Kjos om SAS: – Deres strategi er ganske enkelt å tappe oss for penger

Føltes seg sveket av sine egne da Norwegian skulle satse mot USA og Asia

Allerede i forordet av sin nye bok «Høyt og lavt» innrømmer
Bjørn Kjos at han ikke tegner noe pent bilde av hovedkonkurrenten SAS.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I boken, som ble lansert tirsdag, beskriver Norwegian-sjefen hvordan han mener SAS gjentatte ganger har forsøkt å utrydde selskapet hans. Bjørn Kjos levner ikke konkurrenten mye ære i boken sin. Som han skriver i forordet:

– Jeg har ikke tegnet noe pent bilde av hovedkonkurrenten vår, for dette bildet har jeg erfart og sett, skriver han og påpeker at det er kulturen til ledelsen han misliker. Ikke de ansatte i selskapet.

Kjos mener SAS bevisst tok knekkene på andre konkurrenter, som Color Air og Braathens:

«…en konkurrent som av tre regjeringer fikk lov til å spise alle andre. Norwegian var som en litt irriterende smule på tallerkenen», skriver Kjos.

Han legger ikke skjul på at han mener konkurransen er urettferdig. Flere ganger trekker han frem hvordan SAS har hatt «tre kongedømmer i ryggen».

E24: Likte ikke begrepet «Kjos-fast»

KONKURRENTER: Norwegian og SAS kjemper om de samme passasjerene. Her møtes to fly på Gardermoen. Foto: Fredrik Varfjell , NTB scanpix

– Tappe oss for penger

I boken skriver Kjos blant annet om et styremøte der de i kjølvannet av at SAS har kjøpt opp Braathens vurderer om de skal ta opp konkurransen med den skandinaviske giganten, som de vet kommer til å ende kontrakten de selv hadde med Braathens.

Et av styremedlemmene er veldig skeptisk, og er redd de vil tape alle pengene de har investert.

– Sånne gribber som SAS spiser både store og små, mente styremedlemmet.

Les også: Slik endte han opp som flyselskapeier

Videre skriver Norwegian-sjefen hvordan SAS – etter at Norwegian bestemte seg for å ta opp konkurransen - bevisst dumpet priser på ruter der begge selskapene opererte til et prisnivå de etter Kjos’ mening var nødt til å tape på. Tapet mener han de kompenserte med å skru opp prisene på ruter de var alene om.

SELVBIOGRAFI: Bjørn Kjos lanserer boken «Høyt og lavt» tirsdag formiddag hos Aschehoug forlag. Foto: Torstein Bøe , NTB scanpix

Han beskriver også flere andre tilfeller der han mener SAS gikk i strupen på lillebror. Som når Norwegian ønsket å starte med billettløst innsjekkingssystem, men det viste seg at Avinor hadde leid disse systemene fra SAS på de ulike flyplassene, og Norwegian ble nektet tilgang. Helt til Konkurransetilsynet krevde at de skulle få det.

– Deres strategi er ganske enkelt å tappe oss for penger, skriver Kjos, som til slutt så seg nødt til å børsnotere Norwegian på slutten av året i 2003, for å få inn frisk kapital for å overleve kampen.

Ulike versjoner

Informasjonssjef i SAS, Knut-Morten Johansen tar forbehold etter som han ikke har rukket å lese Kjos’ bok, men sier likevel at der Kjos har sin historie og versjon av dette, har SAS sin.

– For det første er dette langt tilbake i tid. Dette med ulik prising på ruter er vel tilbakevist tidligere. At det gjentas betyr ikke det samme som at det er mer korrekt, sier Johansen, og fortsetter:

– Situasjonen med SAS og Braathens og Color Air er et klart eksempel på ekstrem overkapasitet, hvor tilbudet ute i markedet var formidabelt og langt over det som var den reelle etterspørsel. Slik sett er det en bedre balanse i dag.

Kjos: – Dette er min historie

INFORMASJONSSJEF: Knut-Morten Johansen i SAS. Foto: JAN PETTER LYNAU Foto: ,

Han viser også til at bransjen opplevde et konkursras etter 11. september 2001, og at man i Norge da fikk situasjonen med SAS sin overtagelse av Braathens.

– Det som stod som helt klart for alle, også ledelsen i SAS, var selvsagt at det å være alene bare var en midlertid situasjon og at man kunne forvente seg en eller flere aktører på norsk innenriks når trafikken kom til å ta seg opp igjen, sier Johansen.

Han sier vider at Norwegian har vært en spennende Askeladd og en god konkurrent for SAS siden den gang.

– Det er ingen tvil om at Norwegian har gjort SAS bedre. SAS har en kvalitet som Norwegian strekker seg etter. På denne måten kan det skandinaviske publikum glede seg over to veldig gode konkurrenter til forbrukernes beste.

- Svik

Men det er ikke bare SAS Kjos mener har gjort livet surt for Norwegian. Han hevder også at han har blitt angrepet fra sine egne. Han forteller om en episode der flere tillitsvalgte besøkte Luftfartstilsynet i Bodø. Ifølge Kjos var hensikten å stoppe Norwegians satsing på langdistanseruter til USA og Asia.

«Å se folk bevisst gå inn for å ødelegge sin egen arbeidsplass på denne måten ga meg en følelse av å være midt i en fortelling av Franz Kafka der det skjer merkelige ting hele tiden, men hvor man aldri får skikkelig tak i hva det er. Det eneste man sitter igjen med, er en total fornemmelse av et slags svik.», skriver han.

LANGDISTANSE: Bjørn Kjos og en representant for Boeing klippet snoren da Norwegian hentet sin første 787 Dreamliner i Seattle 29. juni 2013. Foto: Jostein Matre , VG

I dag flyr Norwegian til disse stedene, så en eventuell sabotasjeaksjon fra sine egne var med andre ord ikke vellykket. Vegard Einan, nestleder i fagforeningen Parat, som organiserer mange Norwegian-ansatte, avviser at de ansatte har forsøkt å stikke kjepper i hjulene for flyselskapet.

– De tillitsvalget i Norwegian har ikke forsøkt å sabotere selskapet, sier Einan til NRK.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder