Tenk deg i føde-modus

Slik forberedte Sigrid Bonde Tusvik seg med «Northug-metoden»

INNENRIKS

Mange norske kvinner gruer seg til å føde, men ved å bruke mental trening i forkant kan man få en god og mer positiv fødselsopplevelse.

Publisert: Oppdatert: 18.03.14 10:05

Det mener mentaltrener Birgit Semundseth og jordmor Tonje Wessel Rummelhoff.

De har sammen skrevet boken «En god fødsel» hvor de forklarer hvordan man ved hjelp av de samme mentale treningsmetodene som brukes i idrett, kan få hjelp mot fødselsangst ved å være forberedt og bevisst på egne arbeidsoppgaver under fødselen.

- Vi ønsker å gi flere kvinner en god fødselsopplevelse. Det finnes ingen statistikk, men vi vet at flere og flere kvinner gruer seg til fødselen. Dette underbygges blant annet av at antallet ikke-medisinske keisersnitt bare øker, sier Wessel Rummelhoff til VG.

Kroppen påvirkes

Både Semundseth og Wessel Rummelhoff mener begge at det som skjer i hodet vårt også påvirker det som skjer i kroppen, noe som lett kan overføres til fødselsforberedelser.

De har både laget et nettkurs og nå en bok, som begge inneholder en lydfil den gravide skal høre på for å forberede seg mentalt.

- Det å føde er en fysisk stor og krevende oppgave, og vi mener at man ved å bruke ressursene sine best mulig i denne store fysiske oppgaven kan være forberedt på hva som kommer til å skje ved å trene på arbeidsoppgavene sine, sier Semundseth.

- Ikke dyrk frykten

Den mentale treningen handler i stor grad om å lære seg å være avspent:

- Det er en svært dårlig idé å dyrke frykten. Frem mot fødselen produserer kvinnen masse av kjærlighetshormonet oxytocin, og produksjonen øker når man har det godt. Men stresshormonet adrenalin bremser opp dette kjærlighetshormonet. Hvis vi er redde og stresset under fødselen kan det dermed føre til at vi begynner med brekket på, sier Rummelhoff.

Til tross for at fødselsopplevelsen er en individuell opplevelse for alle kvinner betyr ikke det at det ikke går an å forberede seg mentalt.

- Jeg tror mange kvinner har en virkelighetsoppfatning om at det ikke er mulig å forberede seg til fødsel fordi man ikke kan vite hva som kommer til å skje. Men nettopp derfor er det viktig å forberede seg tidlig, sier Semundseth.

Frykt kan forlenge fødselen

- Kvinner som er trygge og forbereder seg slik at de stoler på kroppen sin vil ha en lettere fødselsopplevelse enn om de er redde. Vi vet at det tar lenger tid å føde hvis man er redd, forteller Rummelhoff.

Ved å høre på en lydfil flere ganger før fødselen kan man være i et «mentalt rom» hvor man gjør avspenningsøvelser og visualiserer fødselen.

- Når du vet hva du skal gjennom, kan du møte smertene på en god måte, og være mer avslappet. Når hjernen er forberedt på hva som skal skje, vil kroppen lettere mestre det. Daglig bør man for eksempel se for seg at man møter riene avslappet og avspent i tillegg til å kjenne godt til de ulike fasene av fødselen, sier Semundseth.

Sigrid brukte «Northug-metoden»

Komiker Sigrid Bonde Tusvik (34) mener det er lurt å være med på fødselen i hodet - ikke bare i kroppen.

- Når man er gravid tenker man at fødselen skjer i underlivet, men hodet må også være med på det som skjer. Du må være forberedt på alt som skal skje; du skal prøve ikke å bli redd, ikke frike ut og ha en psyko-smerte som du tenker at ikke er mulig å holde ut, sier Bonde Tusvik.

Hun kaller det mentale treningsverktøyet fra En god fødsel for «Petter Northug-metoden»:

- Tenk hvis Northug skulle tenkt «Nei, dette går ikke» når det er to mil igjen av femmila! Det handler om å være forberedt mentalt på hva man skal gjennom. Man går ikke femmila uten å vite hvordan det er. Å gå femmila er en påkjenning og en prestasjon, Det er vondere å føde, men det gir et sammenligningsgrunnlag for menn som går på ski, forteller hun.

Gruet seg til å føde

Sigrid hørte på lydfilen med avspenningsøvelser og gjennomgang av fødselens faser cirka en gang i uken i de siste tre månedene av svangerskapet.

- Jeg tror at underbevisstheten i hjernen min hørte på rådene. Blant annet husket jeg at jeg måtte hvile, spise og drikke for å få krefter da riene mine først begynte, sier Bonde Tusvik.

Hver natt gruet hun seg til å føde:

- Jeg var modig om dagen, men redd om kvelden. I tillegg blir man nervøs av andres fødselshistorier. Ved å bruke en god fødsel visste jeg hele tiden hvor jeg var i de ulike fasene under fødselen. Men jeg synes de bør være enda mer tydelig på at det føles ut som om man føder gjennom rumpa. Det er et sterkt press på kroppen, og når babyens hode STÅR i spenn kjennes det ut som om noen kaster syre i underlivet ditt, sier Bonde Tusvik.

Ble mindre redd

Totalt tok Sigrids fødsel åtte timer fra start til slutt.

- Jeg ble mindre redd av å ha oversikt, og konsentrerte meg bare om mitt; ingenting annet i rommet, og hjernen min var ekstremt forberedt. Jeg vil anbefale andre å vite hva de skal gjennom, og bestem deg for hvordan du vil ha det, råder hun.

Råd til fødselens faser

Ifølge mentaltrener Birgit Semundseth og jordmor Tonje Wessel Rummelhoff vil gravide føle en økt mestringsfølelse ved å planlegge og være godt forberedt på fødselens fire faser - det vil nesten alltid gi en mer positiv fødselsopplevelse.

Modningsfasen

Her trekker livmoren seg sammen uregelmessig i styrke og intervall, mormunnen mykes opp og endrer posisjon, avkortes og åpnes 2-3 cm. Fasen lan vare fra noen timer til noen dager.

Dette kan du gjøre:

* Slapp av. Ikke fokuser mer enn nødvendig på spenningene i magen.

* Sov når du er trøtt, og hvil når du er sliten.

* Spis og drikk regelmessig. Energi er viktig slik at du ikke føler deg utslitt når riene starter.

* Reduser frykt og spenning ved avspenning og jevn, rolig pust. Frisk luft og bevegelse er en god form for avspenning, men det er ikke lurt å slite seg ut. Kjenn etter hva som er godt for deg.

Den aktive fasen

Her øker riene i styrke og intervall, og det kommer minst to rier på ti minutter som varer i 50-60 sekunder. Mormunnen er avflatet, sentrert og åpner seg mellom 2-3 til 10 centimeter. Babyen roterer nedover i bekkenet til den står på bekkenbunnen.

Dette kan du gjøre:

* Vær avspent. Pass på at kjeve , hender, håndledd og bekken er helt avspent under hver eneste rie.

* Husk pusten. Nyt pausene, og vær bevisst på å nyte hver eneste pause og slappe godt av når riene slipper taket.

* Skift stilling når du ikke har det behagelig. Varier mellom å stå, gå og ligge.

* Få i deg næring underveis. Spis og drikk noe som gir energi. for eksempel banan, energidrikk eller frukt og bær.

* Sov i pausene.

Utdrivingsfasen

Når hodet er sluttrotert og står på bekkenbunnen, har du en uimotståelig trykketrang. Følelsen er lik som om når du må veldig på toalettet, bare enda sterkere. Trykkingen kan begynne når mormunnen er cirka 10 centimeter og helt åpen.

Dette kan du gjøre:

* Trekk pusten og skyv barnet litt lenger ut for hver gang du trykker. Litt frem, litt tilbake og litt lenger ut for hver rie.

* Bruk pausene, og vær bevisst på å nyte hver eneste pause og slappe godt av når riene slipper taket.

* Bytt stilling hvis du tror det vil være lettere å presse i en annen stilling.

* Husk at når det svir, brenner, sprenger eller på en annen måte er smertefullt, så får du snart premien: verdens beste baby på brystet.

Etterbyrdsfasen

I denne fasen er den største jobben over, men morkaken skal fortsatt komme ut og løsne. En stund etter fødselen kommer det etter-rier som skal løsne morkaken.

Dette kan du gjøre:

* Pust rolig og gi etter for trykketrangen når den melder seg. Trekk pusten og trykk en siste gang. Når morkaken fødes er smerten mindre enn du kanskje trodde, og den kommer gjerne etter ett trykk.

Kilde: «En god fødsel», Birgit Semundseth og Tonje Wessel Rummelhoff.

Her kan du lese mer om