TILLITSBYGGING: – For meg er det nok enda viktigere enn for andre lærere å bygge et godt forhold til elevene, mener Rune Breck. Foto: Frode Hansen, VG

Blinde Rune (54) jobber som lærer: – Ikke et sjansespill

LILLESTRØM (VG) Medielærer Rune Breck har en god hjelper som sine øyne på jobb. Nå håper arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen at flere griper samme mulighet.

  • Håkon Kvam Lyngstad
  • Frode Hansen (foto)

Den blinde læreren Rune Breck har tidligere i yrkeslivet erfaring fra Radio Orakel og NRK P3. Nå underviser han i nettopp lydfag på medielinjen ved Sørumsand videregående skole i Lillestrøm.

– For meg kan det være utfordrende å holde oversikt i klasserommet, særlig med større klasser. Derfor bruker jeg mye humor og tillit som virkemidler i undervisningen for å bli godt kjent med elevene, sier han.

RADIOMANN: Breck demonstrerer for elever hvordan man bruker en zoom for lydopptak. Foto: Frode Hansen, VG

Uten synet er han nødt til å bruke andre sanser, deriblant hørselen, mer aktivt.

– Samtidig har jeg vært på mange konserter og Roskilde-festivaler opp gjennom, så myten om at blinde har sterkere hørsel enn andre stemmer ikke nødvendigvis, sier han og ler.

God hjelper

For at jobben skal gå knirkefritt, får 54-åringen hjelp til praktiske gjøremål av funksjonsassistenten Gry Moen. Han er tydelig på at arbeidsgivere ikke må nøle med å ansatte funksjonshemmede som ønsker å jobbe:

– Flere må innse at det ikke er et sjansespill, sier Rune Breck.

LANGVARIG ARBEIDSFORHOLD: Gry Moen har vært funksjonsassistent for Rune Breck siden 2014. Sistnevnte har vært ansatt ved Sørumsand videregående skole siden 2007. Foto: Frode Hansen, VG

Funksjonsassistentordningen skal gjøre det lettere for blinde, svaksynte og funksjonsnedsatte å fungere i arbeidslivet.

Ifølge SSB er det kun 44 prosent av funksjonshemmede i Norge som er i arbeid, mot 74 prosent blant den øvrige befolkningen. 30 prosent av disse svarer at de ønsker å komme i jobb.

Blant blinde er kun 24 prosent yrkesaktiv i på hel- eller deltid, viser tall fra Blindeforbundet.

– Tusenvis av mennesker ønsker å jobbe og bidra, uten å få muligheten. Det å gang på gang få avslag når man søker jobb er veldig frustrerende. Man føler seg unyttig, sier Breck.

ELEVER PÅ BESØK: Torsdag var elever fra 9. klasse i ungdomsskolen på orientering ved Sørumsand videregående skole for å utforske hvilke linjer som kan være interessante valg når de er ferdige med grunnskolen. Foto: Frode Hansen, VG

– Mange arbeidsgivere sitter nok med noen fordommer mot funksjonshemmede, og vegrer seg kanskje for å ansette noen de tror kommer til å kreve store ressurser. De må minnes på at det finnes gode ordninger for å få tilrettelagt, sier Breck.

Garanti for alle søkere

Også arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen mener samfunnet bør se potensialet i denne gruppen. Forrige uke var han på besøk i klasserommet for å hilse på Breck og assistent Gry Moen.

– Jeg tror mangel på kjennskap til ordningene er en viktig årsak til arbeidsledighetstallene, sier Isaksen.

Eksempelvis ligger det i funksjonsassistentordningen 74 millioner kroner i offentlige midler, men kun 251 assistenter er ansatt i landet, forklarer arbeidsministeren.

For å kunne motta støtte til funksjonsassistent, må du ifølge NAV være «yrkesaktiv, ha en omfattende fysisk funksjonsnedsettelse eller sterkt nedsatt syn og ha behov for ordningen for å kunne være i ordinært lønnet arbeid».

NYANSATT GJEST: Besøket på Sørumsand videregående skole var det Torbjørn Røe Isaksens første i sin nye jobb som arbeids- og sosialminister. Foto: Frode Hansen, VG

– Arbeidsgivere skal vite at det finnes muligheter for å få funksjonsassistent med offentlige midler om man ansetter noen som har behov for det, sier Isaksen.

– Kan du garantere at alle som søker får innvilget støtte?

– Slik det ser ut nå, kan vi si at alle som søker skal få. Gitt at man fyller kriteriene og har et reelt behov, så klart.

Praktiske gjøremål

– Tittelen «funksjonsassistent» introduserer jeg meg sjeldent med. Det høres litt klinisk ut, ler Gry Moen, som også er lærer. Noe av stillingen hennes er satt av til å hjelpe Breck med oppgaver som kan være vanskelig å gjennomføre uten syn.

ETTER BEHOV: – Fleksibilitet er viktig når vi skal planlegge hvor mye jeg trenger å være med i Runes opplegg, forteller funksjonsassistent Gry Moen. Foto: Frode Hansen, VG

Oppgavene hennes innebærer blant annet å hente utstyr, ledsage Breck der hvor han ikke er så godt kjent, og å lufte førerhunden Jimmy.

Hjelpen gjør at Rune Breck kan ta på seg oppgaver han ikke kunne før. Nå kan han være sensor ved andre skoler i eksamenstiden.

– Ordningen gjør at jeg blir mindre sliten, og på sikt kan jeg nok stå lengre i jobben, sier radiolæreren.

Mer om

  1. Arbeidsliv
  2. Funksjonsnedsettelse
  3. Torbjørn Røe Isaksen
  4. Undervisning

Flere artikler

  1. Regjeringen: Åpner for akutt sosialhjelp til frilansere og næringsdrivende

  2. Pluss content

    Lærerne om skolesituasjonen: - Dette er vår største bekymring

  3. Trapper opp tilsyn i bedriftene: – Uhyrlig at noen utnytter coronakrisen

  4. Melby grillet om ulik skole-gjenåpning: - Vi skal dekke ekstrautgiftene

  5. Pluss content

    Slik endres norsk skole etter corona-krisen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder