Omstridt norsk gigant skal gi Europa gass

Den er nøyaktig like høy som Eiffeltårnet. Med hundre ansatte om bord taues Aasta Hansteen-plattformen akkurat nå over 90 mil, fra Stord til langt ut i Norskehavet.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Sjefen for slepet ber deg tenke på at du sitter oppe i restauranten i Eiffeltårnet. Og opplever at tårnet plutselig beveger seg. 926 kilometer. På havet.

– Det er en helt majestetisk opplevelse, dette her. Du kan jo tenke deg selv: Aasta Hansteen er 320 meter høy – like høy som Eiffeltårnet, og vårt tårn er i fart. Det er verdens største plattform av sitt slag og det største som er trukket ut på sokkelen siden Troll A-plattformen i 1995. Vi har planlagt jobben i fire år og glir sakte nordover, sier Herbjørn Høslum til VG i helgen. Han er Statoils prosjektleder for slep og oppankring av plattformen.

Det er anslått at det er 54 milliarder standard kubikkmeter gass i Aasta-feltet, så med dagens salgspris på rundt to kroner per kubikkmeter betyr det verdier for 108 milliarder kroner.

– Bare tull; dette blir et tapsprosjekt, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Det har kostet 38 milliarder kroner å produsere plattformen.

– Vi siger fremover i to knops fart

Produksjonsperioden på feltet er i dag beregnet til ni år fra planlagt oppstart i slutten av 2018, men fremtidige funn i området vil kunne forlenge feltets levetid.

– Vi siger fremover i to knops fart forbi Polarsirkelen og gassfeltet Aasta Hansteen som ligger 300 kilometer vest for Bodø. Holder vi timeplanen, tar vi sikte på å være framme med plattformen mandag 23 april. Det er moro, jeg har aldri vært med på noe større slep enn dette, sier Kenneth Aarset, som er ansvarlig for slepet i Subsea 7.

les også

Statoil må få skifte navn

Det er faktisk 100 folk om bord på plattformen under slepet. Det er folk fra operatøren Statoil og leverandører, som jobber med klargjøring mens den seiler. Det er like mange folk med på de fem slepebåtene som Aarset drifter: 150.000 hestekrefter trekker den 70 000 tonn tunge plattformen nordover.

STYRER SLEPET: Kenneth Aarset, som er ansvarlig for slepet i Subsea 7 og Herbjørn Høslum, som er Statoils prosjektleder styrer Aasta Hansteen-slepet fra helikoptersentralen om bord på plattformen. Foto: Espen Lundegård.

Aasta Hansteen skal oppankres og hente opp gass fra havbunnen 1300 meter nede i dypet i Norskehavet.

les også

Lønnssjokk i Nordsjøen: Hevder asiater får 29 kroner timen

Plattformen er også helt sentral for byggingen av den 482 kilometer lange rørledningen Polarled, som ligger klar til å frakte gass fra Aasta Hansteen-feltet til Nyhamna i Møre og Romsdal, der den skal eksporteres videre til det europeiske markedet.

Asia-problemer

Aasta Hansteen er en av mange norske plattformer/rigger som er bygget i Asia.

Det er omstridt både på grunn av kritikk mot dårligere kvalitet og ikke minst for dårlige HMS-forhold.

HØY: Aasta Hansteen-plattformen satt inn i et høydeperspektiv, med fire landemerker i verden. Grafikk: Statoil.

I 2016 døde en arbeider under byggingen av Aasta Hansteen ved Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea. Statoil fremholder at det senere har vist seg å være en ikke arbeidsrelatert ulykke.

Teknisk Ukeblad skrev i 2015 at det ble alarmert om store HMS-problemer og mange arbeidsulykker ved verftet.

Den ble senere fraktet til Stord hvor understellet ble koblet sammen med plattformdekket.

– Økonomisk skandale

Bellona-leder Frederic Hauge sier de har fulgt Aasta Hansteen meget nøye. Han får ikke regnestykket til å gå opp.

les også

Slik vil Bellona-Hauge produsere superbatterier

Pluss content

– Mange av Stortingets forutsetninger er brutt og jeg mener det burde vært iverksatt gransking for å hindre at vi får et nytt Goliat. I utgangspunktet går kostnadene for Aasta Hansteen og Polarled med ti milliarder kroner i minus. Men etter utsettelser og overskridelser og det faktum at flere felt som skulle knyttes til Polarled, ikke kommer til å bli realisert, så ligger det an til å bli en økonomisk skandale.

Men Statoil avviser i en e-post til VG Hauges regnestykke.

– Rørledningsprosjektet Polarled ble levert 3,4 milliarder kroner under budsjett (estimat plan for utbygging og drift). Aasta Hansteen ble budsjettert til å koste 34 milliarder kroner i plan for utbygging og drift. Nåværende estimat er på 38 milliarder kroner og det er viktig å understreke at økningen i hovedsak skyldes svekket kronekurs i forhold til tidspunkt hvor plan for utbygging og drift ble innlevert, ikke overskridelser som Hauge påstår, skriver pressetalsperson Eskil Eriksen.

LANGT SLEP: Kartet viser ferden fra Stord, forbi flere av de eksisterende feltene og ut til Aasta Hansteen-feltet, hvor plattformen etter planen skal ankomme i løpet av mandagen. Kart: Statoil.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder