Partilederne Siv Jensen, statsminister Erna Solberg, Knut Arild Hareide og Trine Skei Grande under åpningen av Perspektivkonferansen på Chateau Neuf, torsdag.

Partilederne Siv Jensen, statsminister Erna Solberg, Knut Arild Hareide og Trine Skei Grande under åpningen av Perspektivkonferansen på Chateau Neuf, torsdag. Foto: NTB SCANPIX

Kilder til VG: Årsavgiften kan bli fjernet mot høyere bensinavgift

Erna Solberg: Vanskelig for alle partiene

Siv Jensen: Bilistene skal ikke komme dårligere ut

Årsavgiften på kjøretøyer kan bli fjernet, i bytte mot høyere avgifter på bensin og diesel. Ifølge VGs opplysninger er dette en av modellene regjeringen nå vurderer i et grønt skatteskifte.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Torsdag ettermiddag har statsminister Erna Solberg (H) avtalt et møte med de andre borgerlige partilederne Siv Jensen (Frp), Trine Skei Grande (V) og Knut Arild Hareide (KrF) for å forhandle om starten på et grønt skatteskifte i statsbudsjettet om legges fram i oktober.

Vanskelig for alle

Overfor VG erkjenner hun at avstanden mellom de fire partiene har vært og er stor:

– Jeg mener det er grunnlag for gode løsninger, men dette er vanskelig for alle parter, sier Erna Solberg.

Men samtidig sier Frp-leder og finansminister Siv Jensen at bilistene må skjermes:

– Tre ting er viktig for Fremskrittspartiet: Først å ta vare på bilistenes interesser. Norge er et langstrakt land og mange har ingen alternativer. Så må vi ta vare på bedriftene, og Frp er ikke for å skjerpe det samlede skatte og avgiftsnivået i Norge. Vi er for å redusere det, sier Siv Jensen til VG.

Les også: Erna innkaller til skatteforhandlinger

På bordet ligger flere modeller, og noen av dem er kjent offentlig gjennom VG tidligere i sommer:

** Frp-nestleder Per Sandberg vil samle hele avgiftstrykket på drivstoffavigiftene for å beskatte forurensningen der den skjer.

** Venstre-leder Trine Skei Grande har foreslått økte drivstoffavgifter i bytte mot et nytt miljøfradrag som alle skal få på selvangivelsen.

VG er kjent med at det ligger flere skisser til løsning fra det såkalte nestlederutvalget som har jobbet med å løse flokene over sommeren.

Fjerne årsavgiften?

En av modellene som nå kommer på partiledernes bord, er som et første grep å øke bensinavgiftene, men samtidig gi bilistene en tilsvarende lettelse ved å fjerne helt eller delvis årsavgiften som alle må betale.

I år betaler eiere av bensin- og dieselbiler 3135 kroner i årsavgift, mens dieselbiler uten partikkelfilter betaler 3655 kroner.

Staten tar inn omlag 10 milliarder i årsavgifter på kjøretøyer i 2016, mens bensin og dieselavgiftene bringer inn knapt 17 milliarder.

Ikke Frps ide

Siv Jensen legger ikke skjul på at det grønne skatteskiftet ikke er Frps ide, men en nødvendig konsekvens av at regjeringen ikke har flertall i Stortinget:

– Dette skatteskiftet er ikke noe krav fra oss, sier hun til VG.

– Det er et sterkt ønske fra Venstre og KrF. Jeg mener det er mulig å finne løsninger og minner om at omleggingen av engangsavgiften har ført til en omlegging av bilparken til tryggere og mer miljøvennlige biler. Det er mulig å få til omstillinger uten å bruke pisk, sier hun,

- Støtter du forslaget fra din nestleder Per Sandberg om etter hvert å legge alle miljøavgifter på bensin og dieselprisen?

– Jeg er opptatt av å lete etter løsninger som forener de fire partiene. Når vi går inn i dette møtet i dag, er det basert på at det er gjort et grundig arbeid fra alle de fire partiene med mange innspill og forslag. Nå skal vi nøste i det for å komme fram til en løsning.

– Er det aktuelt å bytte bort årsavgiften mot høyere bensinavgifter?

– Jeg forhandler ingenting gjennom media. Men når jeg sier at vi er opptatt av bilistenes interesser, så skal de komme minst like godt ut av eventuelle endringer. Og vårt utgangspunkt er altså at skattetrykket i Norge skal ned. Det skal ikke opp, sier Siv Jensen.

Stimulere ny teknologi

Statsminister Erna Solberg har ikke tro på å gjøre bensin og diesel så dyr at det skremmer folk bort fra å kjøre privatbil:

– Det er jo ikke slik at 10 øre eller en krone mer i drivstoffavgifter i seg selv er et viktig grep, men bare i den grad det bidrar til det teknologiskiftet som vi trenger, sier Erna Solberg til VG.

– Det viktigste er å få til virkemidler som bidrar til at markedet for å få til klimavennlige produkter blir større. Da vi laget det store avgiftsunntaket for elbiler og hydrogenbiler, var det tanken bak, sier Erna Solberg til VG.

– Er det aktuelt å skru opp avgiftene så høyt at folk endrer adferd?

– Hvis du gjør andre typer drivstoff mer konkurransedyktige, så får du utviklet mer av de tilbudene og skifter ut bilparken raskere. Det er forholdet mellom nye typer drivstoff og tradisjonelt drivstoff som er det viktigste, sier statsministeren.

– Pisk eller gulrot, ønsker du å satse mer på å stimulere enn å avgiftsbelegge?

– Det er teknologiskiftet som er viktigst. Jeg har ingen ting imot at folk reiser med fly hvis de har mindre klimatfotavtrykk, når de reiser. De må gjerne reise på ferie mange ganger i løpet av året, men da må vi få fram alternative typer drivstoff. Jeg tror det er forskjellen mellom de borgerlige partiene, det handler om graden av teknologi-optimisme. Det som var dumt med det de rødgrønne gjorde med biodiesel, først legge til rette, og så øke avgiftstrykket, sier Solberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder