BOM STILLE: Her i Smestad-krysset på Ring 3 i Oslo er luftforurensning et betydelig helseproblem i de kaldeste månedene. Oslo bystyre tvangs-parkere dieselbilene på de verste dagene, men mangler lovhjemmel. Foto:Terje Bringedal,VG

Vil innføre dieselforbud på forurensede dager som i dag

... men Oslo-byrådet sier de ikke får lov av regjeringen

Bystyret i Oslo har gjentatte ganger bedt om lov til å tvangs-parkere alle dieselbiler på dager med svært høy luftforurensning - men får ikke lov av regjeringen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Onsdag morgen lyste varsellampen for dårlig luftkvalitet i Oslo. Da var NO2-forurensningen på Hjortnes i Oslo i brudd med grensene for luftkvalitet på Oslo kommunes indikator.

Ifølge tidligere bystyrevedtak ønsket Oslo-politikerne å forby privatbilkjøring med dieselbiler på slike dager.

Men det går ikke.

- Vi får ikke lov til å iverksette de tiltakene som vil virke mest effektivt, sier Guri Melby (V), byråd og ansvarlig for samferdsel og miljø, til VG.

VG avslører i dag at luftforurensningen i Oslo er til tider så dårlig at flere med hjerte- og lungeplager dør, kort tid etter dager med ekstra høy luftforurensning.

Kjøreforbud

Oslo-politikerne har forlengst vedtatt en rekke tiltak som de ønsket å sette i verk når værsituasjonen tyder på at luftkvaliteten i hovedstaden blir dårligere enn tiltaksgrensene:

** Kjøreforbud for personbiler med dieselmotor.
** Omdirigering av tungtrafikken utenom Oslo.
** Restriksjoner på varetransporten med dieselbiler i de delene av hovedstaden hvor luftforurensningen er høyest.

TØFFERE TAK: Byråd for miljø og samferdsel Guri Melby (V), vil ha hjemmel for å stoppe dieselbilene når luftforurensingen i Oslo når faresonen. Foto:Terje Bendiksby,NTB scanpix

- Vi har flere ganger skrevet brev til regjeringen og bedt om hjemmel til å innføre disse tiltakene. Og fordi mange av de mest trafikkerte veiene i Oslo eies av staten, må regjeringen innføre samme tiltak på sine veier for at de skal fungere. Men vi får ikke svar, ikke fra den rødgrønne regjeringen eller fra den sittende Høyre-Frp regjeringen, sier Melby.

- Har verktøy

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft uttalte til VG onsdag morgen at kommunene allerede har en rekke verktøy som de kan ta i bruk for å redusere helsefaren med dårlig luftkvalitet.

– Kommunene har ansvaret etter forurensningsloven. På kort sikt kan de innføre køprising, forhøyde bompenger på dager med høy forurensning, miljøfartsgrenser og restriksjoner på piggdekk – samt midlertidige restriksjoner av trafikken når utslippsnivåene er ekstra høye, sa Sundtoft.

Men det bestrider Guri Melby:

- Jeg skrev på Twitter i sommer at klimaministeren drev med ansvarsfraskrivelse på luftforurensning. Det mener jeg fortsatt. Men de rødgrønne var like lite villige til å ta tak i dette og gi Oslo nødvendige verktøy, sier hun.

- Så det stemmer ikke at du sitter med verktøyene?

- Alle verktøy vi har, er i bruk. Tirsdag fikk vi heldigvis lov av Stortinget å legge restriksjoner på taxiflåten i Oslo, der tenker vi oss skjerpede miljøkrav helt opp til null-utslippskrav om 10 år. Men vi har ikke de verktøyene vi trenger for å sette restriksjoner når luftforurensningen er akutt, slik som nå, legger hun til.

Fra i dag dobler Oslo kommune tilskuddet til private husholdninger som har gamle vedovner. Om kort tid får byrådet forslag til enda en tiltaksplan mot luftforurensning. En slik plan er et krav fra ESA, EØS-avtalens overvåkningsorgan, som i mars åpnet sak mot Norge for mulig brudd på EUs luftkvalitetsdirektiv.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder