TOGULYKKE: Tre mennesker mistet livet da 16 godsvogner braste inn i terminalområdet på Sjursøya 24. mars. Foto: Scanpix

Sjursøya-ulykken skyldes menneskelig svikt

Godsvognene traff terminalområdet i 130 kilometer i timen

KJELLER (VG Nett) Menneskelig svikt ved godsterminalen på Alnabru var årsaken til ulykken på Sjursøya i Oslo 24. mars.

  • Geir Arne Kippernes
  • Kari Tone Flågen
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Det konkluderer Havarikommisjonen med i sin foreløpige rapport, som nå legges frem på Kjeller.

- En utløsende faktor var uklarhet i arbeidsplanen mellom togekspeditøren på Alna skiftestasjon og skifteleder, blir det opplyst på pressekonferansen.

Misforståelsen skal ha oppstått i en samtale mellom togekspeditøren og skiftelederen. Det finnes ikke noe lydopptak av denne samtalen.

- Systemfeil

På pressekonferansen ble det pekt på mangler i sikkerhetsstyringen ved godsterminalen, som oppfølging av regelverk og prosedyrer.

Det har medført at sikkerhetsmarginer er blitt redusert, uten at avvik er blitt avdekket og korrigert.

- Det var ingen teknisk feil. Jeg mener at det er mer en systemfeil enn en menneskelig feil. Da tenker jeg på opplæring, kunnskapsoppbygging og felles forståelse for regelverk og prosedyrer, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon.

- Det var ikke én feil, ikke én årsak, men et samspill mellom flere årsaker. Det er det vi skal prøve å sette sammen til et bilde, sa direktør Grete Myhre i Statens havarikommisjon.

Tre menn mistet livet og fire personer ble skadet da 16 godsvogner braste inn i terminalområdet på Sjursøya i svært høy hastighet. Rapporten er basert på vitneavhør og tekniske undersøkelser.

Den førerløse ferden startet fra godsterminalen på Alnabru. Sporbremsen løsnet, og toget trillet forbi en sporveksel som skulle ledet vognene inn på et blindspor. Politiet har etterforsket saken parallelt med Statens havarikommisjon for transport.

- Politiet har god oversikt over det faktiske hendelsesforløpet, men det gjenstår ennå noe etterforsking før politiet kan ta stilling til om det er gjort noe straffbart i saken. Det er altså for tidlig for oss å konkludere, sier politiadvokat Carl Graff Hartmann ved Finans- og miljøkrimseksjonen ved Oslo politidistrikt i en pressemelding.

Politiet tar sikte på å være ferdig med etterforskningen i saken i løpet av juni 2010.

VGTV:- Toget tok med seg flere biler

130 kilometer i timen

Tidligere har det vært anslått at godsvognene hadde en fart på 140 kilometer i timen da de raste inn i terminalområdet.

- Spesielt fra Bryn stasjon og ned mot Loenga går det bratt utfor. De foreløpige beregningene gir da en hastighet på 90-140 kilometer i timen, har havariinspektør Hans Bjørnseth tidligere uttalt.

På pressekonferansen mandag blir det opplyst at godsvognene traff terminalområdet i 130 kilometer i timen.

På forhånd var det ventet at Havarikommisjonen ville konkludere med at Jernbaneverket hadde ansvaret for ulykken.

Det er Jernbaneverket som eier godsterminalen, skinneganger og bremsesystemer, og som dermed har ansvaret for vedlikeholdet av disse. Under pressekonferansen blir det opplyst at Jernbaneverket blir pålagt å analysere driftssituasjonen på Alnabru.

- Jernbaneverket har ansvar for å drive på en sikker og forsvarlig måte, sier avdelingdirektør Olsen i Statens Havarikommisjon.

Saken fortsetter under bildet

SMADRET: Her ligger en av bilene som ble smadret av det løpske godstoget. Vraket ligger under en av vognene og en smadret bygning på ulykkesstedet. Foto: David Andresen/VGTV

Les også:Togtragedien: Fem grunner til at det gikk galt

- Manglende vedlikehold

Etter ulykken har det vært stor oppmerksomhet rundt selskapet CargoNet, selskapet som drev vedlikehold på vognene før ulykken.

- Generelt er det et etterslep hva gjelder vedlikehold på infrastrukturen på jernbane i Norge, har Bjarne I. Wist i CargoNet tidligere skrevet i en mail til VG.

GRAFIKK: Slik var den 8,2 kilometer lange ferden til de 16 løpske godsvognene. Foto: Grafikk: Tom Byermoen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder