Lufthansa: Lubitz hadde bestått alle kontroller

Kapteinen hadde lov til å forlate cockpit

Tok pause i utdanningen

Piloter i Lufthansa-gruppen gjennomgår ikke psykologiske tester. Selskapet bekrefter at Andreas Lubitz hadde en pause i pilotstudiene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Trolig har Andreas Lubitz (27) låst døren for sin mer erfarne kaptein som var ute av cockpiten. Deretter styrtet han Germanwings-flyet i alpene der alle 150 omkom.

Etterforskningsleder Brice Robin meldte torsdag at lydopptakene fra cockpit tyder på at annenpiloten bevisst endret flyets høyde, og at han med vilje gikk inn for å ødelegge Germanwings-maskinen.

– Det er ikke klart om piloten slo inn en kode for å forsøke å komme seg tilbake i cockpit, eller hvor vidt annenpiloten i cockpit hadde «låst», slik at koden ikke virket til tross for at kapteinen forsøkte å angi den, sier Lufthansa-sjef Carsten Spohr på en pressekonferanse på flyplassen i Köln i Tyskland torsdag.

Han bekreftet også at annenpiloten som etter alt å dømme styrtet flyet med vilje. Lubitz hadde bestått eksamener og nødvendige kontroller og han var beredt til å fly.

Lufthansa-sjefen opplyste at det finnes en teknologi i flyene som tillater en utenfor å komme inn igjen, men at denne kan blokkeres av den som sitter inne i cockpiten.

– Etter 11. september er dørene blitt styrket slik at det ikke er mulig å komme inn selv med våpen. Når en pilot går ut av cockpiten, finnes det en knapp man kan trykke på for å få en bjelle til å ringe inne hos den som er gjenværende. Dersom ingen svarer, vil døren åpnes. Men det finnes da en knapp som man trykker på for å holde døren låst, noe den da blir i fem minutter, forklarte Spohr.

Uklart hvordan piloten ble utestengt

– Så vidt vi kjenner til, har ikke Lubitz noen form for terrorbakgrunn, sier Tysklands innenriksminister Thomas de Maizière. De franske etterforskerne mener heller ikke at noe tyder på at styrten var en terrorhandling, opplyste Robin på pressekonferansen.

Lubitz og kaptein Patrick Sonderheimer skal begge ha fått opplæring ved Lufthansas treningsanlegg i Bremen, skriver The Guardian.

På pressekonferansen uttalte Spohr videre at flyselskapets piloter ikke må gjennomgå psykologiske tester:

– Generell praksis er at pilotene i Lufthansa-gruppen ikke må gå gjennom psykologiske tester, sier Spohr.

Det samme gjelder i Norge, ifølge Luftfartstilsynet: Norske piloter må inn til helsesjekk minst en gang i året for å få beholde flysertifikatet, men de behøver ikke å bli undersøkt av psykolog eller psykiater.

– De årlige undersøkelsene er grundige, standard helsekontroller utført av allmennpraktiserende lege som er godkjent som flylege. Vedkommende skal ha øye for om psyken er påfallende eller ikke. Men det er en grovsjekk og ikke foretatt av en spesialist i psykologi, sier sjeflege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.

Kan ha vært deprimert

Moren til en tidligere klassevenninne av Lubitz fortalte den tyske avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung at Lubitz tidligere skal ha fortalt datteren at han tok en pause fra pilot-utdannelsen fordi han led av en depresjon.

– Han skal ha vært utbrent og deprimert, skal den ikke navngitte kvinnen ha sagt til den tyske avisen.

Sporh bekreftet på torsdagens pressekonferanse at Lubitz «tok en pause» i utdanningen for seks år siden, før han gjorde tekniske og psykologiske tester på nytt.

– Han ble vurdert som 100 prosent «fit to fly», uttalte Spohr, som ikke ville utdype hvorfor Lubitz tok en pause i utdanningen på flere måneder.

Kapteinen på det styrtede Germanwings-flyet hadde lov til å forlate cockpiten i en kort periode av «naturlige årsaker», forklarte Spohr.

– Kapteinen ventet med å forlate cockpiten til flyet var på 38.000 meter, sier han.

– Ikke grunn til å endre prosedyrer

Han la til at annenpiloten hadde alle kvalifikasjoner for å styre flyet på egen hånd mens kapteinen var ute.

Spohr sier han har full tillit til Lufthansas piloter, og at han ikke ser behov for umiddelbare endringer i flyselskapets rutiner.

– Jeg ser ingen grunn til å endre våre prosedyrer på dette tidspunktet, sa Spohr.

Norwegian endrer rutiner

Norwegian endrer derimot sine rutiner slik at det til enhver tid må være to personer i cockpit.

– Vi har gjort det slik at hvis en pilot må ut, må vi få et annet besetningsmedlem fra kabinen til å oppholde seg i cockpit mens den andre er ute, sier flygesjef Gudmund Taraldsen i Norwegian Air Norway AS til VG.

Endingen skjer i både Norwegian Air Shuttle og Norwegian Air Norway.

– Vi har ikke innført prosedyren, og vi jobber med ordlyden. Så skal den godkjennes av Luftfartstilsynet, sier Gudmund Taraldsen som håper at de nye rutinene kan innføres i løpet av et døgn.

Det europeiske regelverket setter imidlertid ingen krav til at det må være flere enn én person i cockpit hele tiden. Men med nye regler, vil Norwegian-prosedyrene være i tråd med amerikanske regler.

– Jeg kjenner ikke til at andre (flyselskaper) endrer dette nå, og vi gjør dette på eget initiativ, sier Taraldsen.

Flygesjefen sier det er prosedyrer for når døren til cockpit kan åpnes og lukkes.

– Den skal være låst fra flymaskinen er i bevegelse på bakken til den er stoppet etter flyging. Så er det disse forholdene hvor en av pilotene må ut for nødvendige ærend, og at kabinen bringer inn mat og drikke underveis. Hver gang cockpiten åpnes, må de følge nedlagt prosedyre, sier han.

Etter det VG kjenner til har SAS allerede lignende regler som Norwegian nå vil innføre.

– Våre rutiner tilfredsstiller krav som eksisterer, men vi går ikke i detalj om det av sikkerhetsmessige årsaker. Men det involverer også purser (sjefen for kabincrewet), sier pressesjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

Kilde: VG/NTB

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder