FÅR STÅ: Her står den røde el-bilen til ordfører Marianne Borgens gratis i garasjen i Oslo rådhus. Foto: Bjørn Haugan/VG.

FÅR STÅ: Her står den røde el-bilen til ordfører Marianne Borgens gratis i garasjen i Oslo rådhus. Foto: Bjørn Haugan/VG.

Fjerner p-plasser for folk flest - men her får Oslo-politikerne parkere gratis

Utenfor skal parkeringsplassene for folk flest fjernes. Oslo-politikernes parkeringsplasser i kjelleren i Oslo rådhus, derimot, fredes.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det foregår en omfattende endring av billivet i Oslo, hvor parkeringsplasser forsvinner og elbil-eiere må betale for å parkere.

Men det gjelder ikke overalt. I en innstilling foreslås det at parkeringsplassene i Oslo rådhus bevares.

Næringspolitisk direktør i Oslo Handelstands forening, Jon Anders Henriksen, reagerer.

– Hvis de fjerner parkeringsplassene på utsiden av rådhuset og beholder egne plasser i rådhusgarasjen, vil det kunne gi en vond signaleffekt. Skal politikerne fjerne parkeringsplassene i sentrum må de selv gå foran med et godt eksempel, sier han.

Bymiljøetaten i Oslo delegerte i vinter til prosjektet Bilfritt byliv (ekstern lenke) å utrede stenging av biltrafikken på Fridtjof Nansens plass, i borggården foran hovedinngangen til Oslo rådhus.

Utredningen er nå klar og konkluderer med at plassen skal prøvestenges neste år for biler, busser, motorsykler og handikap-plasser for å gi plass til sykler og mer gangbart uteliv og underholdning.

Men det gjøres unntak:

«Prosjektet har valgt å anbefale en løsning som ikke forutsetter at innkjøringen til rådhusgarasjen stenges», heter det i utredningen.

Det vises til at andre garasjer skal få holde åpent, at tilgangen til andre garasjer i området heller ikke stenges og at garasjen «har en viktig funksjon knyttet til praktiske og tekniske behov for Rådhusets daglige virke».

– Jeg skjønner godt at det kommer reaksjoner. Folk reagerer når politikere har en regel for folk og egne regler for seg selv, sier komiteleder Eirik Lae Solberg (H) i samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo kommune.

Slutt på gratis-passeringen: Nå må elbilene betale

Borgen-støtte

Ordfører Borgen uttalte så sent som i april til Aftenposten Oslo by at hun støtter prosjektet.

– Når det nå er blitt politisk flertall for bilfritt sentrum, så er det mulig å få til noe sånt som dette, sa hun og viste til at brosteinsområdet oppover til rådhuset kan brukes til konserter.

– Vi har ikke vært avvisende til å fjerne p-plasser. Men først må politikerne skape grunnlag for god drift for butikkene og skaffe trygg levering av varer. Når det er på plass, kan planmessig fjerning av p-plasser begynne, sier Henriksen i Oslo Handelsstands forening.

Da VG besøkte garasjen nylig, stod Borgens røde elbil på ordførerens avmerkede plass. Utenfor reagerer Trygve Sveen på innstillingen om at politikernes plasser skal bevares.

– Det er sjokkerende dobbeltmoral, men dessverre er det stadig oftere slik at politikere legger til rette for seg selv, sier Sveen, som denne dagen har parkert sin bil ved parkeringsplassene ved torget nord for Oslo rådhus. Flere av parkeringsplassene er allerede fjernet.

FORSKJELL: Her må vanlige bilister betale avgift for å parkere i borggårds-området ved Oslo rådhus. Snart forsvinner trolig de plassene. I porten bak kjører ledende politikere i Oslo sine biler inn og parkerer gratis. Foto: Trond Solberg VG

5500 tilskuere – 28 p-plasser

Området utenfor Oslo rådhus er ikke det eneste stedet det nå strammes inn:

** Oslo universitetssykehus har informert om at også de ansatte med elbil fra i høst må betale for parkering: 7200 kroner i året.

** VG skrev mandag at Oslo kommune har planlagt 38 parkeringsplasser for Nye Jordal Amfi, som skal ta 5500 tilskuere.

** Aftenposten skrev mandag at deres sammenstilling viser at 1800 p-plasser skal fjernes i Oslo for å få frem sykler og trikk.

– Skjønner reaksjonene

– Når byrådet fjerner parkeringsmuligheter for folk flest og beholder egen gratis parkeringsplass i rådhuset, ja, da oppleves det som dobbelmoral, sier Eirik Lae Solberg (H).

Han nyter på sin side selv godt av gratis parkering.

Artikkelen fortsetter under bildet

P-PLASSER ER ALLEREDE BORTE: Deler av parkeringsområdene i borggården ved Oslo rådhus er allerede fjernet. Foto: Trond Solberg VG

– Men i motsetning til Borgen og byrådet, så ivrer ikke vi etter å fjerne så mange parkeringsplasser som de gjør. Vi mener det er gode argumenter både for å beholde plassene i rådhuset og ha parkeringsplasser som gjør at folk faktisk skal kunne parkere i sentrum, sier han og legger til:

– Borgen skal ha det; i forrige periode foreslo hun å innføre parkeringsbetaling i rådhuskjelleren. Det fikk hun ikke flertall for, blant annet fordi plassene gir parkeringsmuligheter til representanter som er syke eller av andre grunner trenger p-plass.

Ordfører Borgen sier hun bruker sin parkeringsplass, men langt fra daglig.

– Det er riktig at jeg av og til parkerer elbilen min i garasjen, slik også den forrige ordføreren gjorde, men det er ikke ofte. Jeg bruker stadig mer t-bane og sykkel, sier Borgen.

ØL INN, BILER UT: Også nord på plassen bak Oslo rådhus er det allerede fjernet parkeringsplasser, blant annet for å gi plass til uteservering. Foto: Trond Solberg VG

Sånn gjør de det andre steder: Her er bilfrie byer

– Det skjer samtidig som dere fjerner parkeringsplasser i stort omfang for folk flest?

– Jeg er glad for at vi er kommet i gang med prosjektet et bilfritt byliv. Folk må endre bilvanene sine når sentrum skal bli bilfritt. Det gjelder meg også. Forretningsutvalget har vært tydelige på at vi skal se på fremtidig bruk av garasjen.

– En fersk rapport har akkurat kommet til at dere skal få beholde plassene?

– Jeg kjenner ikke detaljene i det arbeidet, men når folk ikke lenger skal få parkere i sentrum, vi jeg tro at det også vi få konsekvenser for våre p-plasser i rådhuset. Det er helt ok for meg. Bilfritt byliv skal også gjelde meg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder