FRONTALANGREP: Karin Andersen (SV) mener Solveig Horne er uansvarlig når hun ikke får på plass et gjeldsregister som kan hindre at personer tar opp for mye kredittkortgjeld. Hun får følge av Arild Grande (Ap) i sin kritikk. Foto:Neumann Roger,VG

Gjeldskrisen: SV-politiker: - Horne svikter forbrukerne

SV og Ap kritiserer Solveig Horne for å ikke ha fått på plass gjeldsregister. Også forbrukerombudet etterspør gjeldsregister og svar på forslag om skjerping i lovgivning rundt kredittreklame

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Nordmenn har 72 milliarder i kredittkortgjeld. Denne type forbruksgjeld er en av hovedårsakene til at nærmere 236 000 nordmenn er i alvorlige betalingsproblemer.

Både bransjen og fagfolk krever et gjeldsregister som gir finansieringsinstitusjonene muligheten til å kontrollere om en søker allerede har tatt opp fersk kredittkortgjeld. En slik mulighet finnes ikke i dag.

Barne-, likestillings- og inkluderingsminister, Solveig Horne, kan ikke love noe gjeldsregister.

– Det er veldig uansvarlig av Horne å ikke engang kunne si at hun jobber for et gjeldsregister. Jeg mener hun svikter forbrukerne og skaper fattigdom på den ene siden og skamløs rikdom på den andre, sier stortingsrepresentanten Karin Andersen (SV).

VG-grafikk: Se hvor de verste og beste betalere bor

– Horne må jobbe for gjeldsregister

Frankrike har nylig innfør et tak på hvor mye banknæringen kan kreve inn i renter på usikrede lån, slik som kredittkort. Flere europeiske land vurderer det samme og forslaget ligger også på regjeringens bord her i Norge.

– Det hjelper ikke at Horne bekymrer seg. Det ligger jo helt konkrete forslag på bordet. Hun må jobbe for et gjeldsregister, sier Andersen.

Da Stoltenberg-regjeringen gikk av i fjor hadde de gitt klarsignal til å opprette et gjeldsregister og lagt tre millioner på bordet. Avgjørelsen kom etter år med utredninger.

– Det er meget skuffende av Horne. Vi hadde trolig hatt et slikt register i dag hvis det ikke hadde vært for Horne. I stedet for å hjelpe personer med gjeldsproblemer trenerer hun hele saken, sier stortingsrepresentanten Arild Grande (Ap).

Tar hardt i

Solveig Horne mener kritikken er underlig.

– De tar hardt i når de kritiserer så kraftig. Forrige regjering styrte uten et gjeldsregister. De brukte to år på ut å utrede og forslaget kom først i 2013, sier Horne.

Hun understreker at forbrukerne skal ha god informasjon til å gjøre fornuftige valg.

– Resultatet av treningeringen til Horne blir at problemene vokser mens regjeringen sitter stille. Konsekvensene for enkeltes privatøkonomi vet vi kan bli fatale. Horne må trekke hodet opp av sanden og ta tyren ved hornene, sier Grande.

Krever skjerpelse

Også Forbrukerombudet har etterspurt både et gjeldsregister og strengere lovgivning rundt kredittreklamer.

– Vi har sett at det er veldig mye reklame for kreditt, at den ikke alltid gir god nok opplysning om hva kreditten koster, og at den gir inntrykk av det er veldig enkelt og greit å ta opp forbrukslån, sier Gry Nergård, Forbrukerombudet.

Finansinstitusjoner finner stadig nye metoder for å få nordmenn til å ta opp kredittkortgjeld med skyhøy rente. Det er begrunnelsen for forbrukerombudet har bedt om skjerping av reklamereglene.

– Vi mener at man bør absolutt vurdere å ha strengere regelverk for markedsføring av kreditt. Det bør vurderes om direktemarkedsføring av kreditt skal forbys, særlig gjennom e-post, sms og sosiale medier, sier Jo Torkel Gjerdrem, fagdirektør hos Forbrukerombudet.



Mange kredittkort kommer med rabatter om man foretar kjøp hos enkelte leverandører.

– Det er utbredt at det knyttes rabatter til kredittkort. Det bør innskrenkes, og i tillegg bør det ikke være et hovedelement i reklamen at man kan få kredittkort raskt, sier Gjerdrem.

KOMMENTAR: Alltid i minus



Kommersielt samarbeid: Rabattkoder