VIL GJØRE DIESEL DYRERE: Ola Elvestuen (V) varsler at Venstre vil gjenta kravet om avgiftsøkning på diesel for å få ned forbruket, Foto: Jon Olav Nesvold , NTB scanpix

Venstre vil skru opp dieselavgiften

Venstre-nestleder Ola Elvestuen varsler at hans parti vil krympe prisforskjellen mellom bensin og autodiesel når Venstre og KrF møter regjeringspartiene i forhandlingene om statsbudsjettet i neste uke.

– Det er ingen saklige grunner til at diesel, som fører til mer lokal forurensing, skal være billigere enn bensin, sier Elvestuen til VG.

Venstre vil få støtte fra KrF for dette kravet.

- Vi har det på blokka vi også, sier KrFs finanspolitiske talsmann og leder i Finanskomiteen Hans Olav Syversen.

Den såkalte veibruksavgiften legges til drivstoffprisen ved pumpene på bensinstasjonene. Nå i 2015 betaler bilistene 3,36 kroner i avgift når de fyller diesel, mens avvgiftspåslaget for bensin er på 4,87 kroner.

I finansminister Siv Jensen (Frp) sitt forslag til statsbudsjett for 2016, ønsker regjeringen å opprettholde denne forskjellen slik at diesel fortsatt vil være omlag 1,50 kroner billigere enn bensin.

Avvist av regjeringspartiene

Frp og Høyre avviste forslag om et slikt prishopp på diesel så sent som i mai i år, da et felles utvalg med finanspolitikere fra Høyre, Frp, KrF og Venstre la fram nye forslag til grønnere bilavgifter.

I statsbudsjettet som ble lagt fram for tre uker siden, har regjeringen har nøyd seg med å prisjustere veibruksavgiften på drivstoff, slik at den er foreslått økt med 12 øre for bensin og 11 øre for diesel.

LES OGSÅ: Mener dette kan «redde» dieselmotoren

Men som et av vilkårene for å støtte hovedtrekkene i regjeringes forslag til statsbudsjett, ønsker altså Venstre å øke veibruksavgtiften på diesel slik at avgiftspåslaget blir tilnærmet likt avgiften på bensin.

Vil at folk velger bort diesel

Ifølge Ola Elvestuen er hensikten å få bilistene til å velge bensinbiler foran dieselbiler:

– Vi må få ned forbruket av diesel for å få redusert den lokale forurensingen. Det må bli dyrere å forurense. Det er Venstres utgangspunkt, sier Venstre-nestlederen.

Venstre skal etter planen legge fram sit alternative budsjettforslag tidlig i neste uke. Partiet vil dermed ta høyde for tilleggsbudsjettet fra regjeringen om inndekning av gigantregningen som kommer med flyktningbølgen, og som er ventet kommende fredag.

Les også: Så mange biler tilbakekalles etter Volkswagens diesel-skandale

Elvestuen vil derfor ikke tallfeste Venstres endelige forslag til nytt nivå for dieselavgifter nå.

– Men skal vi nå målet om lavere utslipp i 2030, må vi begynne nå. Vi må også få på plass lovhjemmel for dieselforbud på de dagene hvor luftkvaliteten er dårligst, og for å innføre miljøsoner, sier Elvestuen.

Ingen støtte i Frp

Frp har imidlertid ikke endret syn. Parlamentarisk leder Harald Tom Nesvik (Frp) sier at spørsmålet hører hjemme i budsjettforhandlingene, og han vil ikke kommentere Venstres krav ut over det.

– Er Frp enig eller uenig med Venstre i at diesel bør bli dyrere?

– Det er god kjent hva Frp mener. Jeg tror ikke jeg trenger å svare på det spørsmålet, sier Nesvik.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder