RØD TRÅD: - For politikerne er det nok finere å åpne en ny vei, enn en nyasfaltert vei, sier statsråd Sigbjørn Johnsen. Her åpner samferdselsminister Liv Signe Navarsete E-18 for firefeltstrafikk gjennom Kleiveinetunnelene i fjor. Øverst til høyre kaster kong Harald og Navarsete glans over åpningen av E-18 mellom Grimstad og Kristiansand, mens Jens Stoltenberg, Navarsete og jernbanedirektør Elisabeth Enger åpnet Lysaker stasjon. Foto: Scanpix

- Mer stas å åpne en ny vei

Halvorsen og Johnsen: Norsk vedlikeholdskultur er en skandale

Navarsete kjenner seg ikke igjen

Kristin Halvorsen (SV) og Sigbjørn Johnsen (Ap) innrømmer at politikernes ønske om å klippe snorer på prestisjefylte nybygg, gjør at vedlikeholdet i Norge lider.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Les hele sjokkrapporten fra RIF her!

Både den tidligere og den nåværende finansministeren svinger pisken over seg selv og andre politikere for mangelfullt vedlikehold av offentlige veier, hus og infrastruktur.

- Norsk vedlikeholdskultur er en skandale. Vi evner ikke å ta vare på det vi har, sier kunnskapsministeren til VG.

Les også:- Bruker pengene helt feil

- For politikere er det nok finere å åpne en ny vei, enn en nyasfaltert vei. Det blir jo mer festivitas av å klippe en snor. Jeg sier dette med et skråblikk, men det er nok lettere å finne penger til helt nye anlegg enn til oppussing eller vedlikehold av eksisterende anlegg, sier Johnsen til VG.

Les også:- Kan lure på om et liv i luften er mer verdt enn i trafikken

Innrømmelsene kommer etter at VG i går skrev om sjokkrapporten fra de rådgivende ingeniørene, som viser et samlet vedlikeholdsetterslep på 800 milliarder kroner.

Spesial:Les mer om sjokkrapporten her!

Egen pott

- Det er helt klart knyttet mer prestisje til å bygge nytt. Vi trenger et helt annet fokus på vedlikehold. Det må skje en skjerping i alle ledd slik at vi får tatt tak i det enorme etterslepet på vedlikeholdssiden, sier Halvorsen.

Sp-leder og kommunalminister Liv Signe Navarsete er ikke enig i at det er åpning av nybygg og snorklipping som gjør at vedlikeholdet blir nedprioritert.

- Jeg kjenner meg ikke igjen i det bildet. For ofte skyver en på investeringer i det lengste også, fordi økonomien er stram. Men vedlikehold taper gjerne i forhold til krav om penger til barnehageplasser, skole og annen velferd, sier Navarsete til VG.

VG Nett-leser om sjokkrapporten:Dårligere formidling av skattepengene våre skal du lete lenge etter.Diskuter saken her!

Hun mener kommune og stat bør sette av vedlikeholdsmidler på forhånd:

- En har ikke et system der en setter av vedlikeholdsmidler i kalkylen når en bygger noe nytt. Det er en klok tanke å ha en plan for vedlikeholdet, sånn at etterslepet ikke bygger seg opp og regningen blir veldig stor, sier Navarsete.

Les også:- Kan lure på om et liv i luften er mer verdt enn i trafikken

På søndag samles regjeringen til en heftig dragkamp om budsjettkronene. Da vil det også bli strid om hvor mange oljekroner som skal brukes til vedlikehold og andre gode formål.

Les også:De rødgrønne kjemper om sykehjem og veier

Sp og SV presser på for å bruke mer oljepenger enn det Ap og Jens Stoltenberg i utgangspunktet ønsker.

På riktig vei

Halvorsen og Johnsen mener begge at vedlikeholdsarbeidet er på riktig vei:

- Da regjeringen laget krisepakken i fjor, ble det lagt inn mye penger på vedlikehold, fordi det var enkelt å komme i gang med mange prosjekter, og det ga jobb til mange snekkere, sier Johnsen.

- For tre år siden var bare halvparten av skolene godkjent etter normen for godt skolemiljø. Nå er 68 prosent av skolene godkjent. Selv om over 30 prosent fortsatt ikke er godkjent, så nærmer vi oss, sier Halvorsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder