennelsestilstander. Kreft.

- Det finnes flere studier, også fra Norge som viser at sykepleiere som jobber nattevakter har økt risiko for brystkreft. Det skyldes primært forstyrrelse i melatonin produksjonen, opplyser Fedon.

Fremskynder aldringsprosessen

Bare én natt med dårlig søvn, påvirker produksjonen av flere viktige hormoner, som adrenalin, kortisol, veksthormon, insulin og orexin.

- Orexin øker matlysten neste dag. Insulin øker blant annet fettlagringen i kroppen, påpeker Fedon.

Forstyrret veksthormon og for mye kortisol tærer i tillegg på muskelmassen og fremskynder aldringsprosessen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder