TRISTE NYHETER: Administrerende direktør for Rygge sivile flyplass, Pål F. Tandberg på vei ut etter styremøtet der det ble klart at flyplassen legges ned 1. november. Foto: FREDRIK SOLSTAD VG

Vil legge ned Moss lufthavn Rygge fra 1. november

Erna: – Regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair

RYGGE (VG) Styret i Rygge sivile lufthavn vil avvikle driften dersom Ryanair holder fast ved at de vil forsvinne fra flyplassen. Rundt 1000 ansatte vil da miste jobben.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I flere timer har styret i Rygge sivile lufthavn sittet bak lukkede dører og diskutert flyplassens fremtid. Like etter klokken 19 ble beslutningen annonsert: Trafikken skal avvikles dersom Ryanair avvikler flyvningene sine fra 1. november.

Det betyr dårlig nytt for de rundt 1000 ansatte som har sin arbeidsplass knyttet til Rygge sivile flyplass, som har varslet at de vil kalle de inn til allmøte.

Rygges flyplassjef Pål F. Tandberg bekrefter den tunge beslutningen overfor VG.

– Vi vil ha en dialog med Forsvaret om hva slags beredskap de ønsker her. Det kan hende det blir noen som redder jobben, sier Tandberg, men understreker at det ser mørkt ut for majoriteten av de ansatte.

Flyplassen eies 40 prosent av Orkla og 40 prosent av Olav Thon-Gruppen.

– Det er meget synd. Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier Orklas konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til NTB tirsdag kveld.

Det har foreløpig ikke lyktes VG å få en kommentar fra Ryanair etter at nedleggelsen var et faktum. NRK har imidlertid snakket med flyselskapets kommunikasjonsrådgiver, Hans-Jørgen Elnæs.

– Vi har ingen kommentarer til dette. Vi har synliggjort vårt standpunkt overfor media i Norge tidligere, og utover det har vi ingenting å tilføye, sier han til kanalen.

«Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke», heter det i pressemeldingen fra Rygge sivile lufthavn.

Les mer: NHO fly forbannet over flyseteavgift

Mister én million passasjerer

Da Stortinget i fjor vedtok flyseteavgiften, varslet Tandberg at det ville bety kroken på døren for flyplassen. Og at det ville skje i år.

Allerede da regjeringen før jul varslet at de vil innføre en flyseteavgift, bestemte lavprisselskapet Ryanair å si opp baseavtalen de har med flyplassen i Østfold.

– Vi mister dessverre to tredjedeler av volumet og én million passasjerer, sier Tandberg til VG tirsdag, før han legger til:

– Med det kostnadsnivået vi får med de 80 ekstra kronene er vi ikke konkurransedyktige.

Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016, der Stortinget bestemte både sats og fritak. I forkant av vedtaket skapte den omstridte avgiften krøll på det borgerlige samarbeidet.

Avgiften, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten, innføres fra 1. juni.

– Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, så forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november. Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sa Pål Tandberg til NTB tidligere i år.

Amerikansk luftfartsgigant: Dropp flyseteavgiften

Erna legger skylden på Ryanair

På sin egen Facebook-side diskuterer statsminister Erna Solberg nedleggelsen. Under en kommentar som omtaler beslutningen som «Høyre-politikk i praksis», går statsministeren til angrep på påstanden om at flyseteavgiften har skylden.

– Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser. I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavnen på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften – en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge, skriver Solberg, før hun legger til:

– Det er beklagelig at den aktuelle lufthavnen synes å være såpass avhengig av én enkeltaktør, som ved gjentatte anledninger har vist seg å utøve press mot myndigheter, politikk og forvaltning rundt omkring i Europa for å slippe unna skatter og avgifter. Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, og som i prinsippet går på det grønne skiftet.

Giske: – Motsatte av en effektiv avgift

Ap-nestleder Trond Giske reagerer sterkt på Solbergs uttalelser og kaller flyseteavgiften for «det motsatte av en effektiv avgift».

– Man behandler ikke næringsaktører med å finne på avgifter i siste budsjettinnspurt, uten noen foregående utredning, uten å analysere konsekvensene og uten å vurdere alternativer. Det er politikk etter innfallsmetoden vi nå ser konsekvensen av, sier Giske til NTB sent tirsdag kveld.

Moss-ordfører Tage Pettersen (H) har fortsatt et håp om at Stortinget vil «få til noe» i sitt reviderte budsjett om noen uker.

– Jeg anser ikke slaget som endelig tapt, men det er kjempetydelige signaler styret nå sender ut, sier ordføreren i et intervju med E24.

Senterpartiets Geir Pollestad, som også er leder av næringskomiteen, sier han forventer at finans- og samferdselsministeren «snarest mulig» drar til Østfold for å besøke de ansatte for å forklare seg.

– Det er en katastrofe for Mosseregionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften til tross for at de har vært klar over konsekvensene.

Saken fortsetter under bildet.

LEGGES NED: Flyplassjef Pål Tandberg møtte pressen i avgangshallen på Rygge tirsdag kveld. Foto: FREDRIK SOLSTAD VG

- Om man går i seng med djevelen, så risikerer man å våkne opp i helvete

– Ansvaret for denne situasjonen med en flyplass som nå ser ut til å bli nedlagt, ligger hos regjeringen. Dette er en direkte konsekvens av flyseteavgiften, sier Peggy Hessen Følsvik, førstesekretær i LO, til NTB tirsdag kveld.

Tidligere i dag understrekte hun at regjeringen må ta nedleggelsen på sin kappe, men at hun også er kritisk til eierne, som har gått så i seng med en aktør.

– Om man går i seng med djevelen, så risikerer man å våkne opp i helvete. Ryanair er et selskap som er beryktet for sin hensynsløse forretningspraksis. Det har man visst i mange år, likevel har man valgt å knytte seg så ensidig til dette selskapet. Da bør det faktisk ikke komme som en overraskelse at dette skjer, sa Følsvik til VG før tirsdagens avgjørelse var et faktum.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder