REFSER BRANSJEN: Helikopterekspert Per Gram sier det er flere useriøse aktører i bransjen, som opptrer som cowboyer. Foto: Nils Bjåland

Ekspert: - Bare nye regler kan hindre flere ulykker

Mange helikopterulykker kunne vært unngått om helikoptrene hadde hatt to motorer og to piloter, tror flyger og helikopterekspert Per Gram.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

I likhet med helikopteret som styrtet i Hardanger mandag, har svært mange av helikoptrene som brukes i kommersiell virksomhet bare én motor og én pilot bak spakene. Pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum, Per Gram, mener regelverket er for liberalt.

Les: Fire av de omkomne fra samme familie

- Nå har det vært så mange ulykker gjennom årene at man må vurdere om man vil endre regelverket, eller om man fortsatt ønsker slike ulykker, sier Gram til NTB.

Den eneste måten å unngå nye dødsulykker på, er at det stilles krav om to motorer og to piloter i all kommersiell helikoptervirksomhet, mener han.

Økonomi avgjørende

Reglene som de mange kommersielle helikopterselskapene i Norge forholder seg til i dag, er basert på internasjonale regler. Å endre dem vil derfor være en svært vanskelig prosess, som må ledes på politisk nivå, ifølge Gram.

Les også: 21 ulykker med Europcopter AS350 de siste 11 årene

- Men gjør man ikke noe med regelverket, vil man fortsette å ha disse ulykkene, påpeker den erfarne flygeren.

Artikkelen fortsetter under bildet

ARBEIDET PÅ ÅSTEDET: Havariinspektører fra Statens havarikommisjon for transport har i hele dag foretatt undersøkelser på åstedet for den tragiske helikopterulykken ved Hardangervidda. Foto: Scanpix

Siden to motorer og to piloter per helikopter ikke er påkrevd, blir det opp til de enkelte selskapene om de vil ta i bruk slike helikoptre. I Norge er det mange, små selskaper som driver med helikoptervirksomhet - de fleste av dem under så sterke inntjeningskrav at mange av dem lever fra hånd til munn, ifølge Gram.

- Mange små selskaper betyr dårlig økonomi, og økonomi har veldig mye å si for flysikkerheten. Har man god økonomi, kan man heve flysikkerheten, og kanskje har man til og med råd til to flygere. Men da er man ikke konkurransedyktig, sier Gram.

Hyppig brukt

Siden 2000 har ni personer mistet livet i ulykker med helikoptertypen Eurocopter AS 350, samme type som tok fyr etter at det styrtet i Dalamot i Ullensvang mandag.

Gram påpeker at maskinen benyttes hyppig i kommersiell virksomhet, noe som bekreftes av administrerende direktør Johnny Skoglund i Airlift. Helikoptertypen er en av verdens mest brukte til turer som den som endte tragisk mandag, ifølge Skoglund.

-14 av våre 17 maskiner er av typen AS 350. Ulykkesmaskinen var ny i 2007 og hadde fløyet bare 2.628 timer, sier Skoglund Aftenposten.no.

Airlift er et stort selskap, som har hatt mange ulykker - 13 personer har mistet livet i dødsulykker siden 1996, men det har også andre aktører, ifølge Gram. Skoglund framholder at Airlift setter sikkerheten i høysetet.

- Vi jobber daglig med sikkerhetsarbeidet i Airlift, og har en tett og nær dialog med Luftfartstilsynet, som er kontrollerende myndighet. Jeg har inntrykk av at de er tilfredse med arbeidet vi gjør på dette området, sier han.

Les også

  1. Fire av de omkomne tilknyttet samme familie

    KINSARVIK/OSLO (VG Nett) Familien Bu fra Kinsarvik er hardt rammet av den tragiske helikopterulykken.
  2. Airlift-direktør: - Tankene mine går til de pårørende

    KINSARVIK (VG Nett) Administrerende direktør Johnny Skoglund i Airlift mistet en av sine egne piloter i den dramatiske…
  3. Kleppa styrker gransking av helikopter-sikkerhet

    (VG Nett) Etter den tragiske helikopterulykken i Hardanger, lover samferdselsministeren mer penger til å granske…
  4. Forsøkte å redde slektninger ut av brennende helikopter

    KINSARVIK/OSLO (VG Nett) Fortvilet forsøkte slektningene å redde ofrene ut av det brennende helikopteret.
  5. - Jeg tenkte bare: Nei! Hvem er det?

    KINSARVIK (VG Nett) Et lokalsamfunn er i sjokk etter den fatale helikopterstyrten i fjellene i Ullensvang.
  6. Her styrtet fem personer i døden: 21 ulykker med helikoptertypen AS350 de siste 11 årene

    (VG Nett) Her omkom fem personer mandag kveld. Siden år 2000 har ni personer mistet livet i ulykker med samme…
  7. Øyenvitne: - Helikopteret styrtet under landing

    (VG Nett) En av de pårørende etter helikopterulykken varslet selv nødetatene om den tragiske helikopterulykken i…
  8. 18 døde på 15 år i helikopterulykker

    Helikopterstyrten i Eidfjord er den femte dødsulykken som har rammet helikopterselskapet Airlift siden 1996.
  9. - Uaktuelt å sette inn letemannskaper

    (VG Nett) Tre personer er bekreftet omkommet etter at et helikopteret styrtet i fjellet i Hardanger.
  10. Flere døde i helikopterstyrt i Hardanger

    (VG Nett) Det er satt i gang en stor redningsaksjon etter at et helikopter styrtet i fjellet i Hardanger mandag kveld.
  11. Kommuner med kriseberedskap etter helikopterstyrt: Ordfører: Dyp medfølelse med dem som er rammet

    (VG Nett) Flere kommuner har kriseteam på plass for å bistå dem som er rammet av helikoptertragedien i Hardanger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder