Linda Hofstad Helleland mener Oslo-byrådets forslag om bilfritt sentrum er en dårlig løsning.

Linda Hofstad Helleland mener Oslo-byrådets forslag om bilfritt sentrum er en dårlig løsning. Foto: Frode Hansen , VG

Høyres ja ble nei til bilfritt Oslo sentrum

Det er full forvirring om hva Høyre egentlig mener om bilfritt sentrum i Oslo, slik den nye rødgrønne byrådet vil gjennomføre.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I et VG-intervju fredag morgen gikk klimaminister Tine Sundtoft (H) langt i sin støtte til et bilfritt Oslo sentrum:

«Jeg er veldig positiv til at sentrum i de store byene blir fri for privatbiler. Men jeg er opptatt av å finne gode løsninger på dette, hvor utrykningskjøretøyer og nyttetrafikk selvsagt må fram», sa Sundtoft til VG.

Presiserte

MÅTTE PRESISERE: Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H). Foto: Trond Solberg , VG

Men tidlig fredag morgen la hun ut en presisering på sin offentlige Facebook-side – ifølge VGs opplysninger etter massivt press fra andre toppfolk i Høyre og fra Statsministerens kontor:

«VG har en artikkel i dag om bilfritt sentrum i Oslo med uttalelser fra meg som ikke er helt presise. Hverken regjeringen eller Høyre er enige i forslaget fra det nye rødgrønne byrådet i Oslo», skrev Sundtoft på Facebook.

Hør podkast: Krigen mot bilismen

På spørsmål fra VG om hva som er Høyres offisielle syn på forslaget om bilfrie bysentrum, var det Linda Hofstad Helleland, partiets leder i Stortingets transportkomité, som skulle svare på vegne av partiet:

Dårlig løsning

Ifølge Helleland er Høyre sterkt imot forslaget som det nye Ap-MDG-SV byrådet i Oslo har programfestet:

«Vi mener det røde byrådets planer om å stenge for all personbiltrafikk innenfor Ring 1 er en dårlig løsning for Oslo by og regionen, og blir enda dårligere når det ses i kombinasjon med at de ikke ønsker å bygge ut E18. Oslo jobbet under det borgerlige byrådet med gågater og bilfrie soner, men å forby all privatbilisme i et så stort geografisk område er radikalt», skriver Helleland i en e-post til VG.

Så legger hun til at det kan finnes byer hvor det er riktig å stenge sentrum for trafikk. Men ikke Oslo:

Kan være riktig løsning

« Debatten handler ikke om bilfrie bysentrum på generelt grunnlag – for det kan finnes byer eller sentrumsområder hvor det kan være en riktig løsning – debatten handler om det røde byrådets planer om å strupe privatbilisme innenfor Ring 1 i Oslo», ifølge Helleland.

Få oversikten: Her blir det bilfritt innen 2019

På VGs spørsmål om Høyre vil foreta seg noe i regjeringen eller i Stortinget for å stoppe gjennomføring av et bilfritt Oslo, vil ikke Helleland utelukke at det kan skje:

«Det er total forvirring rundt hva det nye byrådet i Oslo mener med bilfritt sentrum, så det er umulig å svare på.»

Her kan du lese intervjuet der Helleland sammenligner bilfri by med «Berlin-Muren»

Men fredag morgen fikk klimaminister Tine Sundtoft (H) favnen full av ros fra opposisjonen for støtten til bilfritt sentrum:

Støtte fra Ap-lederen

Ap-leder Jonas Gahr Støre var en av dem som kastet seg på Twitter med uforbeholden støtte til Sundtoft etter VG-intervjuet:

– Jeg er enig med klima- og miljøministeren i at Oslo er på parti med fremtiden, sier Ap-lederen til VG.

– Oslo sentrum vil bli både triveligere og mer tilgjengelig uten biltrafikk, legger Støre til.

– Hun har helt rett

JA TIL BILFRITT SENTRUM: MDG-talsmann Rasmus Hansson sammen med Hanne Lisa Matt, som vokste opp i den bilfrie tyske byen Freiburg, og som nå er MDG-representant i fylkestinget i Buskerud, Foto: Alf Bjarne Johnsen , VG

MDGs stortingsrepresentant Rasmus Hansson var også overstrømmende i sin ros til Tine Sundtoft:

– Jeg ble svært glad for at hun glippet ut i VG med det en miljøminister bør si, nemlig at bilfrie bysentrum har fremtiden for seg. Hun har helt rett i det hun sier, det er bare så synd at noen i regjeringssystemet åpenbart har presset henne på plass, sier Hansson til VG.

SV var også uforbeholden:

«Dette sier vi ikke ofte, men: Lytt til miljøminister Tine Sundtoft», meldte SV på partiets offisielle Twitter-konto.

Les mer: Her kan du oppleve bilfrie bysentrum

Taus statsminister

Statsminister og Høyre-leder Erna Solberg ville ikke stille til intervju fredag om regjeringens og Høyres offisielle syn på bilfrie bysentrum.

Jan Bøhler, leder i Oslo Ap, sier han vil kreve en avklaring fra statsministeren:

– Jeg vil utfordre Erna Solberg til å oppklare hva som er Høyres og regjeringens mening. Det er meget viktig for det videre arbeidet med bilfritt sentrum i Oslo og andre byer, og for hvordan Norge skal kunne følge opp EFTA-domstolens dom mot Norge om helsefarlig luft, sier Bøhler til VG.

Her kan du lese om dommen i EFTA-domstolen.

Krever klargjøring

Rasmus Hansson sier at MDG vil forfølge saken i Stortinget for å klargjøre regjeringens syn:

– Hvis det er slik at regjeringen vil legge hindringer for at det nye byrådet kan gjennomføre planen om bilfritt sentrum i Oslo, og drepe planen om et moderne bysentrum, så må de klargjøre det i Stortinget, sier MDG-representanten.

Unge Høyre vil ha bilfritt

Oslo Unge Høyre har årsmøtevedtak om bilfritt sentrum i Oslo, slik NRK har omtalt. På årsmøtet i 2014 vedtok ungdomsorganisasjonen å «gjøre byen innenfor Ring 1 bilfri».

– Ja vi ønsker å gjøre deler av byen bilfri, i tråd med bylivsundersøkelsen i Oslo. Vi ønsker oss gågater og kollektivgater, både innenfor Ring 1 og i andre deler av byen, sier Jenny Clemet von Tetzschner, leder i Oslo Unge Høyre, til VG.

– Hvem er du mest enig med, Tine Sundtoft eller Linda Hofstad Helleland?

– Jeg synes det er vanskelig å svare på, fordi det er vanskelig å få øye på realitetene i det som nå er en veldig opphetet debatt.

– Hvordan stiller du deg til forslaget som det nye byrådet nå har lagt fram?

– Det nye byrådets formuleringer er så vage at det ikke er mulig å se hva som er deres alternativ. Men jeg avviser ikke forslaget bare fordi det kommer fra de rødgrønne, og jeg er positivt spent på hva de kommer med, sier Oslo Unge Høyre-lederen.

Slik fungerer det i Freiburg

I VG-intervjuet viser Tine Sundtoft til den tyske byen Freiburg, som hun selv har besøkt, og som hun mener har funnet gode praktiske løsninger:

«De som trenger å kjøre der, får adgang til det, og de som ikke har lov får da en bot hvis de kjører der, men de stenger ikke byen fysisk. Det er mange måter å gjøre dette på. Både Karl Johans gate, Torggata og Storgata er jo bilfrie allerede. Tar man for seg gate for gate i Oslo, så skjønner man at dette ikke blir så dramatisk som det kan høres ut. Så det er det jeg mener med at disse debattene blir så kantete», sa Sundtoft.

Det kan Hanne Lisa Matt, nyvalgt fylkestingsmedlem for MDG i Buskerud, bekrefte. Hun har vokst opp i Freiburg og flyttet til Norge i 2009:

– Miljøministeren har helt rett. Freiburg har hatt bilfritt sentrum i en årrekke, og det er overhodet ikke omstridt politisk. Tvert imot har byen tjent på det. Små og store butikker sørger for et levende sentrum og sentrumshandelen har ikke gått ned, sier Matt.

Hun jobbet selv på byens grønnsakstorg i mange år, og sier at varetransport og nødvendig kjøring er helt uproblematisk:

– Taxier kan gjøre inn og ut, og det er tidsvinduer for varetransport. Butikkene kan motta varer og kan også kjøre ut varer til sine kunder, uten at det er noe problem, sier hun.

Frp: Svært problematisk

Harald Tom Nesvik, Frp's parlamentariske leder, sier rett ut at han ikke støtter Tine Sundtofts syn på bilfritt sentrum i Oslo:

– Dette er opp til de lokale politikerne å bestemme over, men personlig mener jeg at forslaget fra byrådet i Oslo er svært problematisk og nesten umulig å gjennomføre. Skal de flytte fergene til Danmark? Hvordan skal folk og næringsdrivende komme til og fra sine eiendommer? Hvordan skal varer fraktes inn og ut? Her er det langt større utfordringer enn man åpenbart tror i det nye byrådet, sier Nesvik.

– Er det slik at du irriterer deg over gågater som Karl Johan?

– Nei, jeg blir ikke irritert, og jeg er ikke imot at enkeltgater kan stenges for trafikk. Men jeg bare ber dem innse at bilen fortsatt er folks viktigste transportmiddel for å komme seg fra A til B, sier Nesvik.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder