FÅR KRITIKK: Listhaug får kritikk fra flere hold om innlegget på Facebook. Foto: Tore Kristiansen

Høyre-politikere om Listhaugs uttalelse: – Den bør slettes og beklages

Flere Høyrepolitikere tar avstand fra Sylvi Listhaugs innlegg på Facebook, der hun går til angrep på Arbeiderpartiet. Men de vil ikke kommentere sin egen kritikk.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Stortingsrepresentantene Tina Bru, Henrik Asheim og Stefan Heggelund har alle delt setningen «Nei, hverken liker eller deler statusen til Sylvi Listhaug. Den bør slettes og beklages» på Twitter.

Asheim, stortingspolitiker og tidligere kunnskapsminister, svarer følgende om innlegget overfor VG.

– Jeg har ikke stort behov for å si så mye mer offentlig enn det. Jeg vil kommunisere hvorfor jeg mener dette internt i partiet. Det var viktig å vise hva jeg mente om det, og det har også kommet godt frem, skriver Asheim i en SMS.

Heller ikke Tina Bru, stortingspolitiker og leder av Høyres kvinneforum, vil utdype innlegget. Overfor VG viser hun til sitt innlegg på Twitter.

Det har ikke lykkes VG å få kontakt med Stefan Heggelund.

NEI: Tina Bru og Henrik Asheim skriver på Twitter at innlegget til Listhaug burde slettes og beklages. Foto: Fredrik Solstad

Sylvi Listhaug

Eks-sjef reagerer

Også tidligere Høyre-nestleder Erling Lae, reagerer.

Lae var Listhaugs sjef fra 2006 til 2009, da hun var eldrebyråd i Oslo mens Lae var byrådsleder.

På Facebook la han sent lørdag kveld ut dette innlegget:

Erling Lae

– Teksten sårer og sjikanerer mange. Hvis justisministeren selv ryddet opp i dette, ville hun fått den respekten hun - og vi - er avhengig av at hun har, skriver Lae blant annet.

Jonas Gahr Støre reagerer

Torsdag la justisminister Sylvi Listhaug ut et innlegg på Facebook, der det over et bilde av væpnede krigere står «Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet».

Innlegget fikk Ap-leder Jonas Gahr Støre til å reagere kraftig, mens Erna Solberg etter hvert manet politiske ledere til å være forsiktige i ord og bildebruk.

Totalt urimelig kritikk

Flere politikere reagerte på innlegget til Listhaug, blant annet kulturminister Trine Skei Grande (V) og partifelle Abid Raja.

«Alle partier er for å bekjempe terror, men det må skje på rettsstatens premisser. Venstre er i likhet med et stort flertall på Stortinget uenig med forslaget fra den forrige regjeringen om å frata folk statsborgerskap uten domstolskontroll. Jeg har forståelse for at Listhaug er skuffet over å ikke få støtte for forslaget sitt, men kritikken hun retter mot Ap er totalt urimelig», skriver Grande på Facebook, og fortsetter:

«Dette er ikke måten å føre en saklig politisk debatt om terrorbekjempelse på. Vi er alle for å bekjempe terror, men alle må tenke gjennom hvilke ord og bilder vi bruker i det offentlige ordskifte. Jeg håper nå alle kan bidra til en bedre og mer redelig debatt. Det er vi alle tjent med.»

Listhaug med nytt Facebook-innlegg

Lørdag skrev Listhaug et nytt innlegg på Facebook:

– Grunnen til at vi ønsker å utfordre Arbeiderpartiet i denne saken er at Støre selv har tatt selvkritikk for å ikke ta innvandringspolitikk nok på alvor, og de har sagt de skal være strenge. I praksis viser de det motsatte.