MILLIONSALG: I 2012 ble det solgt over ti millioner liter energidrikk i Norge. En ny undersøkelse fra EUs mattrygghetsorgan viser at forbruket øker blant unge i Europa. Foto: ESPEN SJØLINGSTAD HOEN
MILLIONSALG: I 2012 ble det solgt over ti millioner liter energidrikk i Norge. En ny undersøkelse fra EUs mattrygghetsorgan viser at forbruket øker blant unge i Europa. Foto: ESPEN SJØLINGSTAD HOEN

EU slår alarm: Energidrikk-produsent mener foreldre må ta ansvar

INNENRIKS

(VG Nett) Battery-produsenten mener foreldre må sørge for at barn ikke får i seg energidrikker.

Publisert: Oppdatert: 08.03.13 09:34

En ny EU-undersøkelse viser at energidrikker blir stadig mer populært blant barn og ungdom. Det til tross for at at de koffeinholdige drikkene ikke anbefales for denne gruppen.

Ringnes, som produserer energidrikken Battery, sier at de ikke anbefaler energdrikker til barn under 15 år. Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard mener at de gjør det de kan ved å merke boksene tydelig.

- Vi skriver at det ikke passer for barn, og da mener vi at forbrukerne selv og foreldrene har et ansvar for å sørge for at barn ikke drikker dette, sier Bruusgaard til VG.

- Men det er vel vanskelig for foreldre å føre kontroll over barna får i seg, siden det ikke er aldersgrense?

- Som med alt mulig annet er det viktig at man er observant på hva barna får i seg. Vi opplever at de aller fleste foreldre er opptatte av hva barna drikker, på samme måte som der opptatt av hva de spiser og hva de gjør inne på internett, sier Bruusgaard.


- Moderasjon og sunn fornuft

For barn og ungdom er den anbefalte grensen 2,5 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag. For et barn på 30 kg tilsvarer dette 75 mg koffein per dag.

Coca Cola Norges mestselgende energidrikk «Burn» innholder 80 mg koffein per 250 ml. Selskapet understreker at energidrikkene deres er laget for voksne mennesker.

- Næringsinnholdet er tydelig merket på alle våre produkter. Energidrikkene har i tillegg en advarsel om at det er høyt koffeininnhold og at de ikke er anbefalt for barn, ammende og gravide kvinner, sier assisterende direktør for ekstern kommunikasjon, Vibeke Hansen

- Er det tilstrekkelig?

- Vi har også en ansvarlig linje i markedsføringen. Vi retter aldri markedsføringen mot barn, og vi markedsfører heller ikke energidrikkene som sportsdrikk. Vi er opptatt av å oppfordre til moderasjon og sunn fornuft.

Uro og angst

En fersk rapport fra amerikanske helsemyndigheter viser at stadig flere oppsøker sykehus med komplikasjoner som knyttes til energidrikker, skriver New York Times. I 2011 ble det registrert 20.000 tilfeller der pasientene hadde symptomer som angst, hodepine, ujevn hjerterytme og hjerteinfarkt.

I Norge ble det solgt omtrent ti millioner liter energidrikk i 2012. Mattilsynet advarer om at barn og unge kan få i seg koffein i helseskadelige mengder.

«For barn og ungdom vil selv et lavt inntak av koffein kunne medføre forbigående atferdsendringer som for eksempel uro, irritabilitet, nervøsitet, angst og søvnproblemer», skriver Mattilsynet på sin informasjonsside om energidrikker.

Redbull Norge sier til VG at deres holdning er at barn ikke bør drikke energidrikker før de fyller 15 år.

- Barn har ikke behov for energidrikk og skal ikke innta koffein. De har stort sett nok energi, og hvis det motsatte skulle være tilfelle bør man se på å endre kostholdet deres fremfor å gi koffein, sier kommunikasjonsrådgiver Kristian Kjelman.

20 bokser i måneden

52.000 mennesker har svart på undersøkelsen fra den europeiske mattrygghetsmyndigheten EFSA. Den er utført i 16 EU-land, deriblant Sverige.

Undersøkelsen viser at seks prosent av europeisk ungdom drikker mer enn 20 bokser energidrikk i måneden.

Også blant barn under ti år er forbruket betydelig: Tre prosent av barna svarer at de har drukket energidrikk mer enn tre ganger den siste uken.

Her kan du lese mer om