Grafikk: Simen Grytøyr og Kenneth Lauveng

Kebnekaise-ulykken: Hadde ikke gode nok rutiner

Klarerte flyving - visste ikke hvor flyet var

Visste ikke at terrenget under representerte fare

Ingen tekniske feil årsak til ulykken

- Gjør alt vi kan for å hindre at det gjentar seg

OSLO MILITÆRE SAMFUND (VG) For dårlige rutiner hos det norske Luftforsvaret og det svenske Luftfartsverket førte til Hercules-ulykken for halvannet år siden.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL
Hele rapporten fra den svenske havarikommisjonen

Det slår den endelige rapporten fra den svenske havarikommisjonen fast.

Havarirapporten konkluderer med at det ikke var enkeltpersoner som forårsaket ulykken, men latente svakheter hos det norske Luftforsvaret og hos Luftfartsverket i Sverige.

RESERVEINSTRUMENT: På ulykkesstedet ble et reserveinstrument, som er en kombinert høyde- og fartsmåler funnet. Verdien for høyde, med tre faste nuller, stod på 17 000 fot. Foto: Sluttrapport fra Statens Havarikommisjon om Kebnekaise-ulykken


- Vi hadde en briefing for de pårørende torsdag 17. oktober i Oslo, slik at de bedre skal forstå rapporten som blir lagt fram i dag, og det som kommer fram i media, sier kommisjonsleder Agne Widholm på en pressekonferanse på Arlanda tirsdag.

VGTV: - Var ikke godt nok informert

Grunnleggende systemsvikt

Han avviser at det var feil ved flyet som var årsaken.

- Tekniske feil ved flyet har ikke forårsaket eller bidratt til ulykken.

I rapporten står det derimot at den grunnleggende systemsvikten i hendelsen er at «Det norske Luftforsvaret har ikke sikret seg at besetningen har hatt rutiner for å forhindre at luftfartøyet gikk ned under laveste sikre flygenivå» og «LFV har ikke hatt gode nok arbeidsrutiner for å sikre at klareringer har fulgt gjeldende bestemmelser».

- Ovenstående brister har forårsaket at luftfartøyet kom til å fly på en høyde som var lavere enn terrenget i området uten at besetningen var klar over dette, slår de fast i rapporten.

Minnet de omkomne

Da brigadér Per Egil Rygg i Norge skulle redegjøre for det som skjedde på Kebnekaise for halvannet år siden, satte han av litt tid til å minnes de som omkom i ulykken.

- Luftfartøyet befant seg på høyder hvor svensk flytrafikktjeneste ikke har radardekning, sier han.

Han sier besetningen på flyet ikke visste at terrenget under var farlig.

- Både flygelederen ved ACC Stockholm og Kiruna har utferdiget klareringer uten å vite hvor luftfartøyet geografisk befant seg.

Én ansatt i tårnet

NØDPEILESENDER: Flyet nødpeilesender, eller Emergency Locator Transmitter, ble hovedsakelig skadet i fremre del til venstre i bildet. Der satt blant annet antennetilkobllingen. Foto: SHK


Besetningen har ikke kontrollert klareringene (fra kontrolltårnet) mot laveste flynivå eller det høyeste terrenget i området, fatslår rapporten.

Da ulykken skjedde var det bare én ansatt i tårnet i Kiruna.

De skriver at ulykken skyldtes flere omstendigheter.

- Av utredningens analyse så går det frem at det har foreligget omstendigheter innen både flyvirksomhetens og flytrafikktjenestens område som sammen her muliggjort ulykken.

Anbefalinger

Basert på dette anbefaler de det norske Luftforsvaret å innføre flere nye rutiner, blant annet noen som sikrer at luftfartøy ikke flyr under den lavest sikre høyde.

Det norske forsvaret viser den svenske pressekonferansen på storskjerm tirsdag, før de skal presentere hovedfunnene og offisielt overlevere rapporten til generalløytnant Morten Haga Lunde.

Vil hindre at det gjentar seg

- Mine tanker går først og fremst til de etterlatte og de pårørende. Det er en stor lettelse at vi nå får den svenske Havarikommisjonens rapport. Dette har vært et miøsyommelig, grunidg og nitidig arbeid, sier forsvarssjef Harald Sunde.

Han sier at de har gjennomgått rutinene sine siden ulykken skjedde.

- Vi skal gjøre alt vi kan for å hindre at dette kan gjenta seg.

Han sier de vil sikre at all informasjon om hendelsen kommer frem i offentligheten.

Hemmelig høringsrapport

Tidligere har det lekket deler av høringsrapporten, som blant annet har ment at det var dårlig flygeledelse som var noe av årsaken til den fatale ulykken. Fem norske offiserer omkom.

Det skal også ha kommet frem av den hemmeligstemplede høringsrapporten at besetningen gjorde feilvurderinger og at trafikkledelsen burde ledet flyet bedre. Flyet skal også ha hatt instrumenter som det gikk an å feiltolke, ifølge den svenske avisen Norbottens-Kuriren.

Ifølge den nye rapporten var besetningen kvalifiserte til å utføre flygningen, men kontrollerte ikke flytrafikktjenesten klarering opp mot lavest sikrede flygenivå i området.

For et år siden fant også svenske soldater deler av flyets ferdsskriver på Kebnekaise.

- En lettelse

ULENDT: Med klatreutstyr tok marinejegerne seg opp i havariområdet, hvor de fant denne delen av C-130J Hercules Siv fra Luftforsvaret. Foto: FOTO: MJK


Det var de fem norske offiserene kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo som omkom i ulykken. I august i fjor fikk de etterlatte komme opp på det svenske fjellet, og se hvor de mistet sine kjære.

- Det er for meg en lettelse at vi er kommet til en slags avslutning der vi kan gå videre uten å behøve tenke på hva rapporten vil inneholde.

Det sa faren til omkomne Steinar Utne (35), Torfinn Utne (70), til VG mandag.

Les også

  1. I dag blir Hercules-rapporten lagt frem: Kebnekaise-pårørende: - En lettelse

    TROMSØ (VG) Steinar Utne (35) var en av dem som omkom da «Siv» traff toppen av Kebnekaise.
  2. Hevder dårlig flygeledelse er blant årsakene til Hercules-ulykken

    (VG Nett) Mannskapets feilvurderinger og ikke god nok flygeledelse var noen av årsakene til Hercules-ulykken, ifølge en…
  3. Hercules-ulykken: Innførte nytt regelverk ulykkesdagen

    (VG Nett) Tilfeldighetene ville ha det til at svenske luftfartsmyndigheter innførte nye forskrifter samme dag som det…
  4. Slik var ulykkesflyets siste samtale med tårnet

    TROMSØ (VG) Rundt to minutter etter den siste samtalen, krasjer Hercules-flyet «Siv» inn i Sveriges høyeste fjell.
  5. «Nytt fly kan vi få i løpet av noen måneder. Menneskene kan vi ikke erstatte»

    MAZAR-E SHARIF (VG Nett) Da de mistet fem kolleger i flystyrten på Kebnekaise, vurderte Luftforsvaret å droppe sitt nye…
  6. Hercules-ulykken: De etterlatte samles ved Kebnekaise

    (VG Nett) Fem norske offiserer døde da flyet «Siv» havarerte i vinter.
  7. Denne boksen kan gi svar etter Hercules-ulykken

    (VG Nett) Soldater fra den svenske hærens jegerbataljon har funnet ferdsskriveren til ulykkesflyet «Siv» som styrtet ved…
  8. Hercules-flyets svarte boks funnet ved Kebnekaise

    (VG Nett) Lørdag fant det svenske forsvaret én av to svarte bokser fra det norske Hercules-flyet som styrtet ved…
  9. Avslutter søket etter Hercules-flyets svarte boks

    Søket etter den andre av Hercules-flyets to svarte bokser avsluttes uten resultat.
  10. Disse kan løse Hercules-mysteriet

    (VG Nett) Mandag reiste 15 soldater fra Telemark bataljon til Kiruna for å gjenoppta letingen etter deler fra det…

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder