TRAGISK: Ambulanse og politi like ved bussen, hvor tre personer ble knivdrept mandag kveld. Foto: TOR YTTRI

Vil diskutere sikkerhet etter bussdrap

Bussdrapene i Årdal tvinger frem en ny debatt om sikkerheten til både yrkessjåfører og passasjerer.

  • Marcus Husby
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Det mener både daglig leder i NOR-WAY bussekspress Bjørn Ragnar Østbye og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Svein Furøy.

Sist gang diskusjonen dukket opp, var etter knivstikkingen av bussjåføren Audun Bøland i 2003.

Den gangen var det en 26 år gammel mann som gikk amok med kniv om bord i Valdressekspressen.

- Vi er nødt til å ta diskusjonen om sikkerhet igjen. Men det er hverken tid eller sted for å trekke konklusjoner i dag, sier Østbye til VG.

Han mener både bransjen og busselskapet selv må sette seg ned for å se om det er tiltak som kan bedre sikkerheten om bord i bussene.

- Men det ligger noen begrensninger. Vi har 5000 stoppesteder rundt om i Norge, og det er praktisk umulig å sikre oss på samme måte som på en flyplass.

- Likevel er det viktig å sette i gang noen tankeprosesser på hvordan sikkerheten kan bli bedre, sier han.

Foreslår fysisk skille

I 2003 ble det satt ned en gruppe med representanter fra Yrkestrafikkforbundet, Transportarbeiderforbundet, NOR-WAY bussekspress og Samferdselsdepartementet for å øke sikkerheten hos yrkessjåfører.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Svein Furøy, sier til VG at flere tiltak fra denne rapporten må diskuteres på nytt.

- Vi har allerede kontaktet Transporterarbeiderforbundet for å få til et møte i morgen.

- Nå er det helt umulig å gardere seg 100 prosent mot dette. Men noe som kan diskuteres igjen, er å plassere sjåføren bak skuddsikkert og glass. Likevel hjelper det lite mot tragiske episoder som den i kveld, sier Furøy.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder