Tre hovedaktører blakker russen

Forbrukerombudet vil rydde opp i bransjen

KÅRING: Det var full fest i Telenor Arena i slutten av april da bærumsrussen kåret årets russebuss i Bærum. Russen bruker i gjennomsnitt 10.000 kroner på å feire og mye av det går til fest. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Slik håver de inn millioner på russen

(VG Nett) På å arrangere fester som dette omsetter eventselskapet ROK for nesten 30 millioner kroner i året.

  • Dyveke Nilssen
  • Sindre Murtnes

Artikkelen er over åtte år gammel

Med russen som målgruppe arrangerer ROK de store festene på Østlandet som Tryvannsfestivalen, landstreffet i Lillehammer og de offisielle russebusskåringene. Det gjør de med stor suksess.

Ifølge regnskapene fra 2010 omsatte de da 24 millioner kroner på festglad ungdom, mens det året etter økte til over 29 millioner.

SUKSESS: Daglig leder i ROK, Mie Skard, har nærmest monopol på de store russefestene på Østlandet. Foto: FOTO: ROK AS

Daglig leder Mie Skard (26) startet firmaet etter at hun var i russestyret i 2004. I fjor tok hun ut en lønn på over 800.000 kroner og selskapet har nå 18 ansatte. Og større skal det bli.

- Inntektene er hovedsakelig billettinntekter som i år er fordelt på 27 forskjellige arrangementer i løpet av året. Budsjettet for i år er cirka 30 millioner, skriver Skard i en e-post til VG Nett.

Har du tips om russefeiringen? Ta kontakt med VG Netts journalister her!

Bare på hver av de fem dagene i løpet av festivalen på Tryvann kommer det opptil 13.000 russ. Et pass for alle dagene koster fra 1450 til 2200 kroner.

PRESSET: Det var kaotisk stemning Tryvann da arrangørene tok i mot russen i helgen. Flere forteller om panikk, gråt og skrik om hjelp. Foto: MARIELL MADSEN

Rekordomsetning

Ifølge en undersøkelse gjort av Fokus Bank bruker russen 10.000 kroner i snitt i løpet av feiringen. Det er mellom 40.000-50.000 russ hvert år, og det er derfor en svært attraktiv målgruppe.

Russedress og Russeservice er de to selskapene som dominerer markedet for russeklær og tilbehør til stort sett alle russene i Norge.

Sistnevnte har solgt røde og blå snekkerbukser siden 1982 til stor fortjeneste. I 2010 håvet de inn 43 millioner kroner, mens det året etter falt til 38 millioner. Men salget skal være på vei opp igjen nå, ifølge daglig leder Ole Jørgen Smedsrud (57).

- Vi kommer til å ha rekordomsetning. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje vi har truffet bedre på kolleksjonen, sier han til VG Nett på telefon fra København.

VETERAN: Dette bildet av russe-gründer Ole Jørgen Smedsrud er fra 1998. Da hadde han allerede holdt på i 16 år. Foto: Roger Neumann/VG

Mer penger før

Etter 30 år i millionbransjen, og flere av dem med nærmest monopol, har han samlet seg opp en god del midler. Ifølge skattelistene har han over 120 millioner på bok, en stor del av dem er tjent på russ.

Men til tross for at avgangselevene i snitt legger igjen 1300 kroner i selskapet, hevder Smedsrud at han tjente mer penger før. Han merker ikke noe økende pengebruk, men sier at flere velger å kjøpe fra begge leverandørene.

- I gamle dager tjente vi gode penger. Konkurrentene er gode på priser og varer, og russen betaler ikke så mye lenger. Du får russekort, lue og bukse for 299 kroner nå, det er ikke så dyrt. Det er ikke der vi skaper overskudd, det er på andre ting vi selger, sier han.

Pengemaskin

Konkurrenten heter Russedress (Redress) og kom inn på markedet i 2003. Det ble startet av Knut Gresvig (30) og Henrik Nørstrud (30) etter at de var ferdig med russetiden.

De to kameratene har tjent rått på selskapet som for lengst har krevd en stor del av markedet, og håver inn stadig mer på nye russekull.

I fjor var omsetningen på cirka 39 millioner kroner, en økning på litt over 10 prosent fra året før. Begge har bygget seg opp millionformuer og selskapet gikk i fjor nesten fem millioner i overskudd.

Nørstrud forteller i en epost til VG Nett at de lager egne avtaler med russestyrer for å nå ut til ungdommen.

- Russestyrene får noe gavekort på klær, mot at de organiserer utpakking og utleveringen av russeklær til hele skolen, skriver han.

PENGEMASKIN: Kontorsjef Andreas Hannevig, daglig leder og medeier Henrik Børke Nørstrud og medeier Knut A. Matheson Gresvig i 2007. Da omsatte de for 15 millioner - det har de nå doblet og vel så det. Foto: Johannes Worsøe Berg

Rydder opp

Men forbrukerombud Gry Nergård omtaler kundegruppen som ung og uerfaren, og er bekymret.

Hun sier til VG Nett at de har begynt å ta en mer aktiv rolle i bransjen, for å hindre at russen blir lurt.

- Det er en ung målgruppe som ikke er vant til å inngå avtaler. Det er også et problem at det er unge folk som jobber i noen av firmaene. De har ikke erfaring og er ikke utdannet til å drive slik virksomhet. Vi har fått inntrykk av at vi har kommet ganske langt med å gjøre de oppmerksom på lovgivningen og at de har hatt lyst til å endre på ting, mener hun.

- Har dere inntrykk av at folk prøver å lure russen?

- Enkelte av de som har jobbet i firmaene har falt litt for fristelsen til å ta snarveier. Men det har vi snakket med dem om. Vi følger nøye med på bransjen nå.

RYDDER OPP: Forbrukerombud Gry Nergård holder et øye med selskapene som retter seg mot russen. Foto: Forbrukerombudet

140 prosent rente

I fjor var Forbrukerombudet ute og sa at Russedress og Russeservice brøt loven da de krevde betaling for utstyr et halvt år i forveien.

Det mener Nergård er blitt bedre etter flere møter om saken, men hun er fortsatt kritisk til betalingsmetodene. Hun råder ungdom til å betale varene når de kommer.

- Nå har russen fått anledning til å betale nærmere i tid, men det tilbys også en delbetalingsløsning slik at man kan betale litt og litt. Utsettes det så kan det bli opp til 140 prosents rente. Det gjør oss urolig, det er ingenting som tilsier at russen skal ha mer penger etter russetiden enn de hadde før, sier forbrukerombudet.

De tar nå saken opp med en tredjeleverandør som leverer betalingstjenesten til russefirmaene.

Lenger angrerett

- Tidligere har det kun vært forhåndsbetaling på russeklær, siden det er spesialproduksjoner med årstall som er verdiløse etter 1. mai. Derfor har vi integrert muligheten til å betale russeklærne rentefritt 14 dager etter levering. Etter det er det renter og gebyrere etter statens satser, forklarer Russedress-sjefen.

- Forbrukerombudet omtaler Russedress' målgruppe som ung og uerfaren. Hvilke hensyn tar dere til det?

- Vi har utvidet angrefristen og returretten fra 14 dager til tre måneder, sier Nørstrud.

Det samme opplyser Russeservice at de gjort.

Ryddet i kontrakter

Også ROK har gjort endringer i samråd med Forbrukerombudet. De har gjort kontraktene som blir benyttet under russebusskåringen på Telenor arena mer forståelig.

I fjor fikk de kritikk i media for at russen måtte betale flere titusener for å bli med i kåringen.

- Den negative reportasjen i fjor inneholdt dessverre mye feil. I russetiden er det naturlig nok en del sammenblandinger, feilinformasjon og rykter, og vi syns det er leit når pressen ikke sjekker opp fakta før de lager en sak, sier Mie Skard.

Men Forbrukerombudet er klar på at kontraktene ikke har vært tydelige nok.

- Det er mange som ikke har forstått avtalene, som er store, alvorlige og innebærer mange penger om du skal inn med buss, sier Nergård.

FEIRER: Russearrangement og store fester er svært populære for avgangselevene som skal feire at de er ferdig med 13 års skolegang. Foto: FOTO: NTB Scanpix

- Misoppfatning at vi er unge

Hun mener russen nå har langt bedre rettigheter til å trekke seg fra arrangementet og forstå hva de skriver under på.

- Vi har god dialog med Forbrukerombudet og de har vært til stor hjelp i forhold til å utvikle gode avtaler som vi og russen kan bruke. Vi syns det er flott at de engasjerer seg i forhold til russen, og de har gjort veldig mye positivt allerede, sier ROK om kontakten.

Skard er ikke enig i uttalelsen fra Forbrukerombudet om at det er uheldig at mange i selskapet er unge. Selv er hun 26 år.

- Det er dessverre fremdeles en relativt vanlig misoppfatning. Jeg startet ROK for å lage tryggere russearrangementer etter at jeg var russ selv i 2004, altså som 18-åring. På den tiden var vi alle svært unge, og jeg tror kanskje det inntrykket sitter igjen blant mange. I dag har ledergruppen i ROK en snittalder på 33 år og består av personer med god kompetanse på det de jobber med, slår hun fast.

Les også

  1. Miriam (18) og Mariell (19) havnet midt i russe-kaoset: - Folk besvimte, gråt og slet med å få puste

    (VG Nett) Panikk, bevisstløse venninner og desperat gråt. Slik beskriver Miriam Røykaas og Mariell Madsen årets…
  2. Trondheims-russ dropper «terrorsjef»

    (VG Nett) På Byåsen videregående vil det ikke være noen såkalt «terrorsjef» i årets russestyre.
  3. Kulturdepartementet vil dele opp skoleåret for russen

    Kulturdepartementet er for en omlegging av siste år i videregående skole.
  4. Kaotiske tilstander på Tryvann: Måtte bistå med 17 ambulanser

    (VG Nett) Helsevesenet er bekymret over en svært urovekkende tendens etter en russenatt med rekordmange utrykninger.

Mer om

  1. Russen

Flere artikler

  1. Forbrukerombudet om russedress-kontrakt: - Et brudd på loven å kalle det sponsing

  2. Russeaktøren ROK er begjært konkurs

  3. Selskap må betale 650.000 kroner etter SMS-utsendelser

  4. Etterlyser refusjon etter russetreff som aldri ble arrangert

  5. Feiringen planlegges i tre år: – Russetiden er blitt en livsstil

Fra andre aviser

  1. «Vi er unge. Vi er lette å utnytte. Pengene sitter løst»

    Aftenposten
  2. Kjøpekontrakt skal hindre russekluss

    Fædrelandsvennen
  3. Ber disse utleierne endre på leiekontraktene sine

    Fædrelandsvennen
  4. Han tjener 132 millioner kroner i året på billigklær. Hun tjener 8400 kroner på å lage dem.

    Bergens Tidende
  5. Forbrukerombudet vurderer bøter for bloggere

    Aftenposten
  6. Derfor opprettet sørlendingene selskaper i skatteparadis

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no