Russ fortviler etter leveringsrot

Kommer til kort i strid med trykkeri

(VG Nett) For andre året på rad har det samme trykkeriet ikke levert russekort i tide. Nå ber Forbrukerrådet avgangselevene være forsiktige.

  • Per Øyvind Fange
  • Mads A. Andersen
ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

SKUFFET: Helene Andersson og Kristina Bodin er to av russen som i år ikke har fått kortene de har bestilt. Foto: Privat

- Russekort er en tradisjon, og vi har gledet oss til dette siden vi var fem år gamle. Da er det veldig kjedelig å si at man ikke har kort når man endelig er gamle nok selv, sier Helene Anderssen til VG Nett.

Har du tips om russesaker?Tips VG Netts journalist her!

Sammen med russevenninnen Kristina Bodin bestilte hun allerede i fjor høst russekort gjennom firmaet Stokke Trykk. Pengene ble betalt inn 15. januar i år, og senest for få uker siden var hun i kontakt med trykkeriet for å forsikre seg om at kortene var underveis. Svaret hun fikk var ja.

Oppsøkte annet trykkeri

Torsdag forrige uke kom imidlertid sjokkebeskjeden i form av en tekstmelding:

«Hallo. Vi kan ikke levere russekort du har bestilt. Hvis du har betalt, send kvitteringen til russ@stokketrykk.no så får du tilbake beløpet til samme konto. Husk å oppgi mobilnr.»

Er du russ og vil blogge på VG Nett?Klikk her!

- Vi har ringt dem mange ganger, men ikke kommet gjennom. Nå har jeg vært på et annet trykkeri i Oslo og spurt om de kan fikse kort på veldig kort varsel. Det blir mye dyrere, sier Anderssen.

Også VG Nett har forsøkt å komme i kontakt med trykkeriet ved en rekke anledninger den siste uken. Vi har sendt e-post, faks og ringt en rekke ganger uten å få svar før onsdag formiddag.

Da fortalte daglig leder Halvor Stokke i Stokke Trykk at den siste tiden har vært hektisk.

- Det har vært så stor pågang fra folk at jeg ikke har kunnet svare alle. Jeg har vært borte, men nå er jeg tilbake, sier Stokke til VG Nett.

Har sviktet før

Han forklarer at omkring hundre avgangselever ikke har fått sine russekort fordi de har sendt inn mangelfulle bestillinger eller levert for sent.

- I fjor hjalp vi etternølere og tykket russekort helt frem til 13. mai. Det har vi ikke gjort i år, sier han.

Helene Anderssen forteller at hun leverte bestillingen på russekort i september i fjor. Hun fikk da en profil på nettsidene til Stokke Trykk hvor hun kunne gå inn og kontrollere sin egen bestilling. Denne profilen ble ifølge Anderssen deaktivert forrige uke, omtrent samtidig som hun fikk tekstmeldingen om at russekortene ikke ville bli levert.

VG Nett har også sett kontoutskriften til Anderssen som viser at hun har betalt en pengesum for russekort 15. januar i år. Det var også da fristen for bestillingene hos Stokke Trykk gikk ut.

- Er du sikker på at du fylte ut bestillingssjemaet riktig?

- Det er jeg helt sikker på, sier eleven.

Etter at VG Nett snakket med Halvor Stokke i Stokke Trykk onsdag formiddag, har han ikke vært tilgjengelig for ytterligere kommentarer. Dette til tross for at han var informert om at vi skulle ringe han tilbake.

- Russekort er ferskvare

Også i fjor var Stokke Trykk i medienes søkelys etter at de ikke klarte å levere russekortene i tide. I midten av mai i fjor, da russetiden gikk mot slutten, skrev Forbrukerrådet at både selskapet og russekortene nå var i ferd med å gå ut på dato.

Har du bilder eller historier fra russetiden?Legg det ut på VG Nett her!

KJENNER SAKEN: Både i fjor og i år har Forbrukerrådet mottatt henvendelser som følge av manglende levering av kort fra Stokke Trykk. Regiondirektør Unn Leirvåg tenke seg om før de velger å bestille fra selskapet. Foto: Scanpix

- Russekort er en ferskvare, og de er veldig uaktuelle i juni. Derfor kom Forbrukerrådet i fjor frem til at det er en vesentlig mangel på en sånn type produkt dersom de ikke leveres i tide, sier regionsjef Unn Leirvåg i Forbrukerrådet til VG Nett.

Hun bekrefter at kontoret hennes har mottatt en del henvendelser rettet mot Stokke Trykk og deres manglende levering av russekort også i år. Nøyaktig hva som nå har skjedd med kortleveringen vet hun imidlertid ikke.

Ber folk følge med

Leirvåg sier at så lenge elevene tilbys å få pengene tilbake mot kvittering, har trykkeriet oppfylt forpliktelsene i forhold til forbrukerkjøpsloven. Likevel ber hun folk være oppmerksomme overfor trykkeriet som ikke har levert tidsnok to år på rad.

- Skulle jeg bestilt russekort neste år, så hadde jeg valgt et annet sted. Det ligger vel i kortene, sier Leirvåg.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder