BILLIG: Lavpriskjedene har dumpet prisen på smågodt til 2,90 kroner per hekto. Dette er fra Rema 1000 på Evjekaia i Fredrikstad. Foto: Gisle Oddstad , VG

Coop: Selger minst 2000 tonn smågodt på 14 dager

Mer enn 2000 tonn med smågodt i løsvekt eller dobbelt så mye som i fjor, kan bli solgt i løpet av de neste 14 dagene. I påsken skal folk få kose og hygge seg mener helseministeren. Dobbeltmoral, mener opposisjonen.

  • Silje Løvstad Thjømøe
  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fire år gammel

Etter denne ukas rekordlave 2,90 kroner per hekto for smågodt er priskrigen på usunne matvarer opp mot påskeferien godt i gang. Flere eksperter har uttrykt sin bekymring for sukkeret som nå flyter fritt.

Norges nest største dagligvarekjede, Coop, har beregnet seg frem til at salget vil øke med over 100 prosent sammenlignet med en vanlig påske.

De anslår at mer enn to millioner kilo smågodt i løsvekt vil bli handlet før vi skriver skjærtorsdag. Det betyr at hver av Norges fem millioner innbyggere i snitt vil få i seg 0,4 kilo smågodt i perioden.

I tillegg kommer selvsagt all annen type godteri som den tradisjonelle Kvikk Lunsjen, melkesjokolade og annen påskegodt. Helseminister Bente Høie (H) er ikke en av dem som bekymrer seg over sukkerinntaket. Til TV2 sa han at:

– I påsken skal folk få kose seg og fylle opp påskeegget sitt.

PÅSKEKOS: Bent Høie mener folk må få fylle opp påskeegget og kose seg med smågodt. Foto: Trond Solberg , VG

Tradisjonelt sett har påsken alltid vært høytid også for salg av smågodt godt til lavere priser. Forbruket går med andre ord nå fra mye til enda mer.

– Vi vet jo selvsagt ikke dette men våre anslag, som er basert på salget de siste dagene, tidligere år, de lave prisene og andre prognoser, tyder på at smågodtsalget vil øke mer enn 100 prosent, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn Takle Friis.

Den største dagligvaregrupperingen, Norgesgruppen, anslår også at fra ekstremsalget av smågodt startet onsdag denne uken frem til skjærtorsdag fort kan nå 2000 tonn smågodt.

Rema: Bekymret for å gå tomme

Også hos konkurrenten Rema melder de om et eventyrlig salg av godteri. De ønsker ikke å tallfeste det nøyaktig men melder om at deres prognoser ligger godt over Coops.

– Vi har aldri opplevd en slik interesse og aktivitet i butikkene våre som det er nå. Det har virkelig tatt helt av. Vi gjør alt vi kan for å skaffe varer som folk vil ha til påske og når de skal gjøre storhandel. Når det gjelder smågodt, er vi bekymret for å gå tomme, og kommer til å sette samme type begrensning på kjøp som våre konkurrenter, sier kommunikasjonsdirektør i Rema, Mette Fossum Beyer.

Og mens folk hamstrer smågodt i lavpriskjedene, publiserte Folkehelseinstituttets en rapport som slår fast at den største utfordringen for folkehelsen er usunn mat.

– Jeg synes det er veldig dobbeltmoralsk av Høie å si at folk bare skal kose seg. Han har tidligere sagt at han vil jobbe for å redusere livsstilssykdommer, så jeg synes utspillet hans er hult og bidrar til å minske troverdigheten hans, sier nestleder Kjersti Toppe (Sp) i Helse- og omsorgskomiteen.

Se oversikt: Ny priskrig - kundene hamstrer rekordbillig smågodt

– Høie tar ikke utfordringen alvorlig

– Jeg er veldig bekymret for priskrigen på smågodt i et folkehelseperspektiv. Godteriet kommer på toppen på alt annet usunt vi spiser, og kosthold er som kjent den største faktoren for uhelse og tapte leveår i Norge, sier Toppe.

Hun mener at politikerne i større grad må være villige til å innføre restriksjoner.

– DOBBELTMORALSK: Det mener nestleder i helse- og omsorgskomiteen Kjersti Toppe og Høies utspill. Foto: Hallgeir Vågenes , VG

– Jeg har vært skuffet over Høie hele tiden, og jeg mener at han ikke tar folkehelseutfordingen på alvor.

Påskepriskrigen tar av: Selger én kilo appelsiner for 2, 90 kroner

– I dette tilfellet er det ikke snakk om bare å kose seg i påsken. Priskrigen startet lenge før ferien, og da snakker vi om at folk ikke bare spiser billig godteri i påsken, men i flere uker, sier Sp-politikeren og legger til:

– Her kunne heller Høie ha sagt at folk kan spise med måte eller kanskje at man burde verne om tradisjonen med godteri på lørdagen.

Sjekk prisforskjellen: Disse to godteposene veier like mye

– Ikke likhetstegn mellom sukker og kos

Heller ikke områdedirektør for psykisk og fysisk helse i Folkehelseinstituttet, Knut-Inge Klepp, er spesielt imponert over Høies utspill.

– Alle ønsker jo å kunne kose seg, men å sette likhetstegn mellom sukker og kos er en altfor snever inngang. I tillegg er dette med smågodt noe som retter seg spesielt mot barn og unge, og her burde heller hensikten være å vise bredden i matvarer og ikke bare tomme kalorier fra sukker.

Les også: Vi vil få flere spinnville påskepriser

Klepp mener at priskrigen sender ut feil signaler, og sier til VG at påsken er mer enn bare smågodt hva gjelder mat.

– Dette er helt unødvendig. Matvarebransjen har virkelig ønsket å fremstå som en ansvarlig aktør når det gjelder å endre nordmenns spisevaner. Å senke prisene på sunn mat er et av de viktigste bidragene, og når de har en slik priskrig på usunne varer så undergraver de sin egen rolle som er seriøs aktør.

– Mye god folkehelse i en pose smågodt

STØTTER HØIE: Torgeir Micaelsen (Ap) mener at det er mye god folkehelse i en pose smågodt. Foto: Frode Hansen , VG

– Jeg er enig med Høie. Jeg klarer ikke å hisse meg opp at det er smågodtkrig før påske, og mener det mye god folkehelse i en pose smågodt, sier Arbeiderpartiets helsepolitiske talsmann Torgeir Micaelsen.

– Det å slappe av og senke skuldrene er viktig, og for noen handler det da om god mat og påskegodt. Jeg tror det bidrar til mental velstand, smiler Ap-politikeren.

Les også: Lær deg å tolke suget etter usunn mat

– Men at folk kjøper kilovis med smågodt er vel ikke godt for folkehelsa?

– Nei, og derfor er det viktig at ting må gjøres med måte. Men jeg mener ikke at det som skjer før høytiden er probelmet, men det vi putter i oss resten av året.

Micaelsen mener derimot at bransjen burde være flau over priskrigen de nå fører.

– Bransjen har skrytt av at de ønsker å være med å få ned salt- og sukkerinnholdet i matvarer, og de som har stått i spissen av dette burde nå være ganske flaue over at de havner på å selge godteri og usunn mat på billigsalg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder