Foto: Skjermdump fra lindex.com

Lindex om kjole for små jenter: «Fremstå som en fristelse»

Omtalen av den lille pikekjolen til Lindex har ikke fått helt den mottakelsen kleskjeden kanskje hadde sett for seg.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Det passer seg ikke å si at barn skal være fristende, uansett om det er gutter eller jenter. Det er ikke riktig, sier Ingvild Rydland til VG.

Hun er en av flere som har reagert på ordlyden til Lindex etter at en skjermdump av kjedens nettbutikk har spredt seg på Facebook.

I en omtale av en kirsebærmønstret kjole i størrelse i 92-122 skriver Lindex: «Fremstå som en fristelse i denne myke jerseykjolen.»

– Barn skal ikke være fristende i den forstand dette blir tolket. Forhåpentligvis er det en glipp. Kjolen har et bilde av et kirsebær, og det kan være at de bare ikke har tenkt, sier Rydland.

– Upassende

Også småbarnsmor Tone Rustestuen Aarhus reagerer.

– Det er sikkert en uheldig formulering som har prøvd å henvise til frukten på kjolen. Men det å fremstå som en fristelse, uansett om det er snakk om voksne eller barn, synes jeg var en upassende tekst. Det er ingen som trenger å måtte fremstå som en fristelse for noen ved å ha på seg en kjole, men i aller minste grad små barn, sier hun.

Endrer teksten

Markedssjef i Lindex Norge Nina Haugen vedgår at teksten kan misforstås.

– Jeg har lest teksten og ser at den kan misforstås. Det er ikke noe vi vil, og da beklager vi og takker for at vi er gjort oppmerksom på dette, sier Haugen til VG.

Hun opplyser teksten vil bli endret enten i kveld eller senest fredag morgen.

– Hvorfor valgte dere denne teksten?

– Det tør jeg ikke å si nå, det har vært et oversettelsesbyrå involvert også, så det har jeg ikke noen kommentar til før jeg har fått snakket med dem.

Haugen opplyser at kleskjeden får teksten oversatt til norsk fra svensk eller engelsk.

I den svenske omtalen av kjolen står det: "En fruktig trikåklänning med mjuka volanger". Den britiske teksten lyder slik: "Get fruity with this soft jersey dress".

Utskjelt skoreklame

Reklame for barneprodukter har også tidligere fått folk til å rase i sosiale medier.

I mars i fjor ble en reklamekampanje fra skokjeden Eurosko felt for å være kjønnsdiskriminerende av Reklameombudsmannen i Sverige. Reklamen ble senere fjernet av skokjeden.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder