FLERE PÅ BANEN: Jernbanereformen åpner for konkurranse. Nå vil et bemanningsselskap ansette lokførere og tilby disse til togselskap som vil operere i Norge. Her et NSB Flirt-tog på Drammen stasjon. Foto: Jan Ovind VG

Privat firma vil ansette 58 lokførere

Det private firmaet Jernbanepersonell AS gjør seg klar til å møte konkurransen på skinnegående transport og vil tilby jobb til 58 lokførere.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Regjeringen åpner som kjent for mer konkurranse på jernbanen og Jernbanepersonell vil være en del av dette.

Det opprettes nå blant annet et nytt jernbanedirektorat som får det overordnede ansvaret for norsk togtransport. Sammen med det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket skal direktoratet erstatte Jernbaneverket.

Jan Kristian Heiberg, som har lang fartstid i jernbanesektoren etablerte i vinter et nytt selskap som skulle utdanne flere lokomotivførere, konduktører og signalgivere. Det gikk ikke så bra.

Bemanningsselskap

– På grunn av den massive motstanden mot skolen har vi lagt om strategien. Vi driver nå ikke med utdanning av personell, men knytter til oss lokførere som allerede er skolert og som vi så vil leie ut til togselskapene, sier Heiberg.

– Som et slags Manpower?

– Ja, vi er et bemanningsselskap og vil lyse ut 58 lokførerstillinger denne uken, sier Heiberg. Han har tidligere jobbet i godsselskapet Cargolink som avviklet virksomheten i vinter.

Utlysningen skal foregå på Facebook og selskapets nettside.

– De vi ansetter vil få tarifflønn, sier Heiberg.

Ifølge forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF), Rolf Ringdal, er gjennomsnittslønnen for en lokfører i dag rundt 650.000 kroner med alle tillegg.

Ringdal vil ikke kommentere Jernbanepersonells planer nå.

– Jeg ønsker ikke kommentere dette før jeg ser hva det er for noe, sier han til VG.

Heiberg sier at de han ansetter vil jobbe for de togselskapene som Jernbanepersonell inngår kontrakt med. Men foreløpig er ingen slike kontrakter signert.

Ingen ansatte i dag

– Vi skal gjøre oss lekre for de lokførerne som er interesserte i jernbanereformen og som vil bygge noe nytt, sier Heiberg.

Har du fått med deg? Togstreiken – dette krangler de om

Per i dag har Jernbanepersonell ingen ansatte. Heiberg Holding, som er heleiet av Jan Kristian Heiberg, står bak Jernbanepersonell.

– Har du økonomi til dette?

– Ja, pengene kommer fra våre kunder, det vil si de selskapene vi får kontrakt med, avslutter Heiberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder