SUPERKAMERA: Med dette kameraet i flyets nese kan pilotene «se» vulkansk aske i luften. Foto: Line Møller

Superkamera kan se askeskyer

Luftfartstilsynet ville ikke bruke norsk varslingsteknologi

KJELLER (VG) Med dette kameraet i flyets nese kan pilotene «se» vulkansk aske i luften.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

- Vi har utviklet neste generasjons teknologi for å forbedre evnen til å holde flytrafikken i gang under vulkansk aktivitet, sier Kjetil Tørseth, avdelingsdirektør ved Nilu, Norsk institutt for luftforskning, til VG.

Men Luftfartstilsynet eller Avinor har ikke ønsket å teste utstyret.

- Teknologien kunne ha redusert stengningen av det norske luftrommet vesentlig, sier daglig leder John Ackerman i selskapet Nicarnica på Kjeller.

Les også:Supervulkanen som forskerne frykter

Mandag var det ingen fare for flytrafikken i Norge, men Avinor understreker at det finnes mulige askekonsentrasjoner i luften og at Luftfartstilsynet vil innføre restriksjoner i norsk luftrom ved behov.

Siden onsdag i forrige uke har 80 prosent av flytrafikken blitt avviklet daglig i Europa, og det øker på.

I flynesen

Ackerman har fem spesialkameraer tilgjengelig på Kjeller for å spore vulkansk aske i luften, men har ikke mottatt noen henvendelser fra myndighetene om å ta teknologien i bruk nå.

Verdens fremste forskere på dette feltet holder til på NILU, Norsk Institutt for luftforskning, på Kjeller utenfor Oslo.

Les også:Stabil aktivitet i islandsk vulkan

Der har seniorforsker Fred Prata utviklet et spesialkamera som kan måle aske- og svovelforekomster i luften på hele 100 kilometers avstand. Det infrarøde lettvektskameraet kan monteres i nesen på fly, og kan også brukes til å måle fra bakken og opp i luftrommet.

Det nystartede selskapet Nicarnica, som eies av forskningsparken på Kjeller sammen med forskerne, er nå ute og henter kapital for å kunne tilby kameraet til flyindustrien.

Les også:Har advart mo vulkanaske i mange år

- Kameraet vil gi pilotene fem til syv minutters forvarsel og gi dem tid til å fly over, under eller rundt vulkanske askeskyer. I stedet for å bli stående på bakken på ubestemt tid, kan pilotene skaffe seg full kontroll i luftrommet foran seg, forklarer Ackerman.

Et slikt kamera på Gardermoen kunne trolig fastslått om det var askeskyer i innflygingsområdet, og dermed hindret at flyplassen var stengt i dagevis.

(Saken fortsetter under bildet)

ROLIGERE: Nordlyset har svingt seg over Eyjafjallajökull. Foto: Reuters


- Tar tid

NILU-forskerne har også forbedret modellene for spredning av aske. De bruker sanntidsbilder fra satellitter til å korrigere værprognoser for å øke nøyaktigheten av varslene.

Espen Slyngstad, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, sier kameraene uansett ikke kunne gitt rask hjelp:

- Du kan ikke bare installere et slikt kamera i et fly og begynne å bruke det. Alt utstyr som skal brukes i norsk luftfart skal gjennom nøye testprogrammer og sertifiseringsprosesser. Det vil være en tidkrevende prosess med høye krav til nøyaktighet og dokumentasjon, sier Slyngstad, som anslår at det ville tatt «minst en måned» før kameraene kunne blitt sertifisert og godkjent.

Les også:Dette er historiens vulkan-verstinger

- Dette er nok veldig nytt for norske luftfartsmyndigheter, som i liten grad har vært kjent med våre prosjekter, sier Kjetil Tørseth.

Nilu drar nå i gang et nytt prosjekt for å forbedre modellene for spredning av aske.

Prognosene fra Met Office i Storbritannia er nå Luftfartstilsynets eneste kilde for når det norske luftrommet åpnes og stenges.

SAMLESIDE:Les siste nytt om vulkanasken fra Island her!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder