HØYT: Holmennkollsvevet er en attraksjon i sommermånedene, da man kan kjøre med zipline utfor den mektige hoppkanten.

Person satt fast i Kollensvevet

Personen ble sittende fast i ziplinen i Kollensvevet i vel over en halvtime før han fikk hjelp med å komme seg ned.

  • Eirik Wichstad
  • Ingrid Bjørndal Farestvedt
  • Silje Kathrine Sviggum
Publisert:

– Det er en veldig kontrollert og ufarlig situasjon, sier daglig leder i Kollensvevet, Harald Kippenes, til VG.

Han oppgir at personen ble hengende fast i svevet i 35–40 minutter. Personen kjørte ned litt over klokken 11 i dag.

Kollensvevet er en zipline som går fra toppen av Holmenkollbakken i Oslo.

Da personen stoppet i svevet var det ingen av de ansatte som var til stede som hadde kompetanse til å få ham ned.

Derfor måtte Harald Kippenes kjøre hjemmefra for å hjelpe vedkommende ned.

Etter ca. 35. til 40 minutter hadde jeg firt meg ned med en redningstalje. Så koblet jeg ham over på redningstaljen og fortsatte med ham ned til redningsplattformen.

Hjulet kjørte seg fast

– Hva gikk galt?

– Årsaken er en teknisk svikt i den taljen han brukte. Det er rett og slett det ene hjulet som låste seg. Han fikk en sakte oppbremsing på vei nedover til han til slutt stoppet.

Kippenes sier at det normalt pleier å være flere til stede, som kan håndtere slike situasjoner.

Klokken 11:50 melder VGs reporter på stedet at personen er nede på bakken igjen.

Kort tid etter at personen ble brakt ned på bakken ble linen åpnet igjen.

Kippenes kaller det en udramatisk situasjon, men sier at de vil undersøke hva som gikk galt.

– Vi må se nærmere på hvorfor dette har skjedd, og forbedre våre prosedyrer i fremtiden, sier Kollensvevet daglige leder.

Ikke første gang

Det er ikke første gang attraksjonen på Holmenkollen opplever problemer.

I 2013 røk en bremsevaier da en person satte utfor svevet i linen. Dermed fikk kvinnen mindre bremsekraft enn vanlig, og nederst i bakken ble det bråstopp.

Etter ulykken ble attraksjonen stengt, mens det ble foretatt undersøkelser.

I 2018 var det en annen hendelse hvor en person ble sittende fast i linen i 25 minutter, før han til slutt ble hentet ned på bakken av instruktørene.

Kippenes kommenterer hendelsen i 2013, med at hele installasjonen ble bygget ny i 2018. Nå er det et nytt sikkerhetssystem, og ingen vaiere som kan ryke lenger, påpeker han.

– Før 2018 brukte vi en bremsevaier til å bremse ned farten med. Det var denne som røk den gangen. I dag har vi et bremsesystem som er integrert i taljene som avpasser farten. Derfor er det ingen bremsevaiere som kan ryke som i 2013, sier Kippenes.

Publisert:

Mer om

  1. Holmenkollen
  2. Oslo

Flere artikler

  1. Jonny (71) datt ned fra selvbygget zipline: – Jeg er en leken mann

  2. Tysk campingbil veltet i Aurland: – Veien er for dårlig

  3. Bar-skytingen: ​​Oslo-politiet var 75 meter unna da sivile stoppet Matapour

  4. Hauger langer ut mot konkurrent etter krasj: – Kjørestil som en fireåring

  5. Dødsulykken i Øygarden: Andrea (21) ble påkjørt samme sted

Fra andre aviser

  1. Bil med Sian-leder presset av veien

    Aftenposten
  2. Da Mali fløy til værs på trampolinen

    Aftenposten
  3. Her er helgens råkjørere: De er unge. Har ofte førerkort på prøve. Kjører foreldrenes råsterke bil.

    Aftenposten
  4. Slik skjer trafikkulykkene

    Aftenposten
  5. Mali fløy til værs på en trampoline. Velkommen til dalen med den helt spesielle vinden.

    Bergens Tidende
  6. Slik mistet hurtigruteskipet fart før grunnstøtingen

    Bergens Tidende

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no