Vegdirektoratet foreslår å overføre administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, og vil flytte 270 av dagens arbeidsplasser ut av Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Vegdirektoratet foreslår å flytte 270 arbeidsplasser ut av Oslo

Vegdirektoratet vil legge ned 22 trafikkstasjoner, og flytte 270 av dagens arbeidsplasser i Statens vegvesen ut av Oslo.

  • NTB

Artikkelen er over ett år gammel

Konstituert veidirektør Bjørn Grimsrud leverte mandag sitt forslag til fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet.

– Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier, og skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, heter det i en uttalelse fra Grimsrud.

les også

Frp-Siv vil ha krisemøte i regjeringen om bompenger

Som følge av overføring av vegadministrasjon til fylkeskommunene blir femte ansatt i Statens vegvesen blir berørt av planen, og det er foreslått at 1.850 av 6.800 ansatte blir overført til fylkeskommunene. I tillegg foreslår vegdirektoratet at 270 av dagens arbeidsplasser i Oslo flyttes ut av hovedstaden.

les også

Veivesenet med omfattende vogntog-sjekk for å hindre nye ulykker

Videre går planen ut på at 22 av dagens 74 trafikkstasjoner skal legges ned.

Vegdirektoratet ønsker lage seks nye divisjoner i Vegvesenet. Ledelsen av disse divisjonene er det foreslått at skal sitte i Tromsø, Trondheim, Bergen, Arendal, Drammen og Moss. Divisjonsledelsen de forskjellige stedene vil bli på mellom 25 og 50 ansatte.

I tillegg vil Vegdirektoratet at det skal opprettes fem regionale sentre i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og Lillehammer, hvor Vegvesenet i dag fra før har sine regionvegkontor. Disse sentrene vil bli geografiske avdelinger som skal ha ansvar for kontakt med regionale og lokale myndigheter.

Vegdirektoratet fikk i oppdrag i slutten av oktober 2018 å utrede ny organisering i Statens vegvesen.

Leder i NTL (Norsk tjenestemannslag) Veg Inger Sigridnes skriver i en e-post til VG at de er spent på om statsråd Dales vil akseptere eller endre forslaget, og at de er spent på om statsråden vil klare å gi dem en tilbakemelding før ferien:

– Hvilket vi er helt avhengige av for å klare å være operative i ny organisasjon pr. 1.1.20, skriver hun.

Hun skriver at NTL er glade for at det ikke foreligger noe omfattende forslag om privatisering.

– NTL beklager statsrådens krav om 1,7 mrd kr i reduserte årlige administrative kostnader. Dette er bakgrunnen for forslaget om å legge ned 22 trafikkstasjoner, som vil innebære at vi ikke får et likeverdig tjenestetilbudet til alle deler av landet. I nord må de kjøre i opptil flere timer for å komme til nærmeste trafikkstasjon, mens på østlandet opprettholdes de fleste trafikkstasjonene, skriver Sigridnes.

Flere artikler

  1. Foreslår å kutte 18 trafikkstasjoner hvor du kan ta «lappen»

  2. Slår alarm om kompetansemangel i Vegvesenet: – Det er kritisk

  3. Vi heiar på Distrikts-Noreg

  4. Terje Moe Gustavsen er død

  5. Politikere på Sørlandet: Skroter enda en bom-løsning

Fra andre aviser

  1. Frykter kompetanseflukt fra Statens Vegvesen

    Bergens Tidende
  2. 2500 kan bli nedbemannet i Statens vegvesen

    Aftenposten
  3. Veivesenet vil legge ned i Mandal og på Evje

    Fædrelandsvennen
  4. Han har ikkje sett snurten av arbeidsplassane regjeringa lova

    Bergens Tidende
  5. Veidirektøren: Kompetanseflukt gjør situasjonen kritisk

    Bergens Tidende
  6. Vegvesenet åpner for å skrote fergefri E39

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder